Ik een `Conservatieve linkse mastodont` ?


Ja, zo word ik (met veel gelijkgestemden) nu neergezet in de heersende publieke opinie. Een witte 50 plusser met de schaapjes op het droge, die blijft hangen in de oplossingen van het verleden en een zekere morele superioriteit uitstraalt. 
 
Iemand die onvoldoende oog heeft voor het ontevreden gevoel bij de gewone mensen en die ten onrechte nog uitgaat van het primaat van de politieke partijen, alsof we niet al jaren in een netwerksamenleving leven. 
 
En dat terwijl ik me nog zo goed de momenten herinner dat ik juist tegen de toenmalige machthebbers, mastodonten verzette.

 
1972  Angry young man
 
Het eerste moment was in juli 1972 toen mijn vader in Krumpendorf aan de Worthersee de Telegraaf had gekocht. Al lopend langs de strandpromenade zei hij tegen ons dat het vertrek van het kabinet Biesheuvel en de komst van de roden van Den Uyl een ramp voor het land zou betekenen. Ik was echter blij dat die rechtse mastodonten zouden vetrekken en er eindelijk plaats zou komen voor wat meer sociale rechtvaardigheid en aandacht voor het milieu.
 
Een ander moment was een zonnige dinsdagmiddag op weg van het Christelijk Lyceum in Ede naar huis in Renkum. Ik fietste op met de zoon van een CDA wethouder van Wageningen en maakt me ontzettend boos over het conservatieve gehalte van die bestuurderspartij.
 
Ik was pas 14 en voelde me een angry young man. Hoe kan het verkeren dat ikzelf nu opeens weggezet wordt als mastodont, representant van de heersende linkse elite, die geen afstand kan nemen van de partijendemocratie.
 
Ik zal u uitleggen waarom ik dat langs me heen laat glijden. 
 
 
Politiek primaat of netwerksamenleving
 
Ok, die is er, die netwerksamenleving. Maar in een netwerk opereren mensen vaak vanuit allerlei persoonlijke (soms straat- en buurt) belangen en strevingen. Juist in de politiek kun je daar boven uit stijgen. In die netwerkmaatschappij is een prominentere plek voor de "de politiek" juist functioneel. Niet zozeer het simpele “de politiek naar de mensen toe” maar “de mensen naar de politiek.”
 
Dat is goed voor de politiek (=democratisch gelegitimeerd algemeen belang en uitgaande van een ideologie) en voor de individu zelf. Kijk naar het CDA gisteren, welk een impact "de politiek" nog heeft en een alternatief (qua systeem) is er nog niet. Als politiek bevlogen persoon moet je natuurlijk wel handig om kunnen gaan met de nieuwe netwerken en sociale media.
 
 
Sociale rechtvaardigheid
 
Allerlei tendensen van marktdenken en consumentisme (zo veel mogelijke produkt tegen een zo laag mogelijke prijs) leiden thans automatisch tot het wegvallen van middenklassen.
 
In veel bedrijfstakken wordt het respectabele uitvoerende werk steeds vaker geoutsourced. Vaak leidt dat tot minder salaris, minder arbeidsvoorwaarden en ontstaan “junkbanen”, werken voor 11 euro bruto per uur en het liefst in deeltijd (TNO, WMO taken, Vervoersbedrijven).
 
 

 
Wie trekt zich hun lot aan. Alleen de SP en de FNV? Aan de andere kant zijn er de outsourcers, de managers, de regievoerders die tussen de 35 (loondienst) en 100 euro (ZZP) verdienen. 
 
 
Links/rechts
 
Nu ben ik een PvdA man maar ik heb nooit tot in den treure vastzittende PvdA standpunten gesteund. Zo vond ik de JSF discussie bij uitstek een technische keuze, die ten onrechte in de links rechts discussie is getrokken en signaleerde ik al in de jaren ’80 de problematiek van criminalitietscijfers van Marokkaanse jongeren. Dus in die zin ben ik onverdacht. 
 
 
De rechtse speeltjes
 
Ik walg van de houding van het kortzichtig behagen van de consumerende en deels verwende onder- en middenklasse die nu worden gepaaid met een regeerakkoord met:
–          extra politie (persoonlijk wel voor)
–          bestuurlijke reorganisatie (ook voor)
–          bezuinigen op ambtenaren en hun salarissen (kan maar mondjesmaat)
–          meer asfalt (ok, er is ruimte voor en soms nodig, maar waar blijft P&
           R en OV?)
–          halveren van de cultuursubsidies (kinderlijk pestgedrag van rechts)
–          verlagen van ontwikkelingshulp (onethisch, onverstandig en
           contraproductief)
–          behoud van hypotheekrenteaftrek (abject, asociaal en dom;
           bovendien trekt markt niet aan met instabiele politieke constellatie)
–          500 man dierenpolitie (als aandachtpunt ok, maar in de gepresenteerde
           vorm teken voor Albanisering van ons land)
–          de gedoogsteun (in deze vorm zal het ons land tot een risee in de
           wereld maken en onze economie kunnen vernietigen)
–          verminderen duurzaamheidssubsidie (kortzichtig=dom)
–          uitkleden sociale werkvoorziening (voorbarig vertouwen in
           bedrijfsleven)
 
 
 
Elite

Ik blijf me (binnen de marges van respect en fatsoen) verzetten en het mag! Door het groter worden van de onderklasse en de infantilisering van delen van de middenklasse en van zelfs de (economische) elite ben ik vanzelf door tijdsverloop en door blog en columnistenactiviteiten opgeschoven naar de, wat men noemt “elite”.
 
En juist van die elite wordt nu iets gevraagd, de elite heeft een verantwoordelijkheid, waar ik niet voor weg wenst te lopen. En al zeker niet na het zien van een aantal dappere CDA ers zaterdag.
 

Zijn er trouwens al T shirts met  “I am a left mastodon and proud of it !”
 
 
Vrijdag jl. kondigde ik in mijn blog aan dat ik wat ga minderen qua kritiek op de koers die ons land gaat varen cq. Het nieuwe “#foutekabinet”.  Dat minderen zou dan gebeuren in verband met negatieve persoonlijke gevolgen, cq. negatieve reacties in mijn omgeving. Het weekend heb ik er even over nagedacht en kom ik er dus op terug. Wel zal ik me op Twitter minder ongenuanceerd uiten.  
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-10 en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

27 reacties op Ik een `Conservatieve linkse mastodont` ?

  1. antoinette duijsters zegt:

    Goed gezegd, Rene.

  2. Jacob Hesseling zegt:

    je bent duidelijk zoekende 🙂

  3. Rene Scheffer zegt:

    Antoinette….
    Thanks.
    Jacob H…
    Daar heb je helemaal gelijk in. Ik wilde het onderwerp politiek wat loslaten, maar dat lukt niet in deze dagen.

  4. Louise zegt:

    Ben blij met je cursieve heroverweging.
    Je zet je standpunten en visies helder en in een kijkwaardige vorm neer. Er is werk aan besteed en dat compliment wil ik allereerst geven.
    Je blijft in je stellingnames heel dicht bij jezelf, bij je eigen aard. Schetst ook je politieke ontwikkelingen. Wat mij wel eens tegenstaat is het vreesachtige ivm je positie als ambtenaar. No guts no glory.
    Ik vind ook dat je zou moeten meenemen dat links veel op sociaal en cultureel gebied heeft mogelijk gemaakt en in stand gehouden, dat nu weer dreigt te verdwijnen. Een ergerlijke verschraling van verworvenheden.

  5. Rene Scheffer zegt:

    Louise
    Ach een beetje meer civil courage, daar was nog wel ruimte voor.
    Ja ik probeer altijd wel bij mezelf te blijven, zoals dat heet. De opmaak valt mee qua tijd .
    Plaatjes googlen en invoegen. Ging deze keer weer wel met IE, maar wel iets lastiger dan normaal.

  6. cor3306 zegt:

    ik herken er veel in: zo gaan die dingen.Natuurlijk ben ik een pensioneerde mastodont nu; volgens mij komt er na deze periode van op de spits gedreven materialisme en egoisme wel weer een soort idealistische tijd. Wat bedoelt Rutte nou eigenlijk als hij zegt:’ Ik wil dat de nederlander weer gelukkig wordt’ en beseft hij dat zelf wel!!! Want dat is niet alleen een kwestie van centjes!

  7. Louise zegt:

    Mijn sociaal- culturele paragraaf sprak je niet aan? 🙂
    (Wil je de vorige reactie vanwege de zuiverheid weghalen)

  8. Rene Scheffer zegt:

    Cor….
    Zo gaan die dingen. Ik heb altijd wel geleerd dat het wat lullig en tragisch is voor jezelf en het gehalte van de samenleving om met alle winden mee te waaien.
    Louise
    Jawel….maar hij zat al wel kort in mijn opsomming verwerkt.
    Omroep in het lijstje nog vergeten.
    Maar dan wordt het nog langer….

  9. sprakeloos zegt:

    Rene, ik voel aan alle kanten met je mee en kan heel ver meegaan in je lijstje. Ik voel me geen conservatieve mastodont, ik ben dan ook een witte veertiger. Ik heb al jaren de indruk dat het riedeltje van de Linksche Kerk als waarheid wordt aangenomen, maar die heeft gelukkig ook nooit bestaan, want zo’n linkse meerderheid geloof ik ook niet zo heel hard, maar het ziet er naar uit dat je in de (nabije) toekomst wel een keuze moet maken.
    Goed blog

  10. Rene Scheffer zegt:

    Sprakeloos…
    Thanks voor de support.
    Een keuze? Die heb ik toch al wel gemaakt.

  11. sprakeloos zegt:

    Over T-shirts gesproken, het is een beginnende hobby van me 😉

  12. jan krosenbrink zegt:

    no se preocupe, voor een linkse mastodont heb je veels te veel interesse voor de cassières in de supermarkten en het voetbal: vroeger toch vooral een rechtse sport: drök un punt Charles!

  13. zelfstandig_journalist zegt:

    Links, rechts. Het gaat erom dat een land goed en fatsoenlijk wordt bestuurd. Dat kunnen we nu wel vergeten met Rutte I.

  14. Aad Verbaast zegt:

    Duidelijk persoonlijk relaas van je. En het maakt maar weer eens duidelijk dat links en rechts eigenlijk termen zijn die niet meer bij het tijdsbeeld horen. Weg ermee zou ik zeggen.
    Mastodont is een merkwaardig woord. Ook weg er mee.
    De betekenis die ik in de van Dale vind:
    mas·to·dont
    de (m.); -en
    (1847) gevormd van Gr. mastos ((vrouwen)borst) + odon (tand), vanwege de tepelvormige uitsteeksels op de kiezen
    1 uitgestorven slurfdier met grote slagtanden en knobbelkiezen
    2 (figuurlijk) geweldig gevaarte

  15. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Mastodontje?

  16. bw zegt:

    11 Euro?
    Is daar wat mis mee?
    Ik verdien dat niet, hoor, hier in Duitsland.
    1300 euro verdien ik, met mijn titeltjes, en dat is het dubbele van wat een winkelbediende verdient.

  17. ......Hyperinflatie..... zegt:

    CDA congres was een grote blanke zee van CDA leden die een tolerante maatschappij nastreven.
    Da’s lachen en bijna niemand die het was opgevallen.

  18. De Stripman zegt:

    Goed gezegd ! Ik wil me graag aansluiten bij de mastodonten kudde. Al ben ik meer een uitgerangeerde 50-plusser die zijn schaapjes een paar jaar terug reddeloos ten onder zag gaan. Van de beoogde coalitie heb ik niets goeds te verwachten.
    Je noemt het bezuinigen op cultuur ‘rechts pestgedrag’, ik zie het meer als symboolpolitiek. Daar staat het regeerakkoord bol van. Ook het aanpakken van de omroep, de voorgestelde bestuurlijke vernieuwing, meer blauw op straat vallen in die categorie. Stoere praat om de achterban tevreden te houden. Terwijl veel van de PVV-stemmers ook doodleuk uitgekleed gaan worden…

  19. Marcus Lucas zegt:

    Heerlijk stuk. Vet aanbevolen!

  20. Marcus Lucas zegt:

    Over 20 jaar wil ik een linkse mastodont zijn zoals Rene Scheffer en De Stripman.
    Als dat gebeurt, dan kan ik zeggen: ik ben toch nog goed terecht gekomen.

  21. Marcus Lucas zegt:

    En dat meen ik serieus! Niet ironisch of zo.

  22. Bas zegt:

    Rene: Als ambtenaar. Vooralsnog theoretisch maar toch interessant. Nou wordt je baas een VVD minister die helemaal gaat voor een van die dingen die jij maar onzin vind. Maar je zit wel op een functieniveau dat verwacht wordt dat je dat beleid uitwerkt en uitdraagt. Wat doe je dan?

  23. PeterMaritiem zegt:

    Beste Rene, voor een zelfbenoemde linkse mastodont lijkt je toch nog wat overlevingskansen te hebben. Links kenmerkte zich immers door betrokkenheid bij het verheven van de "onderklasse" en vooruit ook de "middenklasse". Maarin alle eerlijkheid ligt het probleem van linkse mstadodonten niet in het goed bedoelingen maar in hun slechte resultaten. Een bloemlezing;
    De integratie van allochtonen is als eerste in de Nederlandse geschiedenis er eentje met een negatief batig slado. Dat is vrij zeeldzaam in de wereld. De verbetering van de achterstandswijken heeft wel veel geld gekost maar de krachtigste burgers vooral uit die wijken weggejaagd naar de Finex wijken. Waar deze nu vereenzamen. De moeilijkst opleidbare zijn in de val van het VMBO terechtgekomen. En de pensioenen zijn door de vakbonden zelf verkwanselt om de VUT en het akkoord van Wassenaar te betalen. En ontwikkelingshulp heeft voor het grootste deel erg weinig opgeleverd of zelf gezorgd voor meer ellende in Afrika. Terecht of onterecht dat heeft links nu op zijn trackrecord gekregen.
    Niet zoals de bedoeling telt zo telt ook het resultaat. Als zelfsbenoemd deel van de linkse elite ligt daar jouw uitdaging. Hoe komt het nu dat al die goed bedoelingen niet aanspreken bij dat infantiele deel van de middenklasse (zoals jij dat noemt). Vraag je eens af of ze wel zo infantiel zijn of dat zij hun wereld misschien wel beter en volwassener zien dan jij. Het probleem van Links lijkt mij Hubris. En jij lijkt mij in ieder geval in staat dat te kunnen doorgronden.
    Succes. Peter

  24. Rene Scheffer zegt:

    Sprakeloos
    Door dikte kan ik z enauwelijks dragen
    Jan K…
    Scherp opgemerkt. Ik ben in die zin atypisch
    ZJ…
    Het wordt niets en Belgie zullen we niet meer uitlachen, deed ik toch al niet
    Aad V
    Thans voor analyse en uitleg
    Voel me meer kamerolifant
    CAM
    Olifantje…
    BW
    Ja toch wel. Ik heb het over bruto en ik neem toch aan dat een winkelbediende in Duitsland toch ook wel ongeveer 1200 tot 1500 euro verdient, bruto.

  25. Rene Scheffer zegt:

    HI…
    Ja maar die leeftjd en wit hoeven niet perse iets te zeggen.
    Stripman…
    Thanks voor support. Ik ben ook tegen huidige politieke klimaat vanwege de dingene die je schetst. Voor mijn eigen belang zou dit allemaal wel best zijn.
    MC..
    Thanks voor support. Toch nog wat bereikt. Zonder ironie ook. Want ik schrijf juist met als drive dit soort positieve reacties.
    Bas…
    Toch uitwerken en langzaam uitzien naar wta anders, tenzij het een extreme situatie is die niet integer is. Dan klokkenluiden en/of weigeren.
    Peter Maritiem..
    Interessante reactie. Laat ik het zo zeggen. De midden- en onderklasse zijn veel kansen geboden. Goed onderwijs, cultuur, voorzieningen, media, begeleiding naar werk. Infantilisering van de middenklasee komt niet door het gebrek aan gebden kansen maar aan een zekere verwendheid, een levenshouding die gericht is op het eigen belang. Waarom die houdig zo is gegroeid, is een afzonderlijk blog waard.
    Hubris, overmatige arrogantie. Is herkenbaar aanwezig bij links. Vroeger zelfs hinderlijk. In dit tijdsgewricht mag links wat arroganter zijn nu de middenklasse zo afhaakt.

  26. De Stripman zegt:

    @ Peter Maritiem: Het is wel erg gemakkelijk om alle mislukkingen van de afgelopen decennia op het bordje van links te schuiven. Wanneer waren er dan al die linkse kabinetten die al die linkse maatregelen hebben doorgevoerd ? De enige linkse partij die deelgenomen heeft aan regeringen was de PvdA, maar altijd in combinatie met midden en rechts.
    De ‘mislukkingen’ zijn dus net zo goed de mislukkingen van CDA en VVD en een beetje van D’66 en CU. Of zijn die ineens ook allemaal links…?

  27. paco painter zegt:

    Zeer vet aanbevolen zelfs.
    groeten van een Mastadont

Geef een reactie

