Restaurants op Gran Canaria – ook confrontatie met mezelf


Het hoogtepunt van mijn vakantie is altijd het weerzien met eerderbezochte restaurants. Is het er nog, is de kaart veranderd? Zijn er dezelfde obers en kennen ze ons nog? Ruikt het er nog net zo en is het nog druk bezocht? Zo ook weer deze alweer vierde Canarische vakantie.
 
Ik heb dat al wel 30 jaar en op elke plaats waar ik ben geweest. Het brengt me in extase en blijde verwachting, een zelfde verwachting en hoopvolheid die ik heb voorafgaand aan het bezoek aan een voetbalwedstrijd. 
 
Voor de goede orde. Dit is eigenlijk vooral een serviceblog. Iets waarop de vele bezoekers en googlaars op kunnen terugvallen. Het gaat vooral over restaurants in Playa del Ingles met een uitstapje naar Arguinequin en Las Palmas. Het zijn niet persé de beste restaurants maar wel met een goede prijs en kwaliteitverhouding. Ook zijn ze goedgekeurd door mijn echtgenote. 
 
 
  
Het overzicht. . .  
 
 
Tropicana/TORO3 en Miramar
Tropicana is een groot restaurant in het winkelcentrum Yumbo. Drie jaar geleden kwamen we er voor het eerst terecht. We waren onder de indruk van de vriendelijkheid van de obers en van de kaart. Eenmaal de Chateaubriand voor twee personen van 24,80 (zie foto) genomen en nooit meer wat anders. Vorig jaar was het opeens 28,40  euro en nu weer 24,80. 

Een mooi stuk vlees met goede frieten, mooie sauzen, een schaaltje salade en grote gegrilde paprika en tomaat. Dochter Rozanne neemt altijd het kindermenu wat een spotprijs heeft van 3.80 euro met drankje, bord spaghetti of kipnuggets en een ijsje.  Op een hogere verdieping ziet het broertje TORO3. Daar dezelfde kaart maar meer met de nadruk op grillen. De obers zijn er niet op vooruitgegaan. Wat rommeliger, vreemde aansturing en minder interesse.  Ernaast is Miramar. Iets verzorgder, maar iets duurder, verder geen opvallende bijzonderheden.
 
  
Centrum
Ook in het winkelcentrum Yumbo. Je zit er wat dicht op elkaar en het is eigenlijk in het winkelcentrum met aan een zijde frisse lucht. Het is een 12 uit een dozijn restaurant zoals er tientallen zijn. Toch is de kwaliteit van het rundvlees hier gewoon goed cq. Net iets beter en van constante kwaliteit. Het lijkt erop dat het vlees hier vers word gegrild. Mooie ossenhaasvariaties tussen 11 en 15 euro. Dit jaar zijn we er niet geweest. Prima sauzen en niet te zetmeelachtig.
 
Columbus
Dat ligt aan het strand in Annexo II tegen de duinen aan.
Vorig jaar was het redelijk goed al was de tong van het huis van 13,95 wel erg voorzien van saus en garnalen. De obers zijn erg joviaal en het verhaal gaat dat men ook hier werkt met vers vlees en niet met diepvriesvlees. Dit jaar was het terras vol. De obers konden het niet aan het was nogal een chaos. Volgend jaar maar eens overslaan?
 
Bulgaars restaurant
Ligt op de begane grond midden in Yumbo, net naast een Tatooshop. Er staat daar veel leeg en het was kennelijk goedkoop te huur. Het is net nieuw en de loop zit er nog niet in. Wel las ik een prima recensie in een Engels Gran Canaria tijdschrift.We waren verrast door de kwaliteit van vlees en salde en groenten. Een vleesschotel van 18 euro voor twee personen met gegrilde groenten ernaast en een goede salade vooraf (speciaal voor deze gelegenheid op de foto gezet).
 
Chez Luigi
Pas vorig jaar ontdekt na goede verhalen op Tripadvisor. Ook hier hele joviale obers die je direct herkennen na een eerste bezoek. Er zitten vooral Duitsers en dat is niet gek want het is gelegen in het winkelcentrum Sandia op 300 meter ten westen van de Yumbo. In Sandia zitten wel 10 Deutsche en Zwitserse kneipen, zoals een Kölsche Eck, iets voor Hamburgers en een Zwitserse tent (wat zou er nu leuk zijn aan een café met Zwitsers op Gran Canaria, een uitdaging voor een volgende keer om daar eens te gaan zitten) en
er is een Duitse slager. Eyecatcher zijn vooral de schotels vis, schaaldieren en vlees voor ongeveer 30 tot 35 euro voor twee personen. Ook staan er na afloop drie flessen likeur op tafel.  Een eenvoudige moot zwaardvis voor nog geen 9 euro kan ook. Nadeel: drukte, snelheid, levendigheid/lichte chaos.

 

Silos

Aan de Avenida de Tirjana. Met Spaanse kok en Nederlandse echtgenote Marjan in de bediening. Gezellige dame die Marjan. Bij drukte is er een iets langere wachttijd. Niet al te grote kaart en echt familierestaurant met veel vaste gasten. Mijn lamskoteletjes met gebakken aardappelen en gebakken ui was goed. Ik vroeg eerst naar de geconfijte eendeborst. “Vooral populair bij Engelsen en Denen” ze ze. Ik “laat dan maar zitten”. De website http://www.restaurante-silos.com/
 
La Liguria 
Helaas gesloten na overlijden van een van de eigenaren. Staat te koop. Was redelijk authentieke Italiaan.
 
El Duke
El Duke ligt in het midden van de Avenida Tirjana iets ten noorden boven de Yumbo. Een restaurant fur alle falle. Een groot terras en een algemeen/ gemêleerd publiek en de geijkte schotels in vier of acht vertalingen. Goed? Niet bijzonder. Slecht? Zeker niet. Op mijn heek, een mooie moot Merluza a la plancha van 8,95 met friet en sla was niets aan te merken. Snelle bediening en hoge doorloopsnelheid.     
 
Hieronder het rommelige, foutige, broeierige, wat verwaarloosde maar toch gezellige shoppingcenter Yumbo 
 
 winkelcentrum Yumbo
 
 
Rias Bajas en Mundo
Sterk aanbevolen en vooral Rias Bajas is net iets duurder, vooral Rias Bajas op de hoek van de Avenida de EU en de Avenida de Tirjana. Net iets formeler en geen buitenterras en daardoor door ons gemeden. Mundo wat verder naar beneden op de Avenida ziet er modern uit en een leuke kaart, maar we wilden niet binnen zitten. Zei de website van Mundo http://www.mundorestaurante.com/?page=indexen
 
Apollo – Arguinequin
Onze hangout na het gebruikelijke bezoek aan de dinsdagmarkt van deze authentieke havenplaats op 12 km van PDI.  Ligt aan de haven op verhoging. Geijkte lunchgerechten maar vooral ook een goed visrestaurant bij de vissershaven met aan de achterzijde goedkoper Tapasgedeelte. Arguinequin is toch al een vreemde eend in de bijt. Eigenlijk het enige normale dorp aan de zuidkust waar de toeristenresorts niet het beeld bepalen. Mooi maar wat donker en viezig halvemaanstrand midden in het dorp.   
 
Bodegon Lagunetas in de wijk Triana – Las Palmas
Het ligt aan de Constantino 16, Calle Mayor de Triana, Las Palmas de Gran Canaria. We dronken er na een stevig ontbijt in PDI om 12.00 uur koffie op het mooie wat verscholen terras (zie foto mer dochter Rozanne). Het tussen de middagmenu van 8 euro en de mooie en goedkope menukaarten deden me watertanden. Keurige en ruime zaak met grote open keuken. Iets voor een volgende keer! Voor Las Palmasbezoekers. Ga naar de wijk Triana (3 km ten zuiden van het Santa Catalinapark) en de leuke winkstraat aldaar. Dan door wat stegen 150 meter ten noorden van de winkelstraat.     
 
  
Waar hoor ik thuis. Playa del Ingles of Maspalomas? Wie ben ik?
 
Uiteindelijk werd ik in min of meer geconfronteerd met mijn persoonlijkheid toen ik mijn bezoeken aan Playa del Ingles afwisselde met Maspalomas
 
In Playa del Ingles komen vooral de gewone mensen. PDI wordt in Duitsland het Putzfrauenort genoemd. Ik zie er de Coronationstreet tantes,  de nog lelijker Spicegirl lookalikes. Dikke drinkende en somberende Zweden, Noren en Denen, veel Ijslanders ook. Qua Nederlanders allerlei gezellige grote families, waarvan sommigen met een lichte neiging naar het Tokkiegenre. Simpel en vrolijk feestvolk al la de Cherso Hagenezen (gelukkig niet teveel en ze gaan vooral naar El Chapparal en de Kasbah). Verder is er een groot contingent Homo’s die in de avond het linkerdeel van winkel- en horecacentrum Yumbo bevolken. Met de meesten van die groepen heb ik geen aansluiting.
 
Toevoeging: er is ook wel een contingent  "gewone mensen" in PDI, zoals de familie C uit Zeist, Paul K., Dirk P. uit Zeist, de Eindhovense familie Van D/vanL., Astrid T. en vele anderen. Maar die groep bepaalt niet het straatbeeld. 
 
Hieronder het hotel Lopesan Meloneras van Frans Bauer en Arjan Robben
 
 
 
Maar dan het wat sjiekere Maspalomas, 3 km verder met haar nieuwbouw en dure megahotels en boetieks en wat luxere restaurants. We zitten er weleens op een terras, vooral bij El patio II. Hier komen de fietsers. De mannen met sandalen en blote tenen, de wat rijkere stelletjes, nieuwe rijken (onder andere Frans Bauer en Arjen Robben),de slanken en de goedgekleden. Jonger ook. Maar ik voelde me er niet thuis en dat ondanks de gevoelsmatie afkeer van de Tokkies. Qua gevoel wilde ik weer terug naar PDI. OK,  af en toe een uitstapje naar Maspalomas, maar niet langer dan een uur of twee. 
 
Een beetje de story of my life ook. Angst voor grote groepen. Ik ben een beschouwer. Ik hang ergens tussen, naast of boven. Te groot voor servet en te klein voor tafellaken ook. Ik creëer liever mijn eigen universum dan dat ik onderdeel van iets ben. Ik voelde het gewoon aan mijn benen toen ik op dat terras van El patio II zat.     
 
Misschien is het daarom dat de grote stad Las Palmas met al haar mogelijkheden en diversiteit me steeds maar blijft trekken.
 
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-10 en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Restaurants op Gran Canaria – ook confrontatie met mezelf

  1. maria-dolores zegt:

    Leuk blog!
    Weten al die restaurants dat je reclame voor ze maakt?
    Die geven je toch de volgende keer op zijn minst een gratis lunch…

  2. Rene Scheffer zegt:

    MD
    Thanks
    Neen dat weten ze niet en ik ga z eook niet mailen
    Maar het is natuurlijk wel leuk als ze me de volgende keer via dit blog herkennen.
    Zie dat de foto´s niet goed worden weergegeven. Zo aanpassen.

  3. zelfstandig_journalist zegt:

    Dat je ze allemaal onthoudt!

  4. paco painter zegt:

    Dit is natuurlijk spekkie voor mijn bekkie

  5. Rene Scheffer zegt:

    ZJ…
    Dingen die dicht bij me staan onthoud ik altijd
    PP..
    Mooi zo, graag gedaan.

  6. Bert Willems zegt:

    Ach, Rene, je komt weer dichter bij me.
    Je blog is zo anders dan al het andere om je heen! Dat pro-of anti Wilders gedoe en het fanatisme. Dat ontberen je bijdragen gelukkig. Sorry als ik laatstelijk een beetje critisch was. Ben altijd eerlijk! Bert.

  7. Rene Scheffer zegt:

    Bert..
    Graag gedaan.
    Je mocht ook kritisch zijn want de laatste twee maanden zat ik ook wat in de politieke hoek. Deze keer wat aardser en lichter weer.

Geef een reactie

