Parijse taferelen in Zeist (Lokaal Victoria/Eric Rohmer)


Toen ik voor de zoveelste keer van kantoor naar mijn auto langs Lokaal Victoria aan de Eerste Dorpsstraat liep moest ik opeens aan Eric Rohmer denken, de oude Franse cineast (overleden op 11/1/2010), bekend geworden met films als Le Genou de Claire, L’ami de mon amie, Pauline al la plage, Le Rayon Vert en Conte d’ été.
 
In Lokaal Victoria lijken zich taferelen af te spelen zoals die door Rohmer zo vaak zijn geportretteerd. Eigenlijk kijk ik vanaf 1970 al films van Rohmer.
"Le genou (de knie) de Claire" bracht me waarschijnlijk al vroeg oog voor detail van het vrouwelijke lichaam bij en ook de liefde voor het Alpine en blauwe, zoals dat in Annecy zo mooi samenkomt. 
 
Lokaal Victoria is een feminiene zaak, voor een deel ook door de inrichting. Hier geen bouwvakkers,  vrijgezellenparty’s en Nick en Simon. De zaak lijkt zeker tussen 12.00 en 19.30 uur (daarna meer stellen) en door de week voor 60 tot 80 % te worden bezocht door die doelgroep van Eric Rohmer.
 
Jonge en iets minder jonge vrouwen zo tussen 23 en 40 jaar, met enkele uitschieters naar boven en beneden. In de films van Rohmer “hebben ze allemaal wat” onschuldige lichtvoetige eigenaardigheden, zoals bindingsangst, een vadercomplex, lichte hang naar somberheid, wat hyper soms ook. Ze hebben een goede opleiding en baan of studeren nog.
 
Allemaal hebben ze ook een licht problematische verhouding met hun geliefde. In de films babbelen ze er bijna continue over, meestal in een horecagelegenheid in Parijs. Heel af en toe gebeurt er wat, komt het object van desire langs of is er een weekend op het platteland. Het babbelen is steeds 1 op 1 en nooit in een groep. Taferelen die ik meen te herkennen bij al die pratende dames in Lokaal Victoria. Waar zouden ze het over hebben? Toen ik om 15.00 uur langsliep zaten ze er al en om 17.40 uur nog.  
 
Quasi onverschillig kijk ik dagelijks naar binnen. Van het gebabbel maak ik geen deel uit. Eenmaal ben ik binnengroepen door jongedame F. Maar binnen bleek het om een vrouwengroepje te gaan en werd mijn aanwezigheid door de anderen maar een minuut gedoogd. Verder moet ik het er doen met een enkele lunch en kantoorborrels. Zie over deze zaak:  http://twitter.com/#!/lokaalvictoria
 
 
Maar er is in Zeist meer dat aan Parijs doet denken. Er is de mengeling van voornaamheid, statigheid en ook van enige verholen stoutheid en zelfs feestelijkheid. De voornaamheid en statigheid zit vooral in het gemeentehuis, het Zeister Slot, de Landhuizen langs de Utrechtse en Driebergseweg en de lange verbinding tussen dat Zeister Slot en het einde van de Slotlaan. Het is de historische zichtas die deze punten verbindt.
 
Bezoekers aan het gemeentehuis laat ik altijd even 20 meter de straat oplopen en die zichtas (zie foto) te aanschouwen.  Ook het tegenovergelegen hotel restaurant en bioscoop FIGI heeft iets statigs en voornaams
 
De kruising van wegen Dorpsstraten/Het Rond op 100 meter van Lokaal Victoria herbergt inmiddels drie grote horecazaken met bijbehorende terrassen. FIGI zoals gezegd met een transparant en ruim terras met stevige stoelen. Le Baron met wat eenvoudiger maar net meubilair dat “middel of the road” publiek trekt.
 
Dan is er nog Hermitage dat de bovenkant van de markt bediend. Hier veel "nieuw geld", maar het is toch een nette zaak en dat is een prestatie.      
 
Het stoutige en feestelijke balt zich samen rond het shoppen op de Slotlaan, een unieke winkelstraat. Alleen in Knokke heb ik iets gezien dat in de buurt komt. Urenlang shoppen is mogelijk vooral voor vrouwen (geen De Slegte en Media Markt). Er is een klein uitgaansgebied aan de Tweede Dorpsstraat, er zijn de vier bioscoopzalen van FIGI.
 
 
In FIGI komen bekende gasten. Het Koninklijk Huis was er. Gorbatchov heb ik gezien. Drie weken geleden was de hele NL voetbalwereld aanwezig voor het afscheid van KNVB voorzitter Henk Kesler. In het weekend zit het hotel tegenwoordig
vol met recreatieve weekendgasten.

 
Over het voorname hotel FIGI heb ik uit betrouwbare bron vernomen dat het soms voorkomt dat een "overdag" bezoeker van het hotel de verkregen parkeerboete met alle macht contant wil betalen. . . .
 
 
Maar Zeist met Parijs vergelijken? Daar moet je wel heel veel verbeeldingskracht voor hebben” hoor ik menige lezer denken. Die van mij gaat soms wel ver, ja.    
 
En dat Lokaal Victoria, waar ik mee begon en waar ik altijd even naar binnen kijk naar het vrouwelijke gebabbel. Hoe graag zou ik er niet even bij komen zitten aan zo´n klein tafeltje en de knie (genou) van deze en gene dame op gepaste afstand beoordelen op de fysionome eigenschappen en informeren naar hun gemoedstoestand

Het leven is net een film, soms.
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-10 en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Parijse taferelen in Zeist (Lokaal Victoria/Eric Rohmer)

  1. Apiedapie zegt:

    Mooie knie! 🙂

  2. Rene Scheffer zegt:

    Is die uit de in het blog genoemde film Le genou de Claire.
    Iets te jong en te slank. Ik heb het graag iets ronder nog

  3. View zegt:

    Ik ken in elk geval de directe omgeving. Zeister chique. Ik houd daar wel van. Zo ook van tennisclubs in Laren, golfaccommodatie in Bilthoven. Bij ons in de PC. Ik moet nog afdalen in mijn diepe roerselen om het te duiden. Nee, ik laat dat maar zo. Ik kijk er niet kritiekloos naar, maar het boeit me wel (voor even).
    Je hebt het als vrouwenliefhebber innemend beschreven. Je blijft altijd dicht bij jezelf in je blogs. Dat maakt het authentiek. (Voor jou bestaat Wikipedia niet…)

  4. Rene Scheffer zegt:

    View
    Thanks. En dicht bij mezelf blijven, dat heb ik ook past te laatste jaren geleerd,
    Mij intrigeren juist de tegenstellingen sjiek en goed en braaf en grof en fout en onbraaf.

  5. zelfstandig_journalist zegt:

    Toch eens een kijkje gaan nemen in Zeist :-).

  6. Rene Scheffer zegt:

    ZJ
    Na Antwerpen zal de rust wel op je afkomen.. De zindering moet jezelf een beetje maken. Tis ook weer niet helemaal Parijs.

  7. paco painter zegt:

    Allemaal hebben ze ook een licht problematische verhouding met hun geliefde. In de films babbelen ze er bijna continue over"
    Daar gaat het in films, soaps en aanverwante onzin alleen nog maar over. Je ziet nooit meer een film waarin er een jarenlange verliefdheid zonder ruzies centraal staat.

  8. Rene Scheffer zegt:

    Paco..
    Ja maar een dergelijke film trekt geen kijkers, denk ik.

  9. ron zegt:

    Heerlijke omschrijving van Zeist. Je roept inderdaad een Parijse sfeer op. Toch eens aan Zeist denken als ik de volgende keer in Nederland ben. Hoe zouden ze in Parijs eigenlijk Zeist uitspreken?

  10. Rene Scheffer zegt:

    Ron
    Thanks.
    In hotel FIGI hebben ze goedkope weekendarrangementen. En in geval van nood is Utrecht maar 22 minuten met de bus.

Geef een reactie

