De doelman van Argentinië en de broer van Rein Baart


DE Adelaar zag ik vanmiddag bij Vitesse. Ik kende de adelaar alleen uit de Hard Gras uitgave van Martin van Roosmalen over Vitesse en van de vogelshows op Gran Canaria.
 
Even later bij de opkomst van de ploegen waren er ook nog eens de klanken van Carmina Burana, een muziekstuk van Carl Orff, foute muziek naar “men” hier in Nederland altijd vond.  Maar dat was nog in die achter ons liggende jaren in de twintigste eeuw, dat we in Nederland dachten dat wij GOED waren. Ja en die muziek past wel bij Vitesse. Drama, wapengekletter, hoop, dreiging, ondergang. 
 
De adelaar had een mooie ronde gemaakt door het stadion. De vogel blijkt tot mijn verbazing echt aan te slaan bij het publiek. Ik nam de elftallen door en zag bij AZ in het doel opeens ook Romero. Nota bene de doelman van het Nationale Argentijnse voetbal elftal, het Argentinië met Messi, Milito, Teves en Higuain.
 
Toen de wedstrijd eenmaal begonnen was besefte ik me grote afstand die inmiddels in een maar 45 minuten was ontstaan. Van het brave Zeister leven op zondagmiddag naar de Arhemse dramafabriek. Arnhem trok vanmiddag, meer dan Utrecht-PSV (geen vrije verkoop, geen goed openbaar vervoer of nabij parkeerterrein, ruw publiek, winderig stadion).
 
Sinds het bouwgedoe met het Arnhemse station neem ik altijd de taxi naar het stadion. Er zijn bussen, maar daarvoor moet je nu ver omlopen en ook nog eens om een bouwplaats heen. Je ziet de bussen niet staan. Bussen moet je gewoon kunnen zien, liefst met ronkende motoren, klaar voor vertrek.
 
Dan maar een taxirit, die ik me in Nederland overigens alleen in Arnhem veroorloof. In die 5 minuten raakte ik kort in gesprek met de chauffeur. Na wat verbanden leggen en doorvragen bleek dat hij de broer was van Rein Baart de (reserve) keeper van onder andere VVV, TOP Oss, Fortuna en NEC. Hij keept nu op 37 jarige leeftijd in Canada, hoorde ik, bij een ploeg die wordt getraind door Dwight Lodeweges.
 
Ondertussen in het stadion probeerde ik met behulp van het programmaboekje een beeld te vormen van al die nieuwe aankopen van Jordania zoals Matic, Rajkovic, Barazite,  Kashia. Vooraf probeerde ik Georgiërs/investeerders te ontwaren met hun kenmerkende grote vissenogen en vaak droeve blik. Tevergeefs.
 
Dit alles maakte ik mee, dan wel geconstrueerde ik in mijn hoofd, nog voor het 14.30 uur was. Inmiddels had ik in de buurt van de kassa voor 20 euro een mooie eretribunekaart van een  jongeman gekocht.        
 
 
 
De wedstrijd zelf?
 
Een zwakke eerste helft van beide elftallen. AZ heeft goede spelers maar er ging op 4 of 5 aanvallen na totaal geen dreiging vanuit. AZ controleert tot de 70 ste minuut wel de westrijd, maar dat is alles.
 

 
 
Voor aftrap van de tweede helft valt Rajkovic me op. Een halve minuut is hij devoot bezig met het slaan van kruisjes. Na 25 minuten gaat hij door het lint en krijgt hij een gele kaart. Zijn History of Violance (o.a spugen naar scheidsrechter bij OS Peking) doet me afvragen wat voor soort God hij dan wel niet heeft aangeroepen en of die er wel blij mee is, die God, dan wel een andere.  Overigens is Rajkovic wel een goede speler. Ook de sterke Matic liet even zijn Balkanbloed zien (gemene duw en gele kaart). Aissati is ook een aanwinst. Verbindingsspeler, spelmaker en aanjager (als het goed gaat) tegelijk.    
 
 
Het gaat al beter en dan moeten Ferrer en Menzo nog komen. Vandaag zag ik Raymond van der Gouw en Hans van Arum in de dugout. Keurige mannen die ietwat detoneren in Arnhem als het geen ex-spelers zouden zijn.
 
Vitesse is dus al wel sterker geworden. Met deze ploeg kan het volgend jaar om de plaatsen 6 tot 10 spelen. Voor het eerst dit seizoen was er weer eens wat publiek, ruim 18.000.  Heya heya hop Vitaz!     
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-11 en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op De doelman van Argentinië en de broer van Rein Baart

  1. On Yer Bike zegt:

    Het is dus niet DE Adelaar want die is inmiddels al dood. Dit is een nieuwe. Er wordt maar gevangen en gesmokkeld en gesold met de beesten. Hopelijk sterft Vitesse eerder dan deze vogel.

  2. Rene Scheffer zegt:

    OYB..
    Ja nu je het zegt, begint het te dagen. Iets van gelezen. Die echte was geloof ik nogal wild en moeizaam tembaar. deze was tamelijk gewillig.

  3. On Yer Bike zegt:

    Net als Vitesse?

  4. Jan Brugman zegt:

    Wist jij dat Rein Baart een geboren Renkumer is?
    En die wedstrijd…..acht het bier was lekker en het Ernhems gezelschap op Zuid was als vanouds uiterst vermakelijk.
    Maar ik heb als voetballiefhebber meer genoten van de wedstrijd BMG-Bayern afgelopen zaterdag.
    Of van Werder-Twente van dinsdag jl.
    Ook opvallend: werkelijk iedereen op zuid was verrukt over de nederlaag van fragiele raspaardjes tegen ADO, ze moeten ze toch eens afvragen in A’dam hoe dat komt.
    Nog even over die Adelaar: dat is een clubsymbool die bijna tot cult is verheven. Het beest begint ook steeds langer te vliegen, uiteindelijk gaat hij (of zij) cirkelen zoals bij Benfica, moet wel even het dak open.

  5. Rene Scheffer zegt:

    OYB….
    Niet helemaal
    Vitesse had hoogtijdagen tussen 1994 en 2004. Zo tussen de 4 e en 9 e plek en soms Europees voetbal.
    Nadien is het matigheid en wisselvalligheid troef. Vitesse is ook geen vechtploeg, eerder het Ajax van het Oosten.

  6. Rene Scheffer zegt:

    Jan
    Ja gezien, want dat heb ik net gegoogled!
    De laatste 20 minuten waren sterk.
    Publiek was deze keer massaal opgekomen en zeker niet negatief zoals anders.
    Ik heb nog munten. Was echter bang dat bier daar alcoholvrij zou zijn.
    Voor mij was het de eerste keer dat ik die nieuwe spelers van Jordania zag, dus ik heb me toch erg vermaakt.
    En mooie plek op West 104. Ja die adelaar, deze vloog inderdaad mooi rond.

  7. View zegt:

    Zo’n directe impressie -ik deed dat ook wel bij wielerwedstrijden- is leuk om te lezen. Je verbindt het met associaties, die het iets extra’s geven. Voor Vitesse heb ik altijd wel sympha gehad itt NEC. , (om maar ‘ns iets te noemen). Ik kende de vroegere keeper Joop Brons persoonlijk, dat zal het zijn.

  8. zelfstandig_journalist zegt:

    Nog steeds een bouwput, Arnhem Centraal? Amai, ik kwam 2004/2005 nog wel eens in Arnhem en toen waren ze al bezig. Overigens niet voor Vitesse :-).

  9. Rene Scheffer zegt:

    View
    Thanks. Gisteren viel me de reserve keeper Didulica van AZ al op. Hij was druk aan het praten en gesticuleren met iedereen die hij kende onder andere de Balkangasten van Vitesse.
    Joop Brons, net voor mijn tijd denk ik.
    ZJ…
    Duurt veel te lang allemaal, zie nu eindelijk vooruitgang, tunnel bijna klaar.

  10. paco painter zegt:

    Vitesse is dus al wel sterker geworden. Met deze ploeg kan het volgend jaar om de plaatsen 6 tot 10 spelen"
    In de Jupiler devisie neem ik aan?

  11. Rene Scheffer zegt:

    Paco….
    U daagt mij uit! U ridiculiseert mijn capaciteiten als voetbalkenner!
    Ik denk dit jaar plek 14 of 15 en volgend jaar toch echt tussen 6 tot 10 op basis van de huidige selectie.
    Sommigen hebben een jaarcontract en dat maakt het wat lastiger.

Geef een reactie

