Mijn California-gevoel `Don´t worry baby!`


De eerste commerciële reclamespotjes schalden door de radio en waren op TV te zien. De sinaasappels van de in de jaren ´60 bekende Sunkist limonade kwamen uit California! Ja,  dan moet het wel goede zijn dacht ik toen als kind van 8.
 
In die tijd was ik als kind verslaafd geraakt aan de TV reclame. Het was rond 1965-66 zo erg dat ik alle aansprekende reclames nabootste. Ik was Crispy van Golden Wonder chips en schalde het `Koning Keizer Admiraal, Popla kennen we allemaal` door de klas.
 
 
Nu was dat wel een uitkomst want de leerstof was een peuleschil en daardoor droomde ik continue weg op zoek naar andere uitdagingen in mijn hoofd, zoals ik dat op het werk ook lang had tijdens urenlange saaie vergaderingen. Nu is dat minder omdat ik vaak zelf het verloop van vergaderingen kan bepalen en in andere gevallen gewoon de vergadering verlaat. 
 
In dat zelfde jaar reden we met de buren in de auto naar Harderwijk om te zwemmen en waterskiën in het toen nog mooi heldere water van het Veluwemeer. Bij het inrijden van Harderwijk zag ik de fabriek van nota bene California soep. Ik werd extatisch. Dat is van de soep van de reclame!  `California soep dat is pas lekker.`  
 
Het was al een voorbode voor mijn latere leven waarin ik vele malen in extase zou raken voor de meest futiele details van wat of wie dan ook.  Een maand lang was ik bezig met het #foute huwelijk van Wesley en Yolanthe, twee maanden was ik bezig met het #foutekabinet en nu ben ik alweer een maand verslaafd aan de NET5 serie “Airline”. 
 
 
Vele jaren later, eind jaren 80, kwam ik erachter dat California soep nog steeds bestond. Het was echter afgezakt tot een C-merk en alleen te koop bij Super de Boer. 
 
Maar California, dus. Behoudens tijdens een vakantie in California in 2001 is mijn extase voor Califormia wat verdampt.
 
Nu is California niet meer dan een grote en zonnige, wat arme (qua publieke dienstverlening en zorg) staat met veel Mexicaanse immigranten met een megastadstaat als LA en wat aardiger steden als San Fransisco en San Diego.  
 
 
 
Beach Boys – Brian Wilson
 
Zo heel af en toe komt het oude romantische California gevoel weer omhoog. Gisteravond zocht ik op youtube de nummers van mijn CD “Brian Wilson live in the Roxy theatre” en toen stuitte ik op dit.&
nbsp;
“Don’t worry baby” in de versie van de Beach Boys.
 
Natuurlijk prachtige muziek met ongekende combinatie van energie en romatiek, maar vooral een verbeelding van het eind jaren ’60 California gevoel.  
 
 

 
 
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-11 en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Mijn California-gevoel `Don´t worry baby!`

  1. Rene Scheffer zegt:

    Het lijkt dat er een foutje in Tell meep zit. Klopt dat?

  2. Thera zegt:

    Ja!!! Dat waren toch die driehoekige pakjes drinken? Mjammie. En op de Beach Boys heb ik mijn eerste dansfeesten gehad. Op school welliswaar, een onderwijzer was nogal fan van ze en draaide deze toen al zoooo oude muziek, hihi in pakweg 1971/72.
    Leuke bijdrage. 🙂

  3. Peter Louter zegt:

    Telmiep is sinds gisteren plm 13.00 uur opgehouden met tellen

  4. cor3306 zegt:

    In Harderwijk heb ik nog een ex ll van me wonen die smaken en geuren maakt ondermeer van soepen; hij maakt dus illusies en dat had ik nooit achter hem gezocht(telmiep functioneert idd niet meer)

  5. Aad Verbaast zegt:

    Inbmiddels als zevende economie van de wereld in feite ook al geheel en al failliet. Zou het er iets me te maken hebben? 😉
    Telmiep: telmiep werkt nog wel. Maar de volkskrant laat het plaatje niet meer zien. Dat plaatje wordt elke keer opgehaald bij de telmiep server, waardoor telmiep aan de benodigde informatie komt.
    Geen plaatje: geen telling dus..
    Kunst is dus om dat plaatje er weer op te krijgen. VK?

  6. Bart zegt:

    Ja, prachtige en wat mij betreft tijdloze muziek.
    Een van mijn favoriete Beach Boys nummers, Rene! 🙂
    In het filmpje zag ik ze touwtjespringen op het strand…met een meisje als ‘springtouw’…wow!! :-))

  7. Mo zegt:

    California soep hadden we vroeger in zakjes geloof ik, of was dat Royco?
    In 1992 viel ik door een aantal vervelende dingen in recordtempo tien kilo af en bij wijze van eettherapie maakte ik ’s avonds altijd een blik California kippensoep warm, om dat dan helemaal op te eten. Ik heb geen idee hoeveel van die blikken ik versleten heb, maar ik kwam er niet van aan.

  8. Kees Smit zegt:

    California blijft een droom voor me. Maar Royco werd/wordt volgens mij aan de Croeselaan in Utrecht gemaakt.

  9. zelfstandig_journalist zegt:

    Koning, keizer, admiraal … is een van de sterkste reclamekreten ooit geweest.

  10. beus zegt:

    Kan je op telmiep zien hoeveel blikken California soep er verkocht worden?
    Was die soep het handelsmerk van de Beach Boys?
    Was het niet het REM-eiland dat de eerste tv-reclames ging uitzenden?

  11. Rene Scheffer zegt:

    Thera…
    Thanks. Ik wist dat je het mooi zou vinden, die muziek vooral en ook een beetje nostalgie
    Peter L.
    Blijkbaar….maar gelukkig doet ie het weer.
    Cor..
    Het duurde even maar je bedoelt ex leerling en niet ex nr II
    Aad V…
    Zevende economie Ik had de 15 e geschat. Verder ben ik altijd erg tevreden met Tellmiep en het doet het weer,
    .

  12. Rene Scheffer zegt:

    Bart….
    Ik was ook verbaast van de tomeloze energie die van de clip afspat en die wat haaks staat op het larmoyante gegalm. …Eigenlijk wel een mooie zin hierboven, zal hem straks nog in het blog plakken.
    Mo….Klopt helemaal, ik ken het ook van de zakjes. 18 jaar geleden, net in de tijd dat je dochters in de peuter en kleuter leeftijd waren, schat ik in. Misschien al gedoe met de tandarts ook in die tijd.
    Kees Smit…
    Lijkt me geen echte straat voor een fabriek. Zal eens kijken want kom er morgen langs op weg naar de Jaarbeurs.
    ZJ…..
    Bleef bij mij als 8 jarige al hangen en dat is knap van de makers.
    Beus….
    1. neen
    2. neen
    3. kweenie
    Maar tis ook een dwarrelig feelgood blog!

  13. hippo zegt:

    "god only knows", is mijn all-time beach boys-favoriet
    en soep, daar ben ik een grote liefhebber van, maar liever niet in combinatie met blik
    de overige associaties zijn net even voor mijn tijd
    maar de stijl is echt rene en dat blijft toch bijzonder
    groet,
    hippo

  14. laila zegt:

    Beach boys;klasse.
    Duetten zong ik met een klasgenoot.
    God only knows; prachtig.
    Mosterdsoep, daar houd ik van;-)
    Mooi stuk.

  15. F.Frenkel zegt:

    O,my GOD…als je zoveel weet van mij…dan…
    Maar das een B-merk,dat blik.
    Unox is much better.
    Weet je nog van die spinazie affaire van Iglo?
    Rete koud vandaag,
    bevroren handen ondanks the lammy`s.
    Zit hier om op te warmen,want kreeg de rits niet open.
    Je zal pijn aan je longen krijgen,al je nu hard loopt?!
    min 2

  16. Rene Scheffer zegt:

    Hippo
    Thanks en grappig te horen dat mijn stijl herkenbaar is.
    God only knows is inderdaad de overtreffende trap. Wellicht gebruik ik die nog weleens bij een blog over kennis, wil, wetenschap, fatalisme etc.
    Laila
    Leuk dat het wat associaties bij je oproept.
    F. Frenkel
    Weten….van wie?
    Nee van die spinazie affaire weet ik niets, wel van die limonade flessen van Exota.

  17. paco painter zegt:

    Ik kijk er nooit naar.Deed ik dat wel dan verspiilde ik ongeveer twee uur per avond van mijn leven.Of, 14 uur poer week.Of 56 uur oer maand.

Geef een reactie

