Eindelijk een H&M in Zeist


Eindelijk is het dan zover. Wat velen in Zeist al jaren hebben gemist is er nu eindelijk gekomen. Na veel getouwtrek is er een H&M in Zeist. Op 24 november jl. was er de opening op Belcour. 
  
Een ambivalent gevoel heb ik erbij.  Enige trots is er dat Zeist op het winkelcentrum Belcour een echte publiekstrekker heeft. Natuurlijk was ik bij de opening. Niet zozeer uit nieuwsgierigheid over H&M, maar meer vanuit een extase ten aanzien van een voor Zeister begrippen behoorlijk event.
 
Met andere H&M s in Nederland heb ik overigens slechte ervaringen. Vaak zijn de gangpaden smal. Ook zijn op zaterdagmiddag zijn niet altijd alle kassa’s open. Bovendien staan er lange rijen voor de paskamers. Vanmiddag bij de H&M in Zeist waren alle kassa´s open.   
  
 
Het is zo erg dat ik op zaterdagmidddag niet meer een H&M in ga. Voor Zeist maakte ik vanmiddag een uitzondering. Ik verveel me wat en ga Twitteren en foto’s maken en verzenden met Twitpic.com. Zie het resultaat hierboven.
 
Kwalitatief is H&M matig of slecht. Veel vrouwen vinden dat niet erg. Ze voelen zich dan niet verplicht om de vrij goedkope kledingstukken jaren te bewaren. Elk jaar kan dan een nieuw jasje of topje worden gekocht (de oude spullen worden dan toch nog bewaard…). Erg duurzaam is het ook allemaal niet. Ik ben meer voor het degelijke. Goede merken, desnoods stevige prijzen en natuurlijke stoffen.
 
Dochter Rozanne vindt het allemaal wel grappig. Het sneeuwde vanmiddag. Vanuit een etalageraam bekeek ik later het publiek, terwijl mijn vrouw maillots en diademen zocht. Wat later ging ik Rozanne zoeken, ze was weg en bleek verstopt tussen de babydolls en pyama’s. De rijen bij de kassa’s bleken later waren lang. Gelukkig voor H&M en mijn gemoedsrust waren alle kassa’s wel open.
 
Het zou ook raar zijn op de zaterdag voor 5 december niet alle kassa’s open te hebben. In dat geval had ik stennis gemaakt. Iets dat ik op zaterdagmiddag om 14.00 uur eigenlijk altijd doe als ik ergens zie dat er te weinig kassa’s open zijn . “Kom op dinsdagmorgen maar eens om een uur of 10, dan is het drukker en zijn WEL alle kassa’s open!” foeter ik dan tegen de verbaasde omstanders. Mijn vrouw trekt me dan vaak weg maar het gevolg is wel dat door de beroering vaak snel alsnog een kassa bij wordt getrokken.
 
Ik kan nu eenmaal niet tegen rijen en dan maakt het niet uit of die bij de Blokker is of bij het Uffizi museum in Florence, waar ik al 4 keer brommend voorbij de rijen ben gelopen.
  
Ik zag vanmiddag ook nog ex-collaga uit Wijk bij Duurstede, Berend G. , wiens vrouw ook gretig was om de H&M in te gaan. Ik ben altijd blij wanneer ik mensen vanuit Heuvelrug, Vallei- of Kromme Rijngebied in Zeist zie. De Zeister middenstand is zich niet echt bewust van het sierraad dat Zeist als winkelstad is. Er is eerder geklaag over de hoge parkeertarieven die mensen naar plaatsen als Veenendaal zou doen trekken. Nu is er niemand die vanwege die lage parkeertarieven naar Veenendaal gaat. Maar bij een onderzoek zal men wel graag op de vraag “Waarom gaat u weleens in een andere plaats winkelen?” als antwoord geven “de hoge parkeertarieven in Zeist” maar dat is dan vanuit een zelfde mopperreflex als die ook bij vragen over hondenpoep, te hoge belasting of te hoge drempels worden gedaan.  
 
Mijn ervaring is dat bezoek aan steden in de omtrek altijd cyclisch gebeurt en op basis van gevoel met betrekking tot bereikbaarheid, winkelkstand en horecavoorzieningen. Ook is er altijd een natuurlijk verzadigigingspunt (Veenendaal max. 1 keer per jaar). 
 
Ik dwaal wat af van H&M.  In Zeist is men inmiddels ook helemaal aan H&M gewend.
 
Maar Zeist mist nog wat. Een ZARA!
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-12 en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

27 reacties op Eindelijk een H&M in Zeist

  1. de_rookvogelwachter zegt:

    in (door) Zeist kom ik alleen voor een bezoek aan de omliggende bossen, hooguit voor een expo in ’t Slot, nooit gemerkt dat Zeist ook een "sierraad als winkelstad" zou zijn. Groningen, Haarlem, Brussel, Nairobi, Jakarta. o.k. maar Zeist?

  2. Aad Verbaast zegt:

    De langste tweet die ik ooit gelezen heb!! 😉

  3. Theo zegt:

    Zeist stuwt verder in de vaart der volkeren
    en met ene gekwalificeerde promotor
    Heerlijk blog in deze tijd van commercie & romantiek…

  4. B.Lazerd zegt:

    Ik heb het nooit begrepen. De H&M verkoopt rotzooi en ik heb er (de enkele keer dat ik er toch maar eens naar binnenliep) nooit iets leuks kunnen vinden. De Zara schijnt ook zo’n winkel te zijn waar veel vrouwen hun kleding kopen. Ik ben zo blij met het internet! Heb gisteren weer een stel laarzen en wat kledij aangeschaft. Gewoon af te halen bij een DHL-Servicepoint hier in de wijk. Geen smalle gangpaden en geen hysterische vrouwen rondom kledingrekken. Wat een zaligheid dat internetshoppen!
    IDEAL!

  5. Rene Scheffer zegt:

    Rookvogelwachter
    Zeist is niet zozeer vanwege winkeaanbod maar meer voor de lengte, omvang en uitstraling van de hoofdwinkelstraat, de Slotlaan. 700 meter heen en terug op brede trottoirs met rode tegels en bloklinden ernaast.
    Aad V
    Je hebt gelijk….het zijn wat aaneengeregen beelden en meningen.
    Th…
    Promoten van Zeost doe ik graag, wel met mate.
    Bovendien moest ik weer eens een onschuldig wegleesblog plaatsen, vond ik zelf na het geweld tegen
    `Progressief liberaal en Groen liberaal`
    B Lazerd
    Gelukkig doet mijn vrouw dat ook, internetshoppen, Aantal malen dat ik bij kassa´s en kleedhokjes rondloop op vrijdag en zaterdag is gedaald van 80 tot 25 per jaar.

  6. Zelfstandig journalist zegt:

    Dan heb ik goed nieuws voor je: de ZARA aan de Meir in Antwerpen gaat eruit. Einde huurcontract. Misschien verkassen ze wel naar Zeist. Zal een pak goedkoper zijn. De Meir is de duurste winkelstraat van België.

  7. Theo zegt:

    @ René, je benadert de ideale buurman
    om dan ineens uit te kunnen halen naar "mijn groen" dat onschuldig over de schutting hangt

  8. B.Lazerd zegt:

    @Rene: sjees, ben jij zo’n man die meegaat met zijn vrouw om te shoppen dan? Komt ze dan het pashokje uit en vraagt ze hoe jij vindt dat het haar staat? "Heb ik geen dikke kont in deze broek, Rene?" (Ja maar ook zonder die broek?)

  9. Reine jRagolo zegt:

    Een publiekstrekker?
    Als ik naar Belcour ga om in de fameuze vlaaienwinkel te shoppen haal ik er ook nog een big tasty
    bij die andere publiekstrekker.
    En je vergeet te melden dat waar je bij de Slotlaan de hoek omgaat er nog een vracht winkels op de Steynlaan zitten. En zeg nou zelf. Internetwinkelen heeft toch niks.
    Zeist heeft zelfs 2 ziekenhuizen. En dat voor een dorp.

  10. Blutch1 zegt:

    Wat is dat toch dat men trots is dat de winkelstraat steeds meer gaat lijken op welke winkelstraat dan ook.
    Het is toch te gek dat je plompverloren ergens in een winkelstraat in Nederland kan worden neergezet zonder het flauwste benul te hebben waar in Nederland je bent. En dan met winkels waarvan je zegt: "Nou en?".

  11. Rene Scheffer zegt:

    ZJ
    Ach ik ben maar spreekbuis voor de gemiddelde vrouw. Mezelf doet het ook niets. ZARA Meir. Voor die zaak heb ik nog op een muurtje gezeten in sept.
    Theo…
    Mooie beeldspraak en het lijkt ook wel terecht.
    Blazerd.
    – –
    Reine J
    U loopt achter. De MacD is al twee jaar weg. Pand heeft voor deel leeggestaan. Andere winkeliers zijn verplaatst en nu zit HenM in het ovale pand. 1 ziekenhuis klopt en ook 1 grote ggz instelling. Bij internetwinkels heb ik dan weer niet waar Blazerd aan refereert. Is wel wat relaxter,
    Blutch….
    Ach twas een onschuldig blog, ik zocht een hangup voor mijn foto met dochter en wilde wat dames in Zeist pleasen. Verder heb ik niets met HenM, bijna in tegendeel. Wel is het zo dat de zaak kennelijk in staat zal zijn 20% meer publiek te trekken in dat gedeelte van het winkelcentrum

  12. Blutch1 zegt:

    Ach ja, die foto maakt alles weer goed.

  13. cor3306 zegt:

    Heel goed dan kom ik misschien ook nog eens naar Zeist. M’n laatste score was 2 broeken bij H&M Groningen; idd goedkoop en de knopen van de gulp sporen niet;: de paskamers zijn er klein en benauwd ( mooie foto van vader en dochter by the way)

  14. Rene Scheffer zegt:

    Cor,,,,Thanks
    Bespaar je de moeite voor HenM.
    Alleen dames en kinderen, geen herenafdeling in Zeist

  15. maadtje zegt:

    Ben je ook meteen bij de H&M naar de kapper geweest René?

  16. View zegt:

    Voor informatie over de "echte" Sinterklaas
    http://www.vkblog.nl/blog/149024
    #
    En niet flauw doen, maar gewoon even een handje komen schudden…:-)

  17. Rene Scheffer zegt:

    Blutch
    Goed om te horen!
    Maadje
    Om precies te zijn dinsdag jl ben ik naar de kapper geweest. Vrouw en dochter gingen. Voo rmij nog niet echt nodig maar toch maar in de stroom meegegegaan
    View
    We gaan het zo bekijken. Ik wist dat het eraan kwam. En ik blijf vriendelijk

  18. Reine jRagolo zegt:

    Hoi Rene,
    Ik let al twee jaar scherp op mijn eten, vanwege mijn suiker, dus de bezoekjes bij de McD in Huis ter Heide, Belcour en Laagraven zijn thans NIHIL. "Mogelijk de reden waarom Belcour heeft moeten stuiten".
    Maar we hebben nu wel een H&M.

  19. Zelfstandig journalist zegt:

    Binnenkort staar je vanaf dat muurtje dus tijdelijk in een lege zaak.

  20. sprakeloos zegt:

    Zeist rules…..

  21. Sandra zegt:

    Don’t get me started!! De H&M binnenlopen, in zes verschillende stapels naar een passende spijkerbroek zoeken, aansluiten in de rij voor de paskamers, zes verschillende broeken passen waarvan 90% duidelijk niet geschikt zijn voor een vrouwenlijf, om bij de laatste passende broek tot de ontdekking te komen dat er een gat inzit!!
    Ik liep naar buiten en dacht: wáárom doe ik dit?
    Als ik een wasmachine zou kopen, of een boek, of een auto, zou ik me dan ook zo laten behandelen?
    Leve het internet!! 🙂

  22. Rene Scheffer zegt:

    Reine J
    `We hebben een HenM`…We is de mensen of beter de vroiuwen en kinderen in Zeist. Maar zie ook Sandra.
    ZJ…
    Ach er komt wel weer een concern dat daar de huur wel kan betalen. Maar welke these days=
    Sprakeloos….
    Tot op zekere hoogte en in haar soort. Zeist is geen Delft, Deventer of Leiden maar wel topper in rijtje Nieuwegein, Veenendaal, Amstelveen, Alphen aan de Rijn.
    Sandra…
    Precies. Kwaliteit matig en ingericht op omzet en niet om het publiek te behagen. Maar mijn dochter mag er over 10 jaar wel haar eerste zelfbetaalde kleding van eerste vakantiebaantje kopen. Uiteindelijk in het lage segment wel redelijke PK verhouding.

  23. paco painter zegt:

    Bij ons komt er ook een en ik kan niet wachten. Mijn neef Bopske wordt daar de fitting room assistant

  24. trektocht zegt:

    Wij zitten nog op een HEMA te wachten maar eerst komt er riolering!

  25. Rene Scheffer zegt:

    Paco….
    Leuk baantje
    Jaren geleden kwam ik ookl vaak in en rond paskamers. Had wel wat al die blote voeten en koussokjes en kuiten.
    Trektocht…
    Ach, toch niet in een Vinexwijk..

  26. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Ik heb altijd medelijden met die mannen die braaf meegaan en verveeld zitten te wachten tot de vrouwtjes hun keuze gemaakt hebben.
    Ik ga altijd alleen.
    De volstrekt onlogische manier waarop ik langs winkels ga wil ik niemand aandoen.
    De tijd die ik bij twijfel nodig heb om een een beslissing te nemen wil ik niemand aandoen.
    Zoon (13) is nog steeds happy met wat ik voor hem uitzoek. Lekker makkelijk vinden we allebei.
    Parkeren? Hahahahahaha gzd niet nodig denk als ik langs de rijen wachtende auto’s fiets van al dat volk dat met de auto de stad in moet…..

  27. PiekerPlezier zegt:

    H&M…Halleluja! Van harte gefeliciteerd! Heerlijk, heerlijk, heerlijk

Geef een reactie

