Hossen met Heino


Eigenlijk past het niet bij me, wars als ik ben van massagedrag en massabijeenkomsten. Ook keerde ik me deze zomer af van het “gewone volk”, van de “foute stemmers” en “niet stemmers”, die ondanks in ons land aangeboden onderwijs en vorming toch in een zekere simpelheid zijn blijven hangen dan wel erin zijn teruggekeerd. Maar net zozeer heb ik me  afgekeerd van de “moderne” of “progressieve” elitebolwerken van GL en D66 die behoud van bestaande sociale verhoudingen-achterstanden faciliteren.
 
Maar ik hoef maar een volle feestzaal zaal te zien waar een zeker stampend geluid vanuit klinkt en ik zet de auto zo aan de kant, vergeet alles, vind ik iedereen leuk, en loop naar binnen. Waar ik anders nogal verlegen en wereldvreemd kan overkomen en onhandig zoek naar aansluiting weet ik in polonaiseachtige situaties juist heel snel aan te sluiten en heb ik de cadans binnen een halve seconde te pakken en het volkse publiek hindert me dan geen moment.
  
Een mooi polonaisemoment was drie jaar geleden. Met onze Concernstafafdeling en haar hoogwaardige employees gingen we uit eten in een eetcafé met zekere faam. De zaak was echter kort daarvoor overgenomen door een ander.  De baas kwam naar ons toe. “Ja, uh sorry, maar er is een fout gemaakt met de reservering. Jullie kunnen blijven zitten en krijgen koffie graotis, maar….uh vanaovond is mijn vrouw jaorig en is er een feessie”
 
Het was rumoerig en de helft ging na twee uur naar huis maar de andere helft deed mee met het feest. Er was een shantykoor, een Amsterdams volkscabaret en verder vooral polonaise lopen.  Ik liep als tweede in de rij en we gingen richting muur in de ter plekke smalle lokaliteit. Wat nu? De dame voor me schreeuwde het woord “draaaoowjun” en maakte met de handen boven haar hoofd een draaibeweging net de vingers. De hele rij snapte het teken en draaide om waardoor de rij weer verder kon. Ik heb die situatie al in vele situaties voorgedaan en niemand kende het gebruik cq. het teken.
 
Ook haalde ik ooit een een buurvrouw op in een zaal in Houten, waar een feest van de Hema aan de gang was. Ik zou haar ophalen, maar dook eerst 20 minuten onder in de polonaise.
 
Mijn favoriete Polonaiselied is “Blau Blau Blau ist der Enzian” van Heino. Dat komt door het ritme in de eerste regels. `Ja Ja Ja Blau Blau Blau` etc. Dat geeft de mogelijkheid op te staan, hand op de ene en hand op de andere schouder twee stappen en dan als laatste een hand in de lucht. Probeer het maar eens.
 
 
 

Natuurlijk is elk gedrag psychologisch te duiden. In mijn geval zal het een in de jeugd ontstane hang zijn om ergens bij te willen horen. Vanuit verlegenheid durfde ik me niet zo  makkelijk aan te sluiten. Voor dansen heb ik altijd een fobie gehad en nog steeds. De laatste jaren heb ik veeleer angst om mijn eigen regelvermogen kwijt te raken. De polonaise leent zich ervoor om zonder mededeling vooraf of wachten op een ander in en uit te haken.    
 
Tijdens de vorige kerstborrel van kantoor lukte het me met 4 vrouwelijke collega’s  (door hun leeftijd in the mood voor foute muziek) een polonaise te houden. Dit jaar was de muziek er net niet naar en bleef het tot twee mislukte pogingen van 3 meter. 
 
 
 
   
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-12 en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Hossen met Heino

  1. Blutch1 zegt:

    Aha, jij bent een snob. Gek op feesten en mensenmassa’s en vooral op stampen met foute stemmers, maar je bent te verlegen om het toe te geven. 😉

  2. Rene Scheffer zegt:

    Blutch…
    Je prikt me regelmatig door.

  3. cor3306 zegt:

    Heb nog ergens een oude lp van Heino met ook dat nummer; ik word gefacsineerd door die sonore stem en die zonnebril……maar aan polonaises doe ik nooit mee en er wordt wat afgehost en gestampt op duivenfeestjes, maar ik heb een alibi want ik ben de fotograafverslaggever

  4. Rene Scheffer zegt:

    Cor…..
    Bedankt voor de tip. Duivenhoudersfeestjes, daar moet ik zijn dus in zalen die namen hebben als De Koerier, De Snelle Wieken enzo,

  5. Zelfstandig journalist zegt:

    Juist vanwege zulke samenwerkingen kan ik Andre Rieu nooit helemaal sesieus nemen als klassiek musicus.

  6. paco painter zegt:

    Ook haalde ik ooit een een buurvrouw op in een zaal in Houten, waar een feest van de Hema aan de gang was"
    Moest je niet meteen denken aan Dante?

  7. Rene Scheffer zegt:

    ZJ…
    Ja dat geldt voor mij ook. Heino vind ik ook authentieker zonder Rieu. Maar ik kwam het filmpje als eerste tegen op Youtube en er werd polonaise gedaan.
    Paco P
    Niet aan Dante. Wel aan Belcampo.

  8. Trektocht zegt:

    Ik wil nergens bij horen, doe het altijd in mijn eentje, dat draaigebaar ga ik zo proberen voor de spiegel, dank, kende ik nog niet.

  9. View zegt:

    Treffend en eerlijk zelfbeeld..
    ( heb zelf er juist alles aan willen doen om die volkse polonaisemomenten te overstijgen…hoewel ik die sentimenten nog wel voel opkomen..)

  10. sprakeloos zegt:

    André Rieu OK, sterker nog, wil zelf altijd nog naar een concert van hem, lijkt me geweldig, die volksmuziek van 200 jaar geleden, magnifiek. Maar de polonaise, nee, dat lukt niet, zelfs met carnaval heb ik vanaf een verhoging wel eens staan kijken. Weinigen hebben maar echt plezier en als je je oren dicht doet of anderszins weet af te sluiten van de muziek, een pantomimespel zoiets absurdistisch kun je niet regiseren.
    Toch wens ik je nog vele feesten met polonaise holandaise

  11. Rene Scheffer zegt:

    Trektocht.
    Zit wat in maar in polonaise kun je heerlijk alleen zijn.
    View
    Toch grappig dat die sentimenten toch wel opkomen. Nooit polonaise bij de feestjes van de Tennis of Bridgeclub?
    Sprakeloos..
    Met Rieu heb ik dan weer niet veel, wel met Heino. Ja en polonaiselopers bij carnaval zijn vaak niet echt blij, dat zie ik ook. Maar ik wel!

Geef een reactie

