Viermaal – Gedachten met Kerst


Kerst.
 
Het is weer Kerstmis en al bijna weer geweest, zoals alles bijna is geweest nog voor het begonnen is. Dat geldt zowel voor de voor vanavond aangeschafte luxueuze Gourmetschotel van AH (ja, ik had die van 9,98 euro), het mooie ZDF kerstgezang aan de Bodensee gisteren alsook vooor het leven van Jezus zelf. Deze tragiek van de rechtlijnige dynamiek van tijd en de achtbaan van leven en dood weerhoudt de meeste mensen niet de dingen te doen die zo horen of die ze zelf willen doen.
 
Een alternatief is er natuurlijk ook niet al trap ik niet in de valkuil van de idee dat het eigen leven maakbaar is en de loop ervan een gevolg bewust gemaakte keuzen. Zowel de inerten als de actieven, de lijdelijken en de dominanten worden gedreven door wat hen door opvoeding, omgeving en genen is meegegeven en daar valt ontzettend weinig aan te beïnvloeden. Dit nihilistische uitgangspunt kan overigens slechts tot een levensvatbare maatschappij leiden indien er een begrenzing is van regels van moraal en fatsoen, zoals die in de Bijbel, andere geschriften en wetgeving zijn aangegeven.     
 
 
Schrek
 
De korte Kerstfilm van Schrek op DVD die ik zojuist zag deed me confronteren met mezelf. Schrek wilde rust en Kerst met vrouw en kinderen en joeg zijn lawaaiige en ondeugende dierenvrienden het huis uit. Dat tot ergernis van zijn vrouw, die Schrek voor even verliet. Ik ben ook een soort Schrek.
 

Gelukkig zijn deze dagen een compromis en kom ik door medewerking van mijn echtgenote qua rust ook enigszins aan mijn trekken these days. Ik ben niet helemaal van de wereld. Tussen door vanmiddag ma en zus bezocht en morgen schoonfamilie.     
 
 
De ambtenarij/Binnenlands Bestuur
 
In de ochtend van Eerste Kerstdag las ik Binnenlands Bestuur. Een ergermoment. Het ging over een enquête onder ambtenaren, waar ook ik aan meedeed. De uitkomst werd geridiculiseerd. De ambtenaren lieten zich genuanceerd uit. Ongeveer 50 % vond dat de overheid teveel regelt voor de burger en toch maar liefst 57 % is toch maar van mening dat over tien jaar de eigen baan zou kunnen zijn opgeheven. Voorwaar nogal genuanceerd.  Toch wordt in het commentaar de ambtenaar neergezet als een vastgeroeste fossiel. Elke vorm van weerstand tegen verandering (ook veranderingen ten slechte zoals die er teveel zijn geweest) wordt neergezet als iets negatiefs dat moet worden afgestraft.
 
Verder wordt het Nieuwe Werken, de ambtenaar 2010 en ambtenaar 2.0 verheerlijkt. Slechts zij die zonder inhoudelijke kennis goed processen begeleiden en zonder beleidsdictum tot een resultaat doen leiden zijn goed en alle anderen zijn fout. Een moderne variant van “The invasion of the bodysnatchers”.  De inhoud van de volgende site zegt genoeg http://ambtenaar.voordetoekomst.nl/het-nieuwe-werken/ Dan ben ik maar liever oud/fout dan nieuw/goed.
 
Gelukkig is hoogleraar bestuurskunde Paul Frissen wat nuchterder en zegt hij in hetzelfde Binnenlands Bestuur “Ook de ambtenaar van het Nieuwe werken moet leed toevoegen’ en zo is het maar net. “Leed toevoegen” in de zin van bijvoorbeeld zeggen dat een lelijke aanbouw niet past, een subsidie niet gegeven kan worden en illegaal ontvangen bijstand moet worden teruggestort.   
  
Ik ging zelf al een beetje richting ambtenaar 2.0 en Het Nieuwe Werken maar  ben nu alert en laat me niet onbeperkt meezuigen door de moderne dwang van moderniteit, nihilisme, markt en onbeperkt vertrouwen in de burger.    
 
 
De vocabulaire van Rozanne  – “mijens” en “jouwens”
 
Tussen het lezen door deed ik wat spelletjes met dochter Rozanne zoals “Wie is Wie” en het wortelspel. We pakken de objecten en ze zegt “Die zijn jouwens”. Het
klinkt kinderlijk en raar. Maar eigenlijk is het een mooi woord. Handiger, functioneler en internationaler dan “die is van jou”. In het Engels zeggen ze ook “These are yours”.  Later had ze het ook over “mijens” een equivalent van “mine”.  Het kind is nogal inventief. Ze maakt haar eigen liedjes, rijmt a la minute en verzint nu dit soort woorden. Wanneer “jouwens”  in de officiële Nederlandse taal terechtkomt claim ik namens haar (ze is pas 5) nu vast de eer door het woord in ieder geval te taggen.

 
Tenslotte wens ik alle lezers, volgers en aanbevelers nog een prettige voortzetting van de feestdagen en een gezond 2011.
   
  
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2010-12 en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Viermaal – Gedachten met Kerst

  1. View zegt:

    Een herkenbare cocktail.
    Elke zin is René.
    De kers in de cocktail
    2.0
    Ik zou als ambtenaar
    elke dag in dilemmaconflict geraken
    wie te dienen?
    Er is niets tegen kerst
    in familie-/gezinsverband
    – ik kan het weten vandaag….-

  2. Rene Scheffer zegt:

    View…
    Thanks. Ik was niet van plan wat te schrijven, maar je daagde me ergens in een reactieruimte uit een Kerstblog te schrijven. En dan schrijf ik maar precies zo op wat er in mijn hoofd rondwaarde en dat is globaal hetzelfde als op andere dagen.

  3. Jacob Hesseling zegt:

    Ben bang dat je langste tijd als ambtenaar er opzit. Je vermoedelijk op processen gecertificeerde jongere chef zal denk ik vanavond al met de dossiervorming beginnen. Kun je altijd nog schrijver worden:)
    Toch een goed jaar en weinig stress toegewenst.

  4. Rene Scheffer zegt:

    Jacob W
    Gelukkig is er in onze organisatie nog wel genoeg gezond verstand. Schrijver….ja leuk beroep. Maar heb niet het idee dat ik mijn brood ermee kan verdienen. Nu zit ik in optimale mix van verdienen, werken, schrijven en vrijheid-zekerheid.
    Thanks.

  5. elsje dijkstra zegt:

    Het Nieuwe Werken, de ambtenaar 2010 en ambtenaar 2.0 ?
    In 2011 is Crush Management helemaal hot.

  6. Rene Scheffer zegt:

    Elsje
    Crush management ….Kom er op Google weinig van tegen
    Kan zijn een vorm van chaostheorie als managementstijl of overtrokken machtsgebruik.

  7. beus zegt:

    Hopelijk zien je ambtelijke stukken er niet zo warrig uit als dit blogje.
    Anders kan je het wel schudden in 2012, als je dossier genoeg belastende feiten bevat.
    2011 red je nog wel. Maak er een goed uiteinde van.

  8. elsje dijkstra zegt:

    Ik heb zelf ook gezocht naar meer info op het internet. Mijn zoon weet er veel van, hoorde ik vandaag.
    De centrale gedachte is dat DE waarheid niet bestaat. Een organisatie moet structuur kennen, plannen en evalueren, maar veel belangrijker is dat de organisatie mee moet kunnen veranderen met nieuwe ontwikkelingen, nieuwe inzichten moet kunnen verwerken.
    Volgende week krijg ik een link van hem met pdf bestand, ik zal het dan naar jou doorsturen.
    Wel aardig: jouw dochter leert jou nieuwe woorden, mijn zoon leert mij nieuwe managementstijlen.
    Er zit 18 jaar verschil tussen 🙂

  9. Rene Scheffer zegt:

    Beus
    Maar ook in mijn werk gebruik ik veel kopjes en leer dat ook anderen.
    Daardoor toch behoorlijke leesbaarheid.
    Maar inderdaad…..dit was een ratjetoe.
    Had geen zin 4 afzonderlijke blogs te schrijven
    Elsje
    Ben benieuwd.
    Maar als het een lege huls is cq. een hype meld ik het.
    Op zich is het niet fout zoals je zoon het omschrijft. Gaat over leervermogen van een organisatie..

  10. beus zegt:

    Als blogje heb ik het natuurlijk aanbevolen.

  11. Robert Kruzdlo zegt:

    Met Beus eens…, zo af en toe op iemands pik staan &===)))

  12. Zelfstandig journalist zegt:

    Rozanne gaat een grootse toekomst op het gebied van taal tegemoet :-). Nog een fijne tweede kerstdag!

  13. cor3306 zegt:

    een stichtend stuk vol overpeinzing en bespiegeling zoals het hoort; Het Nieuwe Werken, wat een rotwoord; het Nieuwe leren, Het nieuwe rijden Het nieuwe Fietsen en ga zo maar door; geef mij de vocabulaire van Rozanne maar en ik hou wel van warrige stukjes

  14. maria-dolores zegt:

    Jij ook fijne dagen!
    Ik was vooral benieuwd naar een plaatje van de gourmetschoten voor 9,98.
    Worstjes en kleine minibiefstukjes voor op het racletteapparaat?

  15. Aad Verbaast zegt:

    Als ik dit zo lees dan lijkt de oplossing voor het nieuwe werken (ambetneaar 2.0) geheel voor de hand liggend:
    alle ambtenaren een iPad en dan thuiswerken. Kunnen al die megalomane gemeenthuizen ergens anders voor gebruikt worden.
    Even eelt op de wijsvinger kweken en ze kunnen helemaal los. Zitvlees is al ruim voorhanden. 😉

  16. elsje dijkstra zegt:

    Nog even over crush management.
    Een paar losse gedachten die zijn blijven hangen:
    Je ziet diepte omdat je met twee ogen kijkt.
    Een project dat een rechte lijn kent van idee naar realisatie, is gedoemd te mislukken. We leven in een informatiemaatschappij, wat we gisteren nog niet wisten kan vandaag al realiteit zijn.

  17. Rene Scheffer zegt:

    Beus….2012 dan ben ik 54. Wordr een behoorlijk wachtgeld dan of afkoopsom als dat nog niet is afgeschaft
    Robert…
    Op wiens? Die van mij?
    ZJ..
    Thanks!
    Cor..
    Thanks. U is een man van nuchter verstand en dat hebben we nodig in ons land
    MD
    Had gekund, maar deze keer geen foto’s gemaakt.
    Aad V…
    U bent toch meestal van de verdieping en analyse en het verstand. Nu lijkt het populistische borrrelpraat, die overigens nooit voor 100 % onzin is.
    Elsje D
    Ow zoiets. Kan me daar iets bij voorstellen.

  18. Bert Willems zegt:

    Beste Rene,
    Joh, de ZDF aan de Bodensee gisteren,
    daar vergapen wij ons oudere jongens toch alleen maar aan die heerljike Nina Rüge? Ze is getrouwd, zoals ze verklapte, maar met wie? De bestuursvoorzitter van de LInde AG, een van de 25 topfondsen in Frankfurt, een van de 100 rijksten van Duitsland. Vergeten wij eenvoudigen haar verder, Rene. Maar een uurtje genieten van vrouwelijke pracht boven de 50 kunnen we, toch?

  19. paco painter zegt:

    Klinkt ook veel beter; jouwens

  20. Rene Scheffer zegt:

    Bert W
    Nina Ruge…Even gegoogled.
    Volgens mij heb ik ze wel eens gezien in een wein en gesang programma van de SWF
    Paco…
    Precies

  21. trektocht zegt:

    Je dochter heeft een eigen zelf, da’s mooi!

  22. Rene Scheffer zegt:

    Trektocht…
    Thanks!
    Elsje D
    Ik vond crush al wel apart en probeerde er een voorstelling van te maken
    Scrum dus, ga het eens bestuderen.

Geef een reactie

