`Het was gewoon een aardige man`


Het overlijden van Coen Moulijn en de commentaren erbij zorgden ervoor dat ik weer ging nadenken. Nadenken over hetgeen na overlijden van iemands aardse bestaan blijft hangen bij nabestaanden en anderen.
 
Moulijn was een hele goede voetballer. Een van de beste linksbuitens van de wereld in zijn periode van 1955 tot 1972.  Daarnaast was hij een aardige en zelfs lieve man, volgens de velen die hem kenden. Hij was toegankelijk en bescheiden en hield van zijn familie en thuisbasis Rotterdam. Dat spreekt veel mensen aan. Moulijn was geen globetrotter, opschepper, geld- of vrouwenjager. Hij had zelfs wat angsten. Angst voor verre reizen, voor vliegtuigen en ook angst dat een voorzet niet goed zou aankomen. Hij was geen man voor rotstreken en pesterijen zoals andere ex Feijenoorders als Schouten, de Kruiver en De Wolf
 
Ik dacht erover na wat er zou zijn gebeurd als hij een geen aardige man zou zijn geweest. Een man met sterallures, iemand die zich zeer onbescheiden in de schijnwerpers zet en allen praat met hen waarvan hij beter kan worden, iemand die te onpas en te onpas kritiek heeft op zijn club Feyenoord. Natuurlijk was hij ook dan met vele pagina’s in het AD geëerd maar toch een enkele pagina minder, schat ik in.
 
Het doet me opeens denken aan een rouwadvertentie die ik een jaar of 15 las in een Zeister krant. Er was een gepensioneerde bankier overleden en in de advertentie van nota bene zijn familie stond als enige onderschrift “Hij was een bankier in hart en nieren”. Het was nog ver voor de bankencrisis maar toen al walgde ik ervan. Zou die man gewoon zuinig zijn? Zou het iemand zijn geweest die van weinig geld meer geld kon maken?  Het zou je maar overkomen dat je meest in het oog springende eigenschap de manier van uitoefening van je beroep is. Hoe zou iemand dan thuis zijn, vraag je je dan af. Ook bezig met bankzaken en op zondag het vlees snijden?
 
Het zit in mij om enige aardigheid belangrijk te vinden. Iemand die veel presteert, die successen oogst, die een groot leider is van een natie, maar die gewoon onaardig is, daar heb ik niets mee.  Mahatma Gandhi trok zich weinig aan van zijn familie/naasten, hij was vooral bezig met een hoger doel. De persoon Gandhi zal mij daardoor nooit kunnen raken. Op een schaal van 10 geeft onaardigheid wat mij betreft direct 3 strafpunten.
 
Naar mezelf kijkend dacht ik vroeger altijd, ach als ze me maar aardig vinden, dat is pas belangrijk. Nu was ik 15 jaar geleden denk ik iets aardiger dan nu. Een aardigheid die gedeeltelijk was ingegeven uit angst voor confrontatie en gedoe, een zekere luiheid en ook de wens ergens bij te horen. Ik ben nu grosso modo nog wel een aardig persoon maar niet meer altijd en overal. Mijn aardigheid is er wel maar is niet een zodanig in het oog springende eigenschap dat dit na overlijden breed uitgedragen zou moeten worden. Een groot voetballer ben ik evenmin geweest en als ambtenaar ben ik redelijk geslaagd, maar geen topper en als familieman scoor ik redelijk maar zeker geen top. Ja wat blijft dan over? “Hij kende perioden van succes als VK blogger” …zoiets. Maar dat is het nu ook weer niet.
 
  Al denkende komt de vraag op of
  iemand  überhaupt mag worden geëerd
  voor zijn of haar aardigheid. Alsof je er
  voor kunt kiezen om aardig te zijn,
  wat naar mijn mening niet zo is. Een
  mens is zoals hij is en is gevormd door
  genen, opvoeding en omgeving. Alleen
  scherpe kantjes kunnen wat af- of 
  bijgevijld worden schat ik in.  De
  geniale linksbuiten Piet Keizer van Ajax
  en gedeeltelijk generatiegenoot wordt als persoon wat minder aardig gevonden dan Moulijn. Hij is wat nurks en brommerig, minder makkelijk benaderbaar en onvoorspelbaar. Hij is daardoor ook wat minder populair bij het grote publiek. Toch had ook Keizer gisteren mooie woorden voor Coen Moulijn.
 
 
Terug naar Coen Moulijn. De combinatie van zijn persoon en voetbalkwaliteiten zijn groot genoeg om om het nieuwe stadion in Rotterdam zijn naam te geven.
 
Dit blog heb ik gisteren al geplaatst maar door een blogje direct erna  verdween dit blog conform de geldende regels direct van `laatste berichten` waardoor het zo goed als niet is gelezen. Een nieuwe kans dus.
 
 
 
 
 
 

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2011-01 en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op `Het was gewoon een aardige man`

  1. beus zegt:

    Terechte ode aan Coen.
    Is Coen nooit uit de kast gekomen?
    Was hij soms zo’n verborgen homosexuele voetballer.
    We zullen het nooit weten. Hij was zo aardig en lief.
    Mooi voorstel om het nieuwe stadion naar hem te vernoemen.

  2. View zegt:

    Zie dit blog voor het eerst.
    Op je ergernisblog wilde ik reageren met:jij nou ook al René
    Intrigerend thema aardig-zijn/gevonden worden?
    (Is een blog waard)
    Wie wil dat niet zou je denken?
    Het ligt er bij mij heel erg aan door wie.
    Ik kan opponenten accepteren,
    hetgeen gevormd is door mijn politieke verleden.
    Tegenstand maakt je ook scherper.
    De luiheid van geest verdwijnt.
    Ik kijk wel uit naar iets controversieels.
    Je schrijft toch over een zekere ontwikkeling ook bij jezelf.
    Voor mij in positieve zin overigens.
    De burgerstampot kan heerlijk zijn,
    maar niet elke dag.
    Mensen die onaardig zijn hebben doorgaans meer te melden,
    althans dat mij kan aanspreken.
    Aardig zijn is toch de grijze middelmaat.
    Betaansrecht prima, maar op het VKBlog zoek ik kleur en geur.
    Coen was een gewone, aardige man
    die bovendien bovengemiddeld talent had.
    Je kunt je er aan spiegelen..

  3. On Yer Bike zegt:

    Aardig zijn tegenover je naasten en familie is ook een kwaliteit die je maar moet bezitten. Toch ben ik blij met wat Gandhi (verbeter je z’n naam even, da’s wel het minste wat ie verdient) gedaan heeft. Misschien was ie zo bezig met waar hij in geloofde dat er voor gezelligheid weinig tijd overbleef.

  4. Rene Scheffer zegt:

    Beus
    Het idee een nieuw stadion naar hem te noemen kwam van het AD, die een enquete erover hield. 70 % was voor. Dat andere tja, nog niet bij stilgestaan. Maar bij voetballers zijn ze ook, doorgaans verborgen door de voetbalcultuur.
    View
    Dank voor je uitgebreide reactie. Ik wist dat je zo erover dacht. Je legt het goed en met nuance uit.
    Ja die hang naar enige aardigheid blijft er bij mijn wel inzitten. Ach jij hebt ook je aardigheid. Kijk maar eens bij de tennis en bridgeclub!
    Onyerbike
    Ok ik zal naam zo veranderen.
    Ik ben ook wel blij met Gandhi maar krijg er dan geen kippenvel of heel warm gevoel bij.

  5. Blutch1 zegt:

    Coen Moulijn was vroeger mijn voorbeeld, vooral omdat hij op dezelfde plaats speelde als ik vroeger.
    Iets van hem zag ik nog terug in Bergkamp. Volgens mij ook een aardige man. Jouw aardigheid springt wel in het oog, als je dat tenminste aan blogs kunt beoordelen. Ik heb er zelf nooit moeite voor gedaan om aardig gevonden te worden. Ik ken natuurlijk een hoop aardige mensen, maar het zou me toch wat tegenvallen als ze aardig blijken te zijn om aardig gevonden te worden. Het lijkt dan een beetje op window dressing en daar heb ik eigenlijk een hekel aan.

  6. Zelfstandig journalist zegt:

    Of dat nieuwe stadion er komt, is nog maar de vraag. De gemeente hikt tegen het investeringsbedrag aan. Moulijn krijgt in ieder geval een straatnaam in Rotterdam. En je bent heel aardig hoor Rene :-).

  7. Robert Kruzdlo zegt:

    Coen dribbelt zo vreemd. Zijn kleine korte sprintjes…altijd van opgekeken. Berghols van MVV liep ook zo.. alsof er vrouwen benen onder zijn voetbalbibs zaten.

  8. Rene Scheffer zegt:

    Blutch
    Thanks voor tweemaal reactie. U is niet onaardig. Bergkamp inderdaad ook een topper en bescheiden en vriendelijke man, wel iets afstandelijker, denk ik.
    ZJ….
    Straatnaam, laat het dan wel een behoorlijke straat zijn of een Plein. Dat rijmt dan ook nog.
    Robert K
    Klopt, maar wel functioneel, de richting is daardoor voor verdedigers moeilijk in te schatten.

  9. ZichvanVerre zegt:

    Grappige vraag, waar ik geen antwoord op heb. Je kliest je karakter niet en het is dus geen eigen verdienste, zou je kunnen zeggen.
    Ik heb deze herinnering aan Moulijn. Hoe hij ooit tegenover een tegenstander uit een buitenlandse ploeg die snelle pasjes op de plek maakte,- links, rechts, links, rechts,etc wat ik altijd wat komisch vond uitzien- en die tegenstander hem spottend nadeed. Waaran hij meteen gepasseerd werd, haha, dat vond ik wel een goeie.
    Je had in het stadion ook een Moulijn-imitator, maar daar was hij zelf niet zo blij mee.

  10. laila zegt:

    Een aardig blog en boeiende eerste vraag.
    "Wat blijft er hangen bij nabestaanden na het overlijden"?
    Interessant ook vind ik de artikelen ( oa in VN) over de zoektocht van Barry Hay naar zijn vader in India.
    Aanstaande zaterdag documentaire op Ned.3 20.25. Kissing a dream.

Geef een reactie

