Ollander Scheffer – Voetbalprof in Maasmechelen


Verschillende gedachten schoten vanmiddag in Maasmechelen door mijn hoofd. Dat stadion maakte veel in me los. Misschien kwam het door een kort bezoek gisteren aan de stad Tongeren, waar ik in 1980 zes maanden als soldaat eerste klas gelegerd ben geweest in de Ambiorixkazerne. Het was in het zevende NATO verbindingsquadron (kan ook het vierde zijn geweest). 
  
De herinneringen aan het vrije luizenleven in Tongeren vermengden zich in mijn hoofd met het verhaal van een Eindhovense ex-voetballer die ik in oktober op Gran Canaria sprak en die me vertelde dat hij na een periode in de jeugd bij PSV bij de KSK Hasselt heeft gespeeld, nu juist de stad waar ik het weekend met vrouw en kinderen verbleef en Hasselt was toevallig ook de stad die ik altijd via de rondweg passeerde op weg naar Tongeren.
 
In Tongeren speelde in het Mettenstadion iets voor 1980 ook nog eens de ex Wageningen speler Jan Menting (ja  die van de drie goals van de 1-6 winst in de beker bij PSV in 1977). Dat Mettenstadion zag er nu nog precies zo uit als in 1980 en ook dat bracht me als vanzelf van 52 jarige in de mindset van een 22 jarige.   
 
En toen doemde vanmiddag opeens dat stadion in Maasmechelen op, wat zorgde voor een uitbarsting van eerder latente herinneringen.  Een stadion in een desolaat gebied tussen het Outlet Shoppingcenter en Shoppingcenter M2. Het is een stadion dat vooral steen uitstraalt. Maar wel een echt stadion is het, met twee forse zittribunes aan de lange zijde en korte statribunes  aan de korte zijde. De naam van de club is apart genoeg Patro Eisden.
 
 
Ik moest denken aan andere betonnen stadions in desolate gebieden zoals vooral dat van Overpelt, waar Willy van de Kuijlen ooit een jaar speelde. Of het stadion van Germinal Ekeren dat alweer gezelliger oogt. Het alles deed me op het moment van passeren opeens verlangen aan een bestaan als prof in de Belgische Tweede Divisie.  
 
Het lijkt me zo aanlokkelijk de held te kunnen zijn van een kleine gemeenschap zonder dat je de talenten en het doorzettingsvermogen van een grote speler hebt. Ik zag het helemaal voor me. Ik als Ollander die daar in de jaren ’80 met een salaris van 80.000 BEF franken per maand opstreek. Een 4000 gulden en bijna nettto. Ik heb dit weekend weer eens gemerkt dat ik goed ben in hotelkamers. Een paar vierkante meter, een TV, internet, een douche zijn voldoende. Het hotel op kosten van de club, uiteraard.
 
Ik zie mezelf al schakelen tussen de wereld van de rijke sponsors “Vleesbeenders van Oeien”, “Grafzerken Vandenonder”  en de wat foute uitbater van het grote restaurant Chelsea. Ik zie me met hun geblondeerde vrouwen van 40 plus, die op me uit zijn. Zou ik weten wat ermee aan te vangen? Ik denk het eerlijk gezegd niet. Jong als ik zou zijn, zouden het voor mij eerder epigonen zijn van afgelebberde dames in goedkope sexfilms voor oude mannen. Het is de wereld van de foute centen.
 

Maar er is ook de wereld van de boerenjongens, de zotte kroegtijgers die me op de schouders slaan en me moreel dwingen enkele glazen Christal Alken te drinken. Hoe zou ik gereageerd hebben op hun geschreeuw. “Ge zijt nun Ollander, die moeten we niet maar Gij wel, altijd beter dan die makaken”. Zou ik er tegenin zijn gegaan, hun ongenuanceerde gebral?    
 
De vele schouderklopjes na een overwinning op Racing Asselt en de krantenkoppen in Het Belang van Limburg bij het Periodekampioenschap na een 0-0 tegen Diest “Door eerdere goals van Ollander Scheffer was een gelijkspel voldoende”. Vaste lezers weten dat ik gevoelig ben voor algemene, zelfs gratuite loftuitingen. Die loftuitingen zouden zich nog enigszins binnen de perken hebben gehouden omdat ik iemand ben die vooral op verplaatsing rendeer. Dan is er ruimte op de flanken en met mijn loopvermogen en balbehandeling kan ik dan beter uit de voeten.
 
Ik kan me voorstellen hoe ik in Maasmachelen quasi nonchalant de krant haal op het Plein nabij het Gemeentehuis en daar op een bankje ga zitten lezen in de hoop dat wordt gezegd. “Awel den Scheffer, hebde gij goesting in een Pint”.  “Neen bedankt” zou ik vriendelijk zeggen, maar ik weet dat mijn gang naar de stad vooral wordt getriggerd door dit soort korte conversaties.         
 
  
 
Een minuut later en 500 meter voorbij het stadion, rijd ik de auto langs de MacDonalds. Dochterlief wil erheen, maar we kiezen ervoor eerst even de winkels in M2 langs te gaan. Ik zit op een bankje in het overdekte winkelcentrum en probeer te Twitteren, maar krijg geen verbinding. Een half uur later en na een BigMac rijden we via de A2 naar Zeist.  
 
 
 
      

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2011-01 en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Ollander Scheffer – Voetbalprof in Maasmechelen

  1. Zelfstandig journalist zegt:

    Ajax zou toch een mooiere carrière zijn geweest :-).

  2. Rene Scheffer zegt:

    ZJ
    Ik zou daar niet gepast hebben. De 6 maanden Tongeren leerden me dat ik in de Belgische periferie wel kan gedijen.

  3. Klaverblad zegt:

    Je gaat je voetbalblogs toch wel bundelen?.
    Met veel genoegen weer gelezen
    en voor mij bepaald geen onbekende namen..
    Veel vergane glorie aldaar:Met de wind van gisteren kun je vandaag niet meer zeilen

  4. Klaverblad zegt:

    Deze blogs verdienen meer toeschouwers…
    (Mag ik een keer de voorzetten geven…)

  5. Rene Scheffer zegt:

    KB
    Thanks!
    Ach wat is een voetbalblog. Dit is eigenlijk een mix van voetbalblog en jeugdherinneringen.
    Maar eigenlijk vind ik die voetbalblogs wel het leukst om te schrijven.

  6. iris kijkt zegt:

    "Het lijkt me zo aanlokkelijk de held te kunnen zijn van een kleine gemeenschap "
    Dat is hier op het VKblog dan aardig gelukt.

  7. sprakeloos zegt:

    Hierbij mijn kleine ‘loftuiting’ het is je gegund en de hedendaagse computertechniek maakt dat je met een beetje creativiteit gewoon een mooie krantekop in elkaar kunt zetten als zijnde oud.

  8. Rene Scheffer zegt:

    Iris
    Je zegt het, ik moest er ook even aan denken. Hoewel….`held` iets teveel eer.
    Te groot voor servet en te klein voor tafellaken.
    Sprakeloos
    Thanks. Ik weet het van die krantekoppen. Maar ben toch meer stukkenschrijver dan koppenmaker.

  9. paco painter zegt:

    Een minuut later en 500 meter voorbij het stadion, rijd ik de auto langs de MacDonalds. Dochterlief wil erheen, maar we kiezen ervoor eerst even de winkels in M2 langs te gaan.’
    Zou mijn dochter niet gepikt hebben;-)

  10. renescheffer zegt:

    Dit zijn van die blogs die ik zelf nog wel eens nalees. Ik voel me dan gelijk die voetballer die ik in het geheel niet ben of ben geweest.

  11. renescheffer zegt:

    Beste lezers van dit blog.
    Velen van u zijn hier terecht gekomen na het googlen van Christal Alken.
    Dat bier speelt maar een hele kleine rol in mijn fantasie. Ik hoop dat u toch even in Belgse sferen bent geraakt….

Geef een reactie

