Le Grand Null – Afscheid


De leegte, het ontbreken van extase. Het in een openbare bibliotheek je eigen blog aanbevelen met trillende handen. Ik zal het missen.
 
Het schrijven van columns en blogs zal wellicht in een ander tempo elders doorgaan, maar zonder het vooruitzicht van de extase rond te verwachten reacties, aanbevelingen. Mijn blogs en columns zullen door een beperkter aantal personen gelezen worden en ik zal zelf via bijvoorbeeld Twitter de attentie erop moeten zien te verkrijgen.
 
Ik zal die mooie voorpagina missen waar ik op een enkele uitzondering na altijd op voorkwam meestal tussen de plaatsen 1 en 16 op de eerste dag en met een geschatte gemiddelde van plaats 7, hetgeen mij de inspiratie gaf om te blijven bloggen. Het gevoel van newbie, de dombo die niets wist en 0 reacties kreeg tot de eer van aanbevolen blogger en op het laatst een van de arrivé´s zonder overigens maar iets van een leider of uithangbord te zijn, hetgeen wordt veroorzaakt dor mijn flegmatieke karakter.  
 
D e extase rond komende en afgelopen vakanties is voor een deel weg. Vanmorgen zag ik mezelf alweer figureren in een zelfgemaakt Turijnblog waar ik deze zomer even ben en waar van die mooie galerijen zijn en waarvan ik best wel een blog zou kunnen schrijven met een foto van mezelf met een glas drank bij een van die zaken met een haast Weense allure onder een van bogen, welke foto nog slechts zal figureren op de harde schijf van mijn laptop die om de 4 jaar vervangen wordt en die ik om die reden misschien dan ook maar niet van mezelf maak.
 
Mijn melancholische liefde voor de FC Wageningen, waarvan ik 30 jaar suppporter was, vult ooit wellicht nog een blog dat wordt voorzien van hooguit twee reacties, waarvan één van mezelf en de googlezoekers zullen het niet tegenkomen. Ik weet dat oud spelers nog regelmatig snuffelen naar de 4-2 zege in 1980 tegen Ajax in Amsterdam, waar ik bij was. Ook andere aspecten rond het voetbal zoals mijn gevoel bij de tonen van de voetbalmars en de welhaast erotiserende werking van lichtmasten zullen voor anderen nooit meer te vinden zijn. 
 
Thuis zal ik in perioden van kritiek en humeurigheid van huisgenoten alleen staan. Ik zal achter de krant moeten kruipen of zelfs naar de kroeg moeten, wat ik doorgaans niet wil en heb geen escape via het schrijven van een blog met reacties van het prettige soort vrouwelijke volgers dat zegt `wat een heerlijk blog`of `wat moet jij in het echt toch een leuke man zijn` hetgeen tot nog meer ergernis thuis kan leiden, maar wat dan toch maar gezegd is. Waarbij het ontbreken van het VK blog al met al zal leiden tot iets meer huiselijke rust. Over mijn bijna 6 jaar oude dochter Rozanne zal ik sowieso niet meer kunnen schrijven, ze wordt te groot en kan zelf snel gaan googlen en boos op me worden.
 
Die Canarische eilanden die ik voor wat betreft Gran Canaria heb ontdaan van het zweem van gene dat bij de intelligentsia bestaat, waar ik de gewoonheid en volksheid in combinatie met het weer, het eten en het landschap, het nietsdoen en het prettige van beton heb doen herleven als universele waarden voor iedereen en de voorliefde voor het ontbreken van beton heb doorgeprikt als een sadomasochistische onechte kronkel-
 
Mijn sociaal-politiek engagement zal moeten worden geuit in rokerige zaaltjes met 30 PvdA leden, waar ik veeleer het onderspit zal delven in verbaal geweld omdat ik scherper ben via  het geschreven woord.
 
Waar moet ik heen met mijn dedain voor gratuit, linksige, progressieve, liberale houdingen die in the end alleen maar leiden tot behoud van posities van hen die ze belijden. Neen, dan liever de PvdA.
 
Het VK blog was een prachtige biotoop waar ik precies kon zijn wie ik ben met eigen naam en eigen gedachten en kronkels, soms met wat effectbejag maar altijd zodanig dat het heel dicht mij mezelf bleef.
  
Het hilarische van het kantoorleven zal ik voor mezelf moeten houden hetgeen zich wellicht zal uiten in iets anders, waarvan ik nog niet weet wat. Bij het koffiezetapparaat zal ik mijn verhalen en fantasieën moeten vertellen, waarna de toehoorders zullen vragen of ik nog weleens blog en schrijf en waarop ik dan moet antwoorden. . . `Neen, dit is het gesproken blog en jullie zijn mijn luisteraars`.
 
Ook Tellmeep zal ik missen. Elke dag kijk ik erop en heb ik plezier dat de duizenden mensen die mijn schoonmaakmiddel Dasty, Dirndl en Maspalomas blogs hebben gelezen, doorgaans zonder ie
ts te melden, maar de hoop ooit op een huishoudbeurs te worden uigenodigd en te worden besprongen door 40 huisvrouwen in Dirndl kledij zal ik moeten opgeven.

 
Wat Nu?
 
Le grand null. Weer zoals voor het VK blog voor 2007 eindeloos met de laptop op schoot wat verveeld schakelen van Geenstijl naar het AD, de weerberichten en teletekst. Tragisch achteraf. Zal ik een boek gaan lezen? Ik heb er in die vier jaar drie gekocht, die ik nog moet gaan lezen
 
Ik zou een studie CultuurHistorie of Italiaans voor beginners kunnen beginnen. De leeftijd heb ik ervoor.
 
Ik hoop veel van jullie ergens tegen te komen. Ik heb de zoektocht maar iets anders even losgelaten. Ik zie wel, in maart. Wel heb ik goed hoop dat mijn archief via OBA kan worden veiliggesteld.
 
Ik heb geen vertrouwen in mijn eigen kunde iets te doen met de nog te ontvangen tool maar zal me dan tot hen, cq. Ina D. gaan richten  
 
Jullie reacties, aanbevelingen en mooie woorden maar ook de momenten dat enkelen van jullie mijn ijdele houding doorprikten, dat alles zal ik missen. Missen zal ik ook jullie eigen blogs die me deelgenoot maakten van nieuwe werelden en inzichten net zo als jullie irl gedaanten die ik tijdens de bloggersavond heb mogen zien.
 
Is dit mijn laatste blog hier?
Kans is groot maar als ik nog een ingeving krijg zal ik het niet laten.
 

Ik ben inmiddels de Twitterkoning onder de ambtenaren van de gemeente Zeist en in Zeist zelf hoor ik bij de top 15. Leuk allemaal maar door de kortheid van de Tweets schuur ik soms door het ontbreken van nuance langs mezelf heen met af en toe al een miniem incident.
  
http://twitter.com/#!/ReneScheffer
 
 
 
Hen die ik in nieuwe blogwerelden niet meer tegenkom, het ga u goed en bedankt voor de aandacht!
 
  
 
   

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in rene-vkblog-2011-02 en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

26 reacties op Le Grand Null – Afscheid

  1. jacob hesseling zegt:

    @Rene:
    Zoiets had ik ook willen schrijven,
    maar laat het na deze adembenemende zelfreflectie wel uit mijn hoofd 🙂
    het ga u ook goed,
    zie u graag nog eens op een terras in ….
    graag gelezen en voor één van de laatste keren aanbevolen,
    waarvan akte!

  2. Rene Scheffer zegt:

    Jacob
    Gewoon toch doen, een blog. Ieder zijn eigen stijl en ik verwacht dat allerlei soorten VKbloggersborrels in de toekomst alleen maar meer bezocht gaan worden.

  3. beus zegt:

    waar ik precies kon zijn wie ik ben met eigen naam en eigen gedachten en kronkels.
    Ja, dat is precies de kern van het VK-blog.
    Ik blijf je volgen. Vast op WordPress.com. Op twitter volg ik je al.
    Hopelijk kan ik je oneliners ook daar doorprikken.

  4. Blutch1 zegt:

    Soort laatste der Mohikanengevoel blijkbaar.
    Elders weinig reacties is niet erg, als de reacties maar van geïnteresseerden zijn.
    Voordeel is ook dat de trollen in lucht blijken opgelost. Ik vond het hier leuk, maar soms ook tenenkrommend.
    Heb je de oude vertrouwde worst weer kunnen vinden?

  5. cor3306 zegt:

    af en toe kom ik wel langsfladderen op twitter of waar je ook gaat nestelen

  6. rachel_schrijft zegt:

    bank-laptop op schoot – klik. "Je beoordeling telt mee". Fijn. Toch jammer dat al onze beoordelingen vk-blog niet in de lucht konden houden. Weg vk-bloggers, weg community. Zonde.
    René, dank voor al je blogs, het ga je goed, we komen elkaar vast wel weer tegen. Op wordpress ofzo. Maar da’s toch anders. Voor een a.s. ex-vkblogger. Eeuwig zonde. Een blog zonder aanbevelingen, zonder reacties is toch een beetje een kermis in de regen. Een kermis zonder mensen. Of een Roemeense supermarkt in 1988. Nou ja, van die dingen dus….
    rachel (www.twitter.com/rachelschrijft)

  7. Geroma zegt:

    Rene, en zo lijkt het hier zoetjes aan steeds meer uiteen te gaan vallen.
    Het zal onvermijdelijk zijn, helaas.
    Want in een wonder gelooft geen blogger meer.
    Joh, je dochtertje alweer zes jaar?
    (‘k heb er ook eentje die Rosanne-Roos heet)
    Kleine meisjes worden zo snel groot.
    Het zal even een gezoek worden na 1 maart, maar in een van m’n infoblokken staat m’n nieuwe stekkie)
    Lieve groet!

  8. Barbara Jansma zegt:

    René, twitteren kan ik niet, en ik zal het hier missen, maar elders is niet nergens. Tot ergens dan!

  9. Blew zegt:

    Als je blijft schrijven, blijf ik je lezen. Plezier!

  10. Thera zegt:

    Tja… ik ga denk ik ook eindelijk eens wat tijd overhouden.

  11. Rene Scheffer zegt:

    Beus en Blutch
    Juliie zijn mijn virendelijke `doorprikkers`. Ik vertrouw erop dat jullie me blijven volgen.
    Cor..
    Wederzijds.
    Rachel….
    Mooi miniblog!
    Tis zo ver maar werkbezoek aan de gemeente R. sluit ik nog steeds niet uit.
    En op wordpress heb ik je al even gezien, tijdens mijn eerste zoektocht.
    Geroma,…
    Precies. Het loopt leeg. Ik hoop dat iedereen tzt een beetje te vinden is.
    Ja en kleine meisjes worden groot. Ze was mijn poppetje en mijn schaapje, maar dat mag ik nu niet meer zeggen.
    Barbera J
    Ergens is niet nergens…..juiste woorden
    Blew
    Voel me vereerd.
    Thera
    Je gaat wel weer ergens bloggen en ik weet je wel te vinden, desnoods via Hyves.

  12. Klaverblad zegt:

    Genoten van Arsenal-Barcelona…
    Een blog in stijl, dicht bij jezelf,
    altijd aangenaam
    Ik blijf je volgen ..

  13. jan krosenbrink zegt:

    het is dat ik beter weet, anders zou ik zeggen dat de Volkskrant verantwoordelijk is voor dit mooie verhaal,
    ik heb hier genoten en ik zie je vast elders

  14. Apiedapie zegt:

    Groeten, mooi beschreven, maar te somber voor de toekomst naar mijn smaak. Maar eens verder kijken, over zes maanden, terugkijkend … misschien is het dan allemaal meegevallen. Tot tweets!

  15. Rene Scheffer zegt:

    KB….
    Ik had hier druk gistereavond
    Arsenal BCN kijken, blog schrijven en ook wat overwerk en dan nog de krant.
    Thanks voor mooei woorden!
    Natuurlijk ga ik je ook volgen.
    Jan K
    Je bent een van mijn volgers van het eerste uur vanuit het verre N. Thanks.
    Apiedapie…
    Ik hoop dat het meevalt. Heb je alweer gezien met de Apiedapie Daily op Twitter.

  16. Zelfstandig Journalist zegt:

    Ik volg je al op Twitter. Zodra ik ook je blog heb ontdekt, zal ik je ook daar wel weer volgen.

  17. Aad Verbaast zegt:

    Rene toch, niet zo somber. Het zal snel weer gaan kriebelen en jeuken. Krabben en doorgaan!

  18. VSp zegt:

    Onbegrijpelijk dat geen modus gevonden is om het VKB voort te zetten. Althans, tot op heden. Met de schier onbegrensde mogelijkheden op internet betekent nog niet dat de digitale diaspora van VKB-bloggers die nu plaatsvindt defintief is. Kost tijd, maar dat platform komt er.
    Goede reis ondertussen!

  19. hippocampi zegt:

    Prachtig reflectief betoog.
    Heb je vaak en met genoegen gelezen. Feelgoodblogs.
    Dicht op de huid.
    Blijf je graag volgen.
    Waar ga je bloggen?

  20. Fleur als sociologe zegt:

    Nou,dat vond Dalai zo schrijnend voor me,daarom hielp hij mij.
    Dat zal ik nóóit vergeten

  21. iris kijkt zegt:

    Het ga je goed. Als ik in Zeist ben , zal ik ‘ns op twitter kijken.

  22. maria-dolores zegt:

    Twitterkoning onder de ambtenaren is pas het begin…
    Op naar nieuwe kansen!

  23. Jan de Stripman zegt:

    ApieDapie heeft gelijk. De toekomst is al lang begonnen ! Wie heeft er nu nog het VKblog nodig…;o)

  24. Rene Scheffer zegt:

    ZJ
    Ik laat het wle via Twitter weten.
    AadV
    Nog steeds somber….doe maar even een blogpauze. Dochter jarig, tuin een voorjaarsbeurt.
    VSP
    Precies. Ik ga het allemaal zien. Ben een schrijver en geen regelaar.
    Hippo…
    Thanks voor mooie woorden!
    Fleur…
    Spreekt in raadsels.
    Iris…
    Kan nu ook.
    MD…
    Ik hang nogal aan oude dingen….
    Jan…
    Hmmm…Ik blijf sceptisch, maar draai wat later wel weer bij.

  25. sprakeloos zegt:

    Rene, ik ben u nog niet kwijt, ben wel in afwachting van je blog in mijn blogrol toe te kunnen voegen. Het voelt een beetje als de schuur opruimen, ik doe het handmatig en steeds via twitter maar een beetje reclame maken, oude bekenden vinden, nieuwe mensen hopen te vinden. Even leek dat blog alhier minder bezoekers zou krijgen dan op mijn nieuwe stek, hier valt het de laatste dagen terug, op het nieuwe blog moet het nog opgebouwd worden. Ja het is wennen, maar ja……..

  26. Adriano Antoine Robbesom zegt:

    Ik zal je via OBA blijven volgen, René 🙂 Voroalsnog blijf ik ook nog op het VK blog wat actief, en worden de nieuwe blogs gecopieerd naar WordPress en de Eyebrazil site. Gek genoeg STIJGT het aantal bezoekers op mijn VK blog sinds een week of wat, van een ‘schamele’ 150 naar bijna 300 met een piek van 450. En dat terwijl ik op wordpress op 54 per dag blijf steken, met een piek van 150. Op dit moment ben ik bezig met het herpubliceren van mijn archief, zodat google nog wat zoekwerk heeft 😉

Geef een reactie

