Slangen in mijn tuin (Zeist west)


In Zeist wonen we aan de groene kant, niet het bos maar de weide, de natte groene en waternatuur. Reigers zijn er, watervogels, reeën, egels, vissen, kikkers en ook ringslangen. Er is veel natuur en het wordt alleen maar meer, teveel eigenlijk. Groene groepen in Zeist willen behoud van groen en zijn erg kritisch op kappen en verwijderen van groen. Het vele jonge groen dat in Zeist west is neergezet in de jaren `70 is almaar omvangrijker geworden, het groeit nog steeds. De natuur gedijt erbij. Zelfs de exoten, die niets in het weidegebied te doen hebben zoals sparren genieten nog bescherming. De waterkwaliteit verbetert langzaam ook weer, door verbeteringen in de rioolinstallatie cq. de overstort. Op mooie dagen zien we de karpers aan de oppervlakte.

Slangen zijn er nu dus ook, steeds meer. Om te zien zijn ze eng, zelfs ringslangen. Het zijn beschermde dieren. Maar het zijn de reigers van de toekomst. Ik verwacht dat er over enkele jaren duizenden zijn. Het gekronkel de snelheid en ongrijpbaarheid doen sidderen. De laatste 2 jaar heb ik vier slangmomenten in de tuin te melden. Ik weet alle details er nog van.

Slang augustus 2009
Het was een geelbruinig beest, het lag gekronkeld en stil onder een plant die we wegtrokken bij het leegmaken van de vijver. Het was de eerste. We spoten alle kanten op. Ik wist dat het een ringslang moest zijn, maar ook ik stond te trillen. Een vriend van ons ontfermde zich over het dier, waardoor we langzaam weer terugkeerden naar de plaats des onheils. Onder buren leidde het tot een dispuut. Sommigen willen heel graag een slang in de tuin en anderen zouden er om verhuizen.

Slang mei 2010
De schilder was aan de gang. Mijn vrouw gilde. De schilder ging kijken. Het was geen grote. Met gezinde spoed was het beestje van 60 cm weggegaan. Hij zat bij de schuifpui nota bene. De schuifpui die open stond. Het beest had ook naar binnen hebben kunnen gaan, zoals laatst een kikker en een pad.

Slang juni 2010
Het was op zondagavond rond 20.00 uur dat ik naar de afvalcontainer naast de voordeur wilde. Ik doe de deur open en sta oog in ook met een kleine zwarte slang. Het blijkt achteraf een jonge ringslang. Buren erbij, iedereen erbij en het beest wordt gepakt en in een vuilniszak gedaan en 100 meter verder bij de sloot losgelaten. Wel heb ik hem als bewijs op de foto gezet.

Slang eind augustus 2011
Het engste moment. Het was niet bij ons maar bij de overburen. De overbuurvrouw was aan de deur met de vraag of ik even langs kon komen want ze hadden iets engs en ik had verstand van slangen. Ik loop mee en vraag nog waar de buurman was. Hij stond in een hoek achter in de tuin. De buurman was bezig geweest met het snoeien van de brede laag klimplanten. Toen hij ter hoogte van de rechthoekige buitenlamp was zag hij vlak bij zijn hand en ogen op 2 mater hoogte een glad slangenlijf op die lamp. Toen ik kwam zag ik het ook en het beest bewoog niet. Iets later zag ik het vrij dikke grijze lichaam met donkere strepen bewegen en even later was het weg. De overburen bleven achter met het idee dat het beest ergens in de tuin rond kronkelde. Onderzoek op internet leerde dat de kans dat ook dit een ringslang was, het grootst was.

Tegen mensen in de buurt vertel ik het regelmatig en ik bereid ze erop voor `Wen er maar vast aan` en wat voor Zeist geldt gaat ook gelden voor de rest van Nederland. Over 10 jaar barst het in Nl.van de ringslangen.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Slangen in mijn tuin (Zeist west)

  1. Theo Balvers zegt:

    Kan het geen paling geweest zijn?

  2. Rob Alberts zegt:

    Leuk verhaal.
    Ik ben benieuwd wanneer er zulke verhalen komen over adders.
    Natuurvriendelijke groet

    • renescheffer zegt:

      Voor adders ben ik echt bang en die beesten worden nu nota bene bewust uitgezet in de buurt van Doorn. Ben dol op linkse hobby;s maar dit is een hele slechte.

      • Rob Alberts zegt:

        In principe zijn beide inheemse slangensoorten bang voor ons. Beide soorten hebben in volwassen stadium nooit het formaat dat zij voor volwassenen gevaarlijk kunnen zijn. Voor kinderen ligt dat iets genuanceerder. Maar welk kind zal naar een slang toelopen of zelfs willen aanraken.
        Mijn Afrikaanse vrienden kijken altijd verbaasd naar de natte plekken in mijn stadstuintje. Behoedzaam kijkend of er geen slangen leven. Mijn tuinegel drinkt er er regelmatig. Slangen zullen daarom meteen door mijn tuinegel opgegeten worden.
        Ik maak mij geen zorgen.
        Vriendelijke groet

  3. Rene, stel niet aan, zou er wat om geven als ze hier ook zaten. Zelf adders zijn niet gevaarlijk.
    Die zitten maar op een paar plaatsen in Nederland en daar gaat het slecht mee.

    • renescheffer zegt:

      Adders kunnen gevaarlijk zijn. Veel beten in Nl, de laatste 100 jaar, waarvan een enkele dodelijke, maar het zal je maar treffen. En ja ringslangen, meeste mensen vinden ze toch eng. Omdat ik ze nu veel bij huis gezien hebt gaat het een beetje wennen.

  4. Mo zegt:

    getverderrie, slangen! van de week hoorde ik van de achterbuurman dat hij een bruine rat in de tuin had. Dat vind ik pas eng.

  5. Adders, hagedissen ringslangen zitten er genoeg in die buurt.Wij gingen ze vroeger vaak vangen in Soesterberg.
    gewoon een beest uitzetten die ze opvreet–een kat bv.
    Reiger misschien.
    Rat–en als die het niet verkopen als waterkonijn aan de belgen….

    Meestal blijven slangen weg van bepaalde soorten ondergrond; bv korte begroeing.
    maar allez, een enkel addrtje onder het gras of in het bed hebben we allemaal weleens mee te doen nietwaar?

  6. kENNIS GEBETEN DOOR EEN ADDER
    VEERTIG MINUTEN LATER WAS IE DOOD
    HEB IN MIJN Franse huis een keer een couleuvre van twee meter het huis uit gehaald
    daan moet je wel even slikken en drie seconden walging onderdrukken

  7. renescheffer zegt:

    Daarom vind ik het zo raar dat ze hier in NL adders uitzetten.
    Een Couleuvre is eng om te zien las ik maar wel nuttig en niet gevaarlijk.

  8. De afwezigheid van gote slangen voert tot honger.
    In cambodja werden in 2 provincies de grote slangen gevangen: reden: export voor de alternatieve chinese “geneeskunst”.
    Daardoor toename ratten, die het graan op het veld opvraten, en zo honger veroorzaakten.

    Kleine slangen hier worden door ratten en katten opgevreten, dus ratten verwennen?

  9. reinejragolo zegt:

    Toch heb je niet echt reden tot klagen Rene. Je woont in het prachtige stroomgebied van de Kromme Rijn. Ik kan me nog herinneren dat even verderop in de Twijnstraat in Utrecht een
    huis(?)-python was ontsnapt van 7 meter. Is gelukkig ook weer gevangen.

  10. Catharina zegt:

    Waar komt die panische slangenangst toch vandaan? Het dagelijks verkeer is vele malen gevaarlijker.

    Renee, ik ben jaloers, ringslangen in je eigen tuin, wauw! Ik kom niet verder dan een egeltje….

  11. Henk-Jan zegt:

    Gister – ook in Zeist West – een ringslang in de vijver gevonden. Deze heeft een van de kikkers die daar ook zat inmiddels opgegeten.

Geef een reactie

