Uitslag: Lago Maggiore – Gardameer 7-4


Lago Maggiore, het grote meer, het meer van vroeger, van prinsen en hertogen, van paleizen en prots. In de jaren ´60 en ´70 was het meer populair, vooral de campings bij Locarno en de huisjes en campings bij Luino. Nadien is het Lago Maggiore wat weggezakt. Het Zwitserse deel werd bovendien te duur.

Gardameer

Het Gardameer werd steeds populairder. Mooi blauw water, hoge rotsen, welhaast een warm fjord. Een lang lint van campings van Bardolino tot Peschiera en verder. Het Gardameer is mooi en veelzijdig. En dan heb ik het nog niet eens gehad over Verona, het Valpolicella-gebied en Mantova. Voor mij is het Gardameer net als een zak patat of een voetbalwedstrijd. Een soort van prettige warmte, die zelden verveelt. Het Gardameer en het Lago Maggiore hebben voor mij ook iets exotisch. Begin jaren ’70 gingen wij met ons gezin naar Oostenrijk, mijn neven en nichten en hun ouders naar het LM of GM. Voor mij toen een onbereikbare droom.

Toch zijn er zaken die me wat betreft het Gardameer tegenhouden. Zeker nu we in het hoogseizoen moeten, wanneer het Gardameer te druk is. Al die mensen op de campings maken tochtjes met de auto en dat zijn er duizenden. De wegen zijn smal en er zijn zo goed als geen zijdalen ten noorden van Garda. Het schijnt in juli en augustus een lange file langs het meer te zijn. En het is ook zo gewoon, dat Gardameer. Wat moet je aan een collega vragen die aan het Gardameer is geweest. “Nog de markten van Garda en Bardolino bezocht?” Antwoord: “ja allebei” (zelfde kramen).

Verder zijn er de massacampings met ook nog eens de kans dat je tussen 500 Volendammers of Utrechters komt te staan. 10 jaar lang boor mij even geen Gardameer dunkt me, tot het moment daar is dat onze spruit met 17 jaar gaat kamperen in Renesse of Vlieland en wij weer in juni of september kunnen.

Het Lago Maggiore

Dan het Lago Maggiore. Het is weer wat in opkomst. Mensen zijn het zoetgevooisde Gardameer zat, de files, de drukte, de Nederlanders. Het Lago Maggiore is meer kosmopolitisch. Japanners, Duitsers, Amerikanen, Belgen, Fransen en Zwitsers komen er. Het water is wat minder blauw maar niet viezer (denk ik). Het meer is wat rauwer en ook krommer met wat zijpoten zeg maar. Er zijn ook meer ontsnappingsroutes. Aan de westkant richting Orta en aan de oostkant richting Varese. Ook is er de nabijheid van echt hoge bergen zoals de Monte Rosa.

Er is het niet al te toeristische Arona met mooie terrassen en winkels, het toeristische Stresa, het rustige Baveno en het grote Verbania met de leuke winkelstraten. Verder zijn er ouderwetse familiehotels en niet al te grote campings. Afgelopen juli (eerste week) troffen we er de relatieve rust in de stacaravan op onze camping Parisi in Baveno. Er loopt een spoor langs een groot deel van de westoever van het meer. Dat geeft extra punten. Net als enkele goede en niet dure restaurants in en rond Baveno, te weten `La Posta` en `Rampolina` in de heuvels. Verder is er de nabijheid van Milaan, binnen een uur te bereiken per sneltrein vanuit Stresa. De rustige en nog veel minder toeristische oostoever heeft ook wel wat. Daar is Luino de hoofdplaats en ook goede uitvalsbasis naar Varese en Lugano.

Als het een wedstrijd zou zijn geweest, had het Lago Maggiore wat mij betreft met 7-4 gewonnen (in het seizoen). Buiten het seizoen was het 8-6 geworden.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Uitslag: Lago Maggiore – Gardameer 7-4

  1. sprakeloosid zegt:

    Ben vooral van Lago Maggiore, dus denk zelf nog dat het een te nipte overwinning is. Over tien jaar een wedstrijdje Renesse- Vlieland en het jaar erop De Koog en de Appelhof of Terschelling. Spannende wedstrijden, speciaal voor vader met dochters

  2. Theo Balvers zegt:

    Juits nu ik over reisverslagen schrijf kom jij met de jouwe over een favoriete lokatie (naast die van Gran Canaria). Het Garda ken ik, het Maggiore (nog) niet. De ligging en meerstadjes zijn prachtig.
    Je beschrijving leest heel plezierig.

  3. renescheffer zegt:

    Theo
    Thanks. Nu nog eens het meer van Lugano, met zijn mooie vorm.

  4. PACO PAINTER zegt:

    Ja, het is daar prachtig

  5. dineke zegt:

    Hallo, er zijn ook nog zat rustige plekjes aan het Gardameer waar je heerlij kunt relaxen tussen de locale bevolking. Ga dus naar de westkant van het meer. en die markjes, die zijn juist gezellig om ff op een ochtend te doen, niet iedere dag natuurlijk!

  6. Schorpioentje73 zegt:

    Als fervente Gardameer vakantieganger heb ik het toch met plezier gelezen. U hebt een leuke manier van schrijven, leest vlot.
    Ik moet bekennen dat het Gardameer idd niet meer is zoals pakweg 20 jaar geleden toen ik er met mijn ouders als kind nog kwam. Het is te druk geworden, 95% Nederlanders, als Belg niet altijd even leuk ook. MAAR, wij gaan vooral ook voor het weer, en voor de leuke plaatsjes natuurlijk waar we aan verknocht zijn. Ik denk dat Lago Maggiore idd ook wel heel erg mooi is, maar bij iets minder weer, zoals dit jaar, zit je toch net iets beter aan het Gardameer, verschillende mensen zijn dit jaar ook zo “verhuisd” tijdens de vakantie. Dit is voor ons iets wat ons een beetje tegen houdt, want als we eens ergens anders gaan,

    • renescheffer zegt:

      Dank voor het compliment!
      Wij zaten in Baveno aan het Lago Maggiore op een camping tegenover Belgen en later zouden er nog veel meer Belgen komen. Als Nederlander onder Belgen heb ik me nooit vervelend gevoeld. Maar ik ben als NL soldaat dan ook 6 jaar gelegerd geweest in de Ambiorixkazerne in Tongeren.

Geef een reactie

