Over de webstats bij WordPress – een megablogje


Gelezen worden door anderen, het hebben van een publiek. Dat is voor mij een voorwaarde om te kunnen functioneren, als blogger/columnist en ook als mens. Als blogger van de Volkskrant vond ik het altijd prachtig de statistieken te volgen. Ik voel nog de extase toen in 2009 een half uur na het interview met de moeder van Jan Smit (na de scheiding van haar zoon met Yolanthe) rond 23.45 uur mijn blog online ging. Ik pikte de importantie van haar woorden gelijk op. “Zelfs de gastendoekjes heeft ze meegenomen”. Een klassieker en een gastendoekje is sinds dat optreden anders dan het ooit geweest is, net als Yolanthe en de moeder van Jan Smit.

Voor de liefhebber nog een verwijzing ernaar
Ik zag de teller met tientallen tegelijk de lucht in schieten en vond dat prachtig. De weken erna was ik behoorlijk in de weer met gastendoekjes. Uiteindelijk liep de teller binnen een dag op tot bijna 1000. Overal waar ik kwam was ik op zoek naar die dingen. Ook mooi was te zien hoe de zoekmachine van Google de duizenden zoekers leidde naar mijn blogs over “schoonmaakmiddel Dasty” en “het hotel van Frans Bauer op Gran Canaria”

En nu bij WordPress?
Ik was blij te zien dat er een statistiekenteller is. Het is een mooie teller met grafiekjes. Ook is de herkomst van de bezoekers te zien, of beter de wijze waarop ze zijn doorgelinkt. Via OBA, via Twitter of via Linkedin en soms facebook of Hyves.

Een kort inkijkje hieronder
De aantallen stellen me niet teleur. Globaal is het iets minder dan de helft ten opzichte van het befaamde Volkskrantblog. Het blog over Zeist staat zo hoog genoteerd omdat ik het op het Linkedin “Netwerk Zeist” heb gezet. Daar is het al twee weken een trending topic. Verder valt op dat de overgang van Elia van HSV naar Juventus en de opening van het nieuwe stadion van Juventus kennelijk heeft geleid tot hits op een oud Turijn-blog en over Italiaanse stadions.

Meest bekeken berichten over 30 dagen

Het ultieme blog over “Zeist” 182
Home pagina 175
Ik ga niet wachten op dat zeikwijf! 101
Al 20 jaar ben ik zoekende – een voetbalblog over Vitesse 95
Liechtensteinse vrouwen doen niet aan sex 90
Slangen in mijn tuin (Zeist west) 85
`Alleen maar nette mensen` 85
Meer dan “de mama van….” ? 59
Uitslag: Lago Maggiore – Gardameer 7-4 39
Turijn – over Pavese, Juventus, Risotto en de Superga 21
Over augustusbenen en vergankelijkheid 10
Le Grand Null – Afscheid 9
Kale betonnen leegten in Italië 8

In het onderstaande staatje is te zien dat aanmelding bij OBA wel van wezenlijk belang is geweest voor het enigszins op peil houden van het aantal lezer.

Verwezen door Bezichtigingen
onafhankelijke-bloggers-associatie.nl 223
Twitter 77
linkedin.com 51
mail.live.com 40
mail.yahoo.com 18
hyves.nl 12

Ach, ik vind het gewoon leuk om me hiermee bezig te houden en voel er geen schaamte bij of valse bescheidenheid.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Megablog, Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Over de webstats bij WordPress – een megablogje

  1. Theo Balvers zegt:

    Ik ben eigenlijk gek op statistische gegevens -vooral bij sporten-, ook vanwege meten = weten. Toch heb ik me bij OBA er nog weinig in verdiept. Ik ben een wat andere blogger geworden, minder op interactie gericht (helaas), hetgeen voelt als een tekort. Ik heb wel zo mijn favorieten, maar het kijkleesritme wil maar niet komen.

  2. renescheffer zegt:

    Theo
    Dat lezen van anderen kost mij ook nog best veel moeite als zitten er soms aansprekende blogs tussen. Maar het kost tijd en die tijd gebruik ik liever voor het zelf schrijven van blogs.
    Het lezen bij anderen en het reageren zorgt weer wel voor meer traffic op je eigen blog.
    Het blijft voor mij hier nog wat zoeken. Ben wel blij dat alles van het VK blog hier staat en -zij het mondjesmaat- het ook via Google weer vindbaar is.

  3. de stripman zegt:

    Zonder publiek bloggen zou voor mij weinig zin hebben. Maar bepaalde onderwerpen ben ik gaan mijden om verschoond te blijven van een bepaald soort aandacht. Wat dat betreft ben ik blij met de betrekkelijke rust na het VK-blog en buiten OBA om…;o)

  4. ´k heb je lang niet gelezen Scheffer, maar dat gaat veranderen dus

  5. OBA, Twitter en Facebook. Die scoren het hoogst in mijn statistieken. En toch ook wel doorverwijzingen via mede-bloggers.

  6. renescheffer zegt:

    ZJ
    Dat van die medebloggers….een hele enkele keer zie ik dat ook bij mijn verwijzingen.

  7. reinejragolo zegt:

    Ik zoek meestal schrijvers met een warm hart.
    Zullen statistieken dit ooit meten?

  8. Jokezelf zegt:

    Interessante cijfertjes. En handig, al moet ik nog uitzoeken hoe het allemaal in elkaar steekt. Zo’n blogje als dit helpt daar weer een beetje bij. Thnx!

Geef een reactie

