Over zondagen – terloops voetbal kijken


Het wakker worden alleen al. Het verjaardagsgevoel. Een heerlijk moment. Heel even, minder dan een seconde weet je niet welke dag het vandaag is. Moet je opstaan, gaat de wekker zo? En dan die golf van geluksgevoel. Het is zondag en om 12.30 uur is op Eredivisie live op TV met de topper PSV Ajax. Er komt geen bezoek en we moeten nergens heen.

Deze mooie zin heb ik niet zelf verzonnen. Hij is voor 75% van Nico Dijkshoorn en ik las de zin in de VI nr 38. Ik gebruik hem omdat ik hem zelf had willen verzinnen.

Natuurlijk is de zaterdag nog prettiger om wakker te worden, want in een flits weet je dat er nog een morgen komt waarop je kunt uitslapen. Maar dan die zondag.

Dochter Rozanne is op zondagmorgen rond 08.30 uur rustig en poezelig en vrouwlief slaapt nog. Rozanne kruipt tegen me aan en wil kwartetten. Ik stem toe. Inmiddels staat de TV op BBC en kijk ik naar Match of the Day. We spelen kwartet maar ondertussen mis ik geen doelpunt of gele kaart. Ik drink koffie en eet een kokosmacroon. Koffie smaakt me thuis in het algemeen alleen op zaterdag- en zondagmorgen. We zijn uitgespeeld, ik kijk verder. Daarna met de auto op pad. Ik rijd ook altijd tussen 09.45 en 12.15 op en neer naar Renkum, waar ik mijn moeder in het verzorgingstehuis bezoek, toevallig (ja echt) precies tussen Match of the Day en de 12.30 uur wedstrijd in.

Thuis aangekomen weer om 12.15 uur val ik in de voorbeschouwing. De ploegen komen het veld op. Mijn vrouw voelt zich schuldig, ze zou zich moeten aankleden. “Haast je niet” zeg ik “Maak er naar een pyamadag van” Dan zegt ze “vind je het niet erg dat ik achter de PC met mijn game bezig ben?” Ze kent mijn antwoord maar vraagt het steeds.

Na de pauze kleedt ze zich aan. Ze komt rond 14.20 uur naar beneden. De wedstrijd is afgelopen en ik zet snel de TV uit en lees de krant. Ik wil niet het verwijt krijgen dat ik haar de pyamadag gun, alleen maar omdat ik dan de hele dag naar voetbal kan kijken. Ze kent mijn egocentrisme, maar heeft niets in de gaten. Ik geniet van mijn eigen manipulatieve handigheid.

Van de wedstrijden van 14.30 en 16.30 uur vang ik flarden op, voor en na de wandeling of het korte autotochtje. Soms zap ik even een minuut naar de ARD, waar ik voor de zoveelste keer de beelden zie van “Piroshka” of “Weissen Rossl am Wolfgangsee”. De 17.00 en 18.00 uur wedstrijden op Sport 1 laat ik zitten. Soms kijk ik heel even op de tweede TV in het geval Rozanne aan het WIIen is geslagen. Uiteindelijk zijn de vrouwen de baas over de grote TV.

Het is 19.00 uur. Het extasegevoel van vroeger ontbreekt. Ik heb de meeste doelpunten (ook zaterdag al) gezien en ken de uitslagen. De Volkskrant van zaterdag moet nog gelezen. Maar ondertussen plug ik de kleine koptelefoon in de laptop. Ik ga naar Ziggoplayer en kijk naar Studio Sport. Dochterlief moet in bed gestopt worden. Soms valt dit net binnen de 0-0 van NEC tegen NAC, maar helaas niet altijd. Het zelfde doe ik rond 22.10 uur voor Studio Voetbal. Mijn laptop valt weg achter de leuning van de 2,5 zitter.

Op Twitter lees ik berichten van voetbalverslaafde mannen die de hele zondagdag TV kijken met vrouwlief mokkend aan het breiwerk, omdat er in de kamer geen tweede TV is. Tevreden kijk ik terug op de dag. Morgen werken, lange dag met zware vergaderingen. Maar wat er ook gebeurt, in ieder geval is er altijd weer om 20.25 uur VI.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized, voetbal en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Over zondagen – terloops voetbal kijken

  1. assyke zegt:

    hier snap ik dus helemaal niets van:)

  2. Theo Balvers zegt:

    Meer dan andere jaren kijk ik naar voetbal. Ik weet niet precies hoe het komt. Heb van mijn zoon een seizoenkaart voor Ajax gekregen zodat we samen de thuiswedstrijden van uit de hoogte van vak C kunnen bekijken.
    Ik geniet van je verslag. Hoe een voetballiefhebber in een vrouwenomgeving toch zijn “passie” nog probeert te handhaven…

    • renescheffer zegt:

      Toch mooi. . . jij op “latere leeftijd” alsnog om de twee weken naar het stadion.
      Ik heb veel baat bij mijn laptop en kan (zogenaamd meekijkend naar een film of TV) veel zien via het gratis Ziggoplayer.

  3. Zo herkenbaar, maar je hebt nog een lange weg te gaan naar de absolute utopie: jij kijkt wat je wilt kijken, op zondag dus voetbal en dan niet alleen de Eredivisie maar ook even wedstrijdje in de Bundesliga meepakken, en vrouwlief heeft er totaal geen probleem mee! Alles verloopt in perfecte harmonie, zelfs de hond, een pup nog, past zich aan.

    Is als Onslow in de luie stoel die nog effe een biertje besteld.

    • renescheffer zegt:

      Moest bij het schrijven van het stuk natuurlijk wel aan je/jullie denken.
      Maar mijn verhaal is nog niet compleet. De zaterdag is er ook nog met vaak rond 15 u een bezoek aan de Zeister derdeklasse amateurclub. Rond 17u de eindfase van de Bundesligawedstrijden, de 18.45 u wedstrijd. Ondertussen ARD Sportschau met nu ook de 2e Bundesliga. Soms laat op de avond een Spaanse topper en om 22.30 u Studio Sport. Daaromheen koken en eten en gezinsdingen.

  4. Wat een taalvouten! Ik heb dan ook net CL zitten kijken met dat bestelde bier hé!

  5. Nog even als aanvulling: beide kinders zijn zonen en liefhebbers, ook de eerder genoemde pup is van het edele mannelijke geslacht.

    Ofwel: ze heeft ook niks te vertellen hé!

  6. zeldzaam openhartig*), je hebt vast geen last van de roddelpers.

    *) in vergelijking met verhalen van overige bloggers, ik ben van jou wel wat gewend, Kees van Kooten kan het ook goed

  7. Marjelle zegt:

    Met voetbal heb ik helemaal niks, maar zo’n pyjamadag kan weleens lekker zijn. 😉

Geef een reactie

