Hoe maak JIJ. . . je JUS?


Het is op het eerste gezicht een vraag van niets. Alsof jus iets belangrijks is en alsof het belangrijk is HOE de andere persoon de jus maakt. De vraag heeft ook iets inpertinents.

Veel jongere mensen kennen het begrip “jus” spreek uit “zju” niet eens, vrees ik. We eten nu rijst, pizza, pasta, gebakken aardappels, couscous, risotto, aardappelgratin of aardappelpuree en daarbij past geen jus, hooguit een saus of een laag gesmolten kaas.

Het is wat mij betreft een ontregelende vraag. Een vraag die zekerheden doet wankelen en die de essentie van het leven een andere dimensie kan geven. Er bestaat bij veel mensen vrees de door mij gestelde vraag te beantwoorden. “Alsof er niets belangrijkers is” wordt me dan voor de voeten geworpen. “Nou ja, eigenlijk niet heel veel denk ik dan”.

De manier waarop iemand wenst een dergelijke vraag te beantwoorden zegt vaak veel over de persoon, over zijn of haar karakter en wezen. En is er iets in het leven belangrijker dan iemands wezen, zijn of haar bewustzijn, waarvan het karakter een soort van afgeleide is? Daarnaast zegt de manier waarop de jus wordt gemaakt ook iets over keuzes die iemand in zijn of haar leven maakt. Is het de keuze voor gemak, gezondheid, kwaliteit of kwantiteit, geen keuze, duurzaamheid of authenticiteit? En dat kan dan weer veel zeggen over gedrag bij andere terreinen.

Tenslotte is het leven uiteindelijk toch een aaneenschakeling van trivialiteiten die los van elkaar staan of met elkaar in verband staan en waarbij levensgeluk wordt bepaald door de manier waarop we met deze trivialiteiten om kunnen gaan.

Mijn collega’s beginnen rond 17.00 uur nog wel eens te vertellen over het soort eten dat ze van plan zijn te halen. Op het moment dat gekookte aardappelen een compoment daarvan blijken te zijn, kan ik mijn vraag stellen “Zeg, maar hoe maak jij de jus?”

De meesten beantwoorden de vraag met na enige aarzeling en met wat aandringen mijnerzijds “uit een zakje”. Op het moment dat ze hebben het gezegd hebben zie je al de twijfel. “Had ik op die vraag in moeten gaan en had ik moeten zeggen wat ik nog aan het pakje toevoeg?” Het meest hilarische moment is altijd wanneer andere onwetende collega’s langslopen, die het voorgesprek hebben gemist en de vraag voorgeschoteld krijgen “Zeg, hoe maak jij je jus eigenlijk”. Soms volstrekte verwarring maar soms ook een onbevangen antwoord.

Het geeft dan inzicht in iets dat normaal gesproken een “no go area is”. Het maken van jus vindt immers plaats op een locatie waar niemand anders dan alleen de huisgenoten toekijken.Een bad hairday, een open gulp, een burn out, dat alles is zichtbaar, bekend en doorgaans bespreekbaar.

Ik had dit blog nooit kunnen schrijven zonder inspiratie in mijn puberjaren door de ontregelaar pur sang Wim T. Schippers, aan wiens creatie Sjef van Oekel hij een van zijn grootse hit schonk met “Zuurkool met vette jus” dat laatste in een kuiltje natuurlijk.

Hoe ikzelf mijn jus maak? Zelden met vleessappen, met uitzondering van runderlappen, waar ik na het stevig aanbraden aan de boter en het vleesvocht eerst water en een bouillonblokje en daarna wat ketjap en wat ketchup toevoeg. Verder maak ik vooral (vet- en vleesloze) jus bij de stamppot. Mijn beproefde recept: Wat fijngesneden ui en paprika of paprikapoeder en wat knoflook bakken in olijfolie. Water erbij en half bouillonblokje en een weinig ketchup.

Nu we het er toch over hebben, nu we dit onderwerp toch aangesneden hebben ……hoe maakt u de jus eigenlijk?

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

25 reacties op Hoe maak JIJ. . . je JUS?

  1. Reine jRagolo zegt:

    Nu je die heerlijk ranzige Sjef van Oekel nog eens in herinnering brengt smaken mijn drooggekookte piepers weer als vanouds.

  2. Ik doe het wel organized.
    Ik kijk even of de buren weg zijn, dan ga ik aar mijn veel te mooie en veel te bereidwillige veel te jonge buurmeisje en zeg haar:” psst..heb een fles Amaretto klaar staan voor erna en koffie voor ervoor…maar ik wel een halve liter uitstekende jus nodig…..”
    Tien minuten later; de jus klaar.
    twee uur later…..

  3. Of–als ze niet thuis is:
    –smelt een stuk croma; niks roomboter of lijfolie; die zijn super ongezond;
    als het op temp is, vlees erin en dichtschroeien; gehakte ui erbij ; GEEN knoflook; wat zout, geen peper.
    als het vlees klaar is; water erbij; sauzenbinder een paar druppels(of wat bloem door een zeefje) en door een zeef.
    klaar…

  4. de stripman zegt:

    Uitje fijn snipperen en fruiten in een klont Blueband. Schepje bloem erover strooien en goed roeren, beetje laten kleuren en dan water erbij en blijven roeren tot de gewenste dikte is bereikt. Kruiden met peper, zout, kerrie en wat je verder maar lekker vindt. Recept afgekeken van mijn moeder…;o)

  5. Aldi, zakje kant en klaar rotzooi; klontje magarine erbij wat extra uitjes, klaar is wie dan ook
    Maarre ook bij aardappel puree kan jus….
    vreemd is wel dat sjef van Oekel voornamelijk populair was bij de gevoegelijke middenklasse en bij de kerkelijken….

    • renescheffer zegt:

      Inderdaad, als jus in een kuiltje van de stamppot kan dan kan het ook in een kuiltje van de puree en laat ik nu net tot de middenklasse horen en destijds rond 1974 ook nog tot de kerkelijken.

  6. Mijn moeder zweert nog altijd bij Croma. Zelf ben ik vegetariër, dus ik heb dat probleem niet.

  7. Trouwens;;ouderwets koken: kijk eens naar een recept van biersoep.Bestaat, in een oud kookboek vind je het.En gebruik eens bier ipv wijn voor een fondue…..

    Maar jus van vlees–gebruik rund, en een deel dat lang moet braden, draadjesvlees bv.
    Of peerdebiefstuk.
    Maar daar worden vrouwen weer zo hengstig van…
    Is altijd wat…

  8. assyke zegt:

    vlees goed aangebraden, een paar uien er bij gooien, een teentje knoflook, zout, peper,
    half handje prei (als dat er is), een snufje nootmuskaat,
    vlees gaar? eruit halen en in een afgedekte schaal doen,
    de uien en de kruiden zachtjes laten sudderen
    bloem niet nodig, de jus kookt zichzelf in en wordt dik genoeg

    je vreet elkaars vingers op, zo lekker

  9. Aad Verbaast zegt:

    Ik maak nooit jus. De jus zit al in het leven toch?

  10. moslima’s moet je sowieso met een kilo zout en een slobber water nemen.
    Wijn=alcohol= mag niet.

  11. Theo Balvers zegt:

    Nog laat op de avond heb ik de jus tot me genomen en ook de reacties gelezen.
    Je bent van vele markten thuis….
    Ik zou er geen woord over op papier krijgen..

    • Ach eigenlijk is het geen jusblog maar een wat narcistisch semi-psychologisch blog. De jus is in dit geval de kapstok. Onderschat jezelf niet. Wanneer je er echt voor gaat zitten zou je in staat zijn om een beschouwing te schrijven over de verschillende bereidingswijzen van jus. Maar je hebt minder met eten dan ik.

  12. Carola zegt:

    Lieve Rene,
    Wat een feest van herkenning, deze blog valt samen met mijn herinnering aan jou! En dat zijn leuke herinneringen, al zijn ze inmiddels meer dan twintig jaar oud. Een door Wim T. Schippers’ personage Sjef van Oekel geinspireerde beroepsontregelaar die smult van de door hem opgeroepen verwarring door trivialiteiten tot serieus gespreksonderwerp te verheffen en uit de aldus verkregen reactie een pseudo psychologisch rapport te destilleren waarmee de argeloze collega’sziel wordt geduid. Ik meen uit deze blog op te maken dat je de afgelopen twingtig jaar althans op dit punt niets bent veranderd.
    Jouw recept lijkt me wel lekker. Wij eten neit altijd meer vlees bij de gekookte aardappelen maar mijn vorrkeur gaat uit naar jus die het residu is van gebraden vlees, heerlijke sudderlapjes maar ook van een kort en op hoog vuur gebakken biefstukje krijg je erg smakelijke jus.

    • Carola, wat leuk dat je reageert en dus mijn blog (s) leest.
      Inderdaad ben ik niet veel veranderd, maar ik schrik wel dat ik 23 jaar geleden ook al zo “erg” was. Je schrijft het wel in hele mooie zinnen. Maar inderdaad ik doe het nog steeds, ontregelen en psychologiseren. Misschien dat het vaderschap me iets heeft veranderd, maar uiteindelijk merk je dat er aan een karakter niet heel veel te sleutelen valt (als ik dat al zou willen). En over jus….we eten tegenwoordig veel vis (jij misschien ook) en dat vaak met rijst en groenten en zelden met aardappels. De boterjus is voor mij nog een probleem, krijg dat maar niet goed onder de knie.

  13. Boterjus niet goed onder de knie.

    Dat is juist zo makkelijk, gewoon laten vallen.
    Maar het door je keel krijgen, da’s een probleem….

  14. Rob Alberts zegt:

    Steeds minder vlees etend eet ik geen jus. En maak ik dus ook geen jus.
    Maar daarom geniet ik nog wel van dit blog!
    Smakelijke en vrolijke groet

Geef een reactie

