Dan liever de Internationale Tokkies op Grancanaria


Ibiza, is dat niet wat voor jou, vroeg iemand me gisteren in de kantine. Ik verslikte me zowat en begon opeens te houden van alle Tokkies en Henk en Ingrids, waar er op Gran Canaria zo veel van zijn. Dat beter dan de Yolanthe en Jort Kelder wannabee´s die al `feestend` en/of snuivend over dat eiland tollen op een manier die ervoor zorgt dat het woord feesten me vanaf de Ibiza-associatie me bijkans doet kokhalzen.

Eerder al werd me het Canarische eiland La Palma aanbevolen in de veronderstelling dat een ietwat erudiet mens als ik soms wordt verondersteld te zijn, daar beter thuishoorde. La Palma is klein en groen het enige dat ik me daar kan voorstellen zijn bio-eters, wandelaars en Volkskrantlezers. Nu lees ik zelf ook de Volkskrant maar ik ben dan weer geen `Volkskrantlezer`. Stiekem ben ik al wel eens bij de rij La Palma incheckers op Schiphol gaan kijken. Een hoog IQ en bovengemiddelde zuurgraad straalden daar vanaf onder de laag van inmiddels achterhaalde lompige Nederlandse zelfgenoegzaamheid van het idee dat wij als gidsland een betere menssoort dan de andere zijn (blijkt van NOT).

We voelden ons gelijk weer thuis in Playa del Ingles op Gran Canaria, toen we op 15 oktober na de landing, het zwemmen, het dutje en de boodschappen rond 19.00 uur weer door het grote winkelcentrum Yumbo liepen. Zou alles er nog zijn? Zoals het grote restaurant TORO2/Tropicana waar we al jaren eenmaal de Chateaubriand voor 24,70 euro bestellen met een fles VinaSol van Torres voor 11.90 euro. Het kindermenu voor 4,50 euro is daar ook al zo mooi met een drankje, een ijsje en een klein bord met friet en kipnuggets. Het is herfstvakantie en druk met gezinnen. Iedereen bestelt pizza, lasagne of schnitzel met friet. Met mijn (voor de afwisseling) Merluza a la plancha voel ik me voor 7,90 euro een culinaire topper.

We schuifelen door de warme avondbries van 23 graden langs de vele parfumwinkels, de souvenierwinkels, de plastic tassen en de nepelectronica. Dit alles afgewisseld door allerlei vormen van restaurants, veel Deense, Finse en IJslandse. Een enkele Duitse en Zwitserse ook. Overal staat hetzelfde op de kaart. Naast de pizza, schnitzel en Lasagne vooral Lenguado (tong) en Solomillo (ossenhaas) in allerlei sauzige varianten met friet en groente voor 11 tot 14 euro. De kwaliteitsverschillen zijn miniem en worden hooguit bepaald door de het al dan niet vers zijn van de groenten en het gehalte van de saus.

Winkelcentrum Yumbo - Playa del Ingles


Er zijn niet alleen Nederlandse maar ook Duitse en vooral Scandinavische Tokkies en Henk en Ingrids. Dat verhoogt de feestvreugde niet. De Nederlandse lopen en praten nog en zijn actief, met de blote borst met gouden ketting vooruit. De Scandinavische tokkies doen niets, ze zijn suf, ze zitten, zijn alleen maar dik en drinken en staren bij elkaar geklit, voor zich uit. Ze zijn daarnaast vooral te zien op de dinsdagmarkt van het verder niet toeristische Arguinequin, waar veel op Scandinaviërs gerichte horeca is. Het Scandinavisch blond van de vele 40 plus Tokkievrouwen op de markt maakt blond voor mij nog minder aantrekkelijk dan het nu al is.

Na 21.00 uur lopen we nog steeds door de Yumbo langs de speelhallen, de kinderspeeltoestellen, Chinese `all you can eat for 6,95` restaurants, Engelse bars, tattooshop, de trampoline voor Rozanne en de vele Travestietenbars en Darkrooms, die het 4 etage hoge winkelcentrum tot een absurdistisch hoogtepunt van wansmaak lijken te maken.

Uiteindelijk komen we toch ook tot de conclusie dat er sprake is van een uniek stedenbouwkundig/sociaal concept dat ons toch naar hier doet trekken. We verlangen nu alweer naar onze zesde Canarische vakantie.

Voor de goede orde:
In Playa del Ingles zijn ook goede restaurants. Zie mijn Tripadvisortips op http://www.tripadvisor.co.uk/members-reviews/ReneScheffer
. Ook hebben we toch ook nog een redelijk aantal “ons soort mensen” zien lopen.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Dan liever de Internationale Tokkies op Grancanaria

  1. de stripman zegt:

    Klinkt goed ! Maar ik ben blij dat ik er niet heen hoef. Het mooie is dat, buiten de toeristencentra, zowel de Canarische eilanden als de Balearen een unieke natuur hebben. Heel interessante flora en fauna, die je in alle rust zou kunnen bewonderen, omdat geen toerist zich er ene reet voor interesseert…;o)

  2. renescheffer zegt:

    Inderdaad een unieke natuur.
    Met onze spotgoedkope huurauto reden we naar een prachtige en gratis Botanische tuin iets onder Las Palmas, waar geen toeristen waren. Maar dat rare winkelcentrum Yumbo is niet minder uniek maar anders in zijn soort.

  3. Theo Balvers zegt:

    Wat late reactie na een zaterdag een bridgetoernooi in Hoornaar -of all places- gespeeld te hebben, terwijl NL wereldkampioen werd in Veldhoven.
    Je vakantieverhalen zijn kostelijk en ik geniet juist van de details die je geeft van eten-drinken-Tokkies-blond & vadzig.
    Ik zou graag in de rij van LaPalma-gangers hebben gestaan. Met een redelijk IQ, goede wandelschoenen en lage zuurgraad. Het is een paradijsje waar de GC-types nooit zullen komen.

  4. renescheffer zegt:

    Theo
    Dat dacht ik al!
    Thanks. Maar je kent mijn voorliefde voor het volkse. Een voorliefde, wel op enige afstand. Ik moet er niet een avond mee zitten bij de vakantiebungalow.

  5. Onze versie is een fish&chips in de Commando bar in Spean Bridge (Scotland of course). Heerlijk dat kroegeten. Ook wat er allemaal te zien was.

    Ik had er expliciet een salade bij besteld. Toen de vriendelijk barman dat kwam brengen werd hij door kroegtijger aangehouden wat daar voor ‘rubbish’ aan de fish&chips toegevoegd was? Zo kende hij het gerecht niet en het was volgens hem een verslechtering. Groente, gadverdamme…

  6. Burro zegt:

    Wij gaan altijd met veel plezier naar GC en Tenerife. Maar je hebt gelijk. Je moet wel goed uitkijken waar je gaat “wonen” Vlak bij Yumbo is een leuk bungalowpark waar de asograad nog redelijk laag is. ( Buiten het hoogseizoen!). En de natuur…Geweldig!

Geef een reactie

