Op naar de 800 twittervolgers – Is genoeg nooit genoeg?


Ben ik met nu bijna 800 twittervolgers gelukkiger dan met 150? Het antwoord is duidelijk. Neen, dus. Ik kan me nog de situatie herinneren dat ik 150 followers had, dat was in de zomer van 2010. Ik was op vakantie in Santander, kon daar twitteren in het vakantiehuis en dacht bij mezelf dat ik pas echt tevreden zou kunnen zijn wanneer ik de 200 volgers gepasseerd zou zijn. Ik had wat voorbeelden van mensen die ik min of meer kende, met wel 400 of 500 volgers. Ik keek daar tegenop en wilde zelf ook zo iemand zijn. Terugkijkend naar die periode was mijn geluksgevoel globaal hetzelfde als nu.

Het zelfde is dat in mijn geval ook met geld. Met 800.000 euro ben ik niet gelukkiger dan met 150.000 of 15.000 euro. Het geld om de dingen die ik echt wil doen of hebben, heb ik. Dat is het geld om (naast mijn natje en droogje) twee keer per jaar een boek te kopen, eredivisie live en Sport 1 te kunnen kijken en twee kranten te lezen. Zelfs mijn grootste wens, te weten een keer met de Thalys een dag op en naar Parijs (eten bij Brasserie Du Nord) en een keer zomaar met Easyjet naar Barcelona, voor eten een snelle overnachting en een wedstrijd in Camp Nou is realiseerbaar. Dat het er nog niet van gekomen is, heeft niets met geld te maken.

Toch zeg ik mijn loterijen niet op, in de angst een grote prijs te gaan missen, met het geld waar ik dan toch niets mee weet te doen of kan aanvangen. De drang om mijn nu 3 jaar oude Peugeot 107 in te ruilen voor bijvoorbeeld een nieuwe Polo (nog maar 10.999 euro), kan ik overigens nog vrij goed onderdrukken

Na deze inleiding enkele korte Twitternoties.

Twittervolgers
Toch is en blijft het voor mij een drang om zoveel mogelijk volgers te hebben. Een drang die moeilijk te duiden is. Ik voer daarbij ook kunstgrepen uit. Dat doe ik door twitteraccounts als “Terugvolgers” te volgen. Dat zorgt ervoor dat onbekenden me gaan volgen in de verwachting dat ik ook hen weer ga volgen. Van de 800 volgers zijn dat er ruim 200. Ik kijk ook naar de Twittertop100 en dan ben ik tevreden dat ik in de Nationale top 100 sta bij twitteraars met in hun omschrijving: Pvda, Vitesse, Zeist, Spanje en Italie.

Persoonlijkheid
De Twittterdrang confronteert me met mijn persoonlijkheid. De bij mij aanwezige samenballing van strevingen/bewustzijnsnoties maken dat ik graag wat roep in een volle zaal. Dat is twitteren eigenlijk ook. Het is veel minder een 1 op 1 contact. Ik vind het dan leuk als een enkeling in die zaal wat terugzegt. Bij 1 op 1 contacten verzeil ik al snel in de situatie dat ik de aandacht verlies, met alle respect voor de gesprekspartner overigens. Wat ook leuk is om geretweet te worden. Er is dan een andere twitteraar die mijn bericht interessant vindt en dat doorstuurt naar zijn of haar volgers. Dat voelt als een luisteraar in een zaal die mijn uitspraak optekent en het afdrukt in het plaatselijke huis- aan huisblad.

Groei
Groei schijnt iets natuurlijks te zijn. Normaal gesproken ben ik eerder iemand van stabilisatie en krimp. Bij groeitendensen van grote bedrijven en ook van gemeenten en andere instellingen word ik snel opstandig. Het leidt immers vaak tot andere negatieve bijeffecten en vertroebeling van de geest van de leiders, in hun streven naar meer groei. Het is in veel gevallen ook niet in het belang van de klant/consument/inwoner. Juist om deze reden is mijn drang naar meer volgers vreemd.

Onbegrip
In mijn omgeving komt er vanuit 80% onbegrip en 20% vindt het wel grappig of vind niets maar geeft heel soms aan mijn tweets te lezen. De 80% zegt doorgaans “heb je niets anders te doen?” “dat je dat leuk vindt” of “hmm, in de baas zijn tijd zeker” . Dat laatste is in slechts 0,1 % van de gevallen aan de orde. Het zijn vaak mensen met een ander persoonlijkheidstype, waarmee ik soms overigens in veel gevallen wel door 1 deur kan. Dit onbegrip geeft ook een zekere geestelijke eenzaamheid, een eenzaamheid die ik overigens al van mijn jongste jeugd ken. Waar andere kinderen 43 jaar geleden in groepsverband hutten bouwden zonder notie van andere dingen en tijd was ik in mijn hoofd bezig met kattenkwaad, rare fantasien en zag uit maar het lezen van de krant en naar het kijken van TV programma’s. Wat dat betreft is er niets veranderd.

De irl wereld
Het leukst is wanneer de twitterwereld en de echte wereld samenkomen. De partijgenoot die me lachend tegemoet komt en zegt alles van me te weten, de journaliste die half bloost wanneer ze me ziet, de dame met het hondje in de buurt die me met mijn onappetijtelijk dikke blote buik in de tuin ziet zitten, de tweetende restauranteigenaren van de zaken waar ik eet, de burgemeester van een naburige gemeente, een collega van een andere gemeente die me stiekem volgt. Maar ook collega’s en raadsleden uit Zeist die me volgen en (misschien onbewust) getriggerd blijven door de drang om te toetsen of wat ik Twitter ‘wel kan”. Het ultieme succesmoment heeft zich nog niet voorgedaan. Op de dinsdagmarkt van Arquineguin op Gran Canaria hoop ik er altijd op dat een onbekende zegt “Maar ik ken u van Twitter, ik volg u!”

Uithangbord voor mijn blogs
Ik heb jaren geschreven op het Volkskrantblog met veel lezers/volgers. Dat is opgeheven. Ik schrijf nu op via wordpress maar daar zijn geen lezers. Die moet ik zoeken. Ik gebruik daar OBA (Onafhankelijke Bloggers Associatie) en soms Twitter, Facebook en Linkedin voor.

Ultieme Twitterhappiness – de gnoe
De gnoe? Vorige week was ik bij de Beekse Bergen. Er waren gnoes. Eerst zag ik er één en later meer. De rondleidster sprak het woord gnoes nogmaals uit. Ik dacht aan de koe. Waarom zijn meerdere beesten van de soort koe “koeien” (en niet koes) en is die bij de gnoe “gnoes” (en niet gnoeien). Dat moet ik dan kwijt. Mijn gezelschap hoort het aan en lacht kort en matig. Maar door twitter bereik ik met deze gedachtenkronkel toch bijna 800 mensen, waarvan er nog 3 reageren ook.

Inmiddels zie ik nu dat ik na 2 uur uithuizigheid op woensdagavond ben “ontvolgd” door twee volgers. Ik sta weer op 788.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in twitter, Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Op naar de 800 twittervolgers – Is genoeg nooit genoeg?

  1. eyebrazil zegt:

    Sinds lange tijd staat mijn teller op iets meer dan duizend. Er komen ongeveer 20 per week bij, er vallen 20 per week af, heel dynamisch dus 🙂
    Ik volg het toegestane limiet van iets minder dan 2000 twitteraccounts, waaronder veel toeristische sites. Mijn twitteractiviteit is bovendien gekoppeld aan linkedin en wordpress en facebook, zodat ik niet elke keer de tweets zelf hoef aan te maken 🙂
    Op naar de magische duizend, Rene! 😀

  2. HDJ Vidajo zegt:

    Er zijn accounts die duizenden volgen. Ik vraag me altijd af of die twitteraars de timeline nog lezen.

  3. Dacht dat ik laag stond: maar 1740….

  4. Vivienne zegt:

    Wist je dat trouwens dat Gnoes hele sociale dieren zijn.. 😉

  5. Maar ik begin me echt zorgen te maken; maar 3 bijgekomen en 4 afgevallen….

  6. selmasalo zegt:

    Een leven zonder twitter is een gelukkig leven

  7. Wllm Kalb zegt:

    Ik wens u veel volgers toe. Is dat een geschikte wens voor 2012?

  8. je kent het misschien wel, er bestaat een onderzoek met een vraag aan honderd personen: je kunt kiezen, jij krijgt 50.000 euro en de andere 99 personen krijgen elk 20.000 euro, of dat kan ook, jij krijgt 100.000 euro en de andere 99 personen krijgen elk 200.000 euro. Waarvoor kies jij?

  9. renescheffer zegt:

    Uiteindelijk toch wel dat laatste, Verstand zegeviert boven gevoel.

Geef een reactie

