Waarom moet de meel in van die stomme zakken!


Ik ben potdorie toch geen groothandel of industriële bakkerij.
Het is maar zelden dat ik eraan denk. Mijn hoofd is doorgaans met hele andere dingen bezig. Wanneer immers is een mens bezig met bloem of meel? Ik hooguit twee tot vier keer per maand en dan nog maar gedurende hooguit 6 minuten per keer. De vis is dan afgespoeld en droog gedept. Soms is er een eimengsel bij zoals bij de inktvisringen. Alles staat klaar, de tafel is gedekt, want vis bakken verhoudt zich niet met andere afleidende activiteiten.

Dan het ellendige bloemmoment. De zak met aangeschafte patent bloem zet ik op het aanrecht. Waarom patent? De naam is net zo lullig als Perla en Delicata. Namen die uitstralen “Alsjeblieft Tokkie- en carrieredames, koop me niet; ik ben voor van die suffige halfhuisvrouwen met een beetje opleiding, die echt menen dat AH het goed met ze meent” Altijd heb ik gedacht dat patent een soort bloem was, maar het is gewoon een AH merk. Die zak dus. Met een schaar open knippen kan niet. Eerst moet het papier opengetrokken worden. En dan ontstaat de ellende al. Het dunne papier scheurt uit op 4 cm van de bovenzijde van het pak. Niet allen nu, maar in alle 103 keren in mijn leven dat ik een zak patent bloem heb proberen open te krijgen zonder dat er foute scheuren in komen.

Bloem is goedkoop. Net zo belachelijk goedkoop als zout, margarine, suiker en melk. Eerste levensbehoeften waarvoor een mens in ons land hooguit een halve minuut hoeft te werken. Graag zou ik zien dat de bloem een dubbeltje duurder wordt. Ik doe een maand of drie tot vier met een zak bloem. Elke keer is er de ergernis. De bij opening ontstane scheur blijft en er steeds uitwaaierend meel herinnert eraan. Op het moment dat ik via de vreemde scheur de bloem op het bord wil doen, vliegt het alle kanten op. Ik scheld op Albert Heijn en haar foute en door de consument niet gewenste zuinigheid.

Waarom moet die meel in van die stomme zakken? Kijk dat het voor een bakkerij in een zak wordt aangeleverd kan ik me voorstellen. Het gaat dan in een ruk de machine in en de zak kan weg. Maar hoeveel van die stomme zakken hebben al keukenlades bevuild met wormen en maden en al?

Zelf heeft AH er zelf ook last van. In de mooiste AH van Nederland in Den Dolder sprak ik er een bedrijfsleider erop aan. Hij gaf me min op meer gelijk en liet zien wat de bloem in hun schappen veroorzaakte, Precies, verwaaid wit meel.

Ow ja, even vergeten. Duurzaamheid. Maar daar zijn oplossingen voor. De zak kan in een kartonnen doosje zoals het zetmeel en de allesbinder. Wat ook kan? Zet naast de vele goedkope en ruimteverslindende zakken bloem een aantal vrolijke kunststof vulpotten, waar je jaren mee kunt doen. Kijk op dat koopmoment ben ik heel even met bloem bezig en koop ik direct een bus. AH doe iets!

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Waarom moet de meel in van die stomme zakken!

  1. knutselsmurf zegt:

    patentbloem is ook bloem gemaakt van het binnenste van het meellichaam van tarwe, maar fijner gemalen en gezeefd dan tarwebloem. ( volgens Wikipedia )

    Die kon je natuurlijk verwachten. Elke kruidenier verkoopt patentbloem, al zo lang als ik me kan heugen.

  2. Het kan ook anders, kijk en luister, vooral naar de laatste zin: http://www.youtube.com/watch?v=ic1ZrI7bYKQ

  3. C1000 verkoopt naast de genoemde scheurpakken ook biologisch meel. Veel duurder dus per 500 gram EN in zak van degelijke kwaliteit. Ook meer ruimte in die vouw daarboven op.
    Zolang de bloem alleen maar gebruikt wordt voor af en toe 50 gram in de bechamelsaus of om de vis door te halen een goed alternatief.
    (wij hebben de broodbakkert weer in gebruik dus ik koop toch weer de goedkope scheurzakken)

  4. renescheffer zegt:

    CAM
    Kijk daar heb ik nu eens iets aan. Het bestaat dus wel, fatsoenlijke verpakking. Maar waarom dan alleen maar voor de kopers van biologisch meel. C 1000 wordt Jumbo. Ik misschien dan maar eens overstappen van AH naar Jumbo…..

    • Waarom? Geen idee natuurlijk ;-)! Ander alternatief is de Natuurvoedingswinkel waar het meel in alle kwaliteiten gelijk veel duurder is.

      Wij hebben C1000 als onze vaste super, maar af en toe ga ik naar AH voor producten die alleen AH verkoopt (light suikerklontjes, glutenrijkmeel voor pasta of een busje Aromat) idem voor de natuurvoedingswinkel.

  5. assyke zegt:

    patentbloem is dat hele witte meel, zoals je ook heel wit suiker hebt:)
    zelf voor een emmertje in je kast zorgen is natuurlijk ook nog een optie
    gebruik zelf bijna nooit bloem en bewaar hem dan ook altijd in een goed afgesloten bus,
    geen wormen gelukkig…

    nog nooit zo blij geweest een volledige huisvrouw te zijn als tijdens het lezen van jouw blog

Geef een reactie

