De kerstjurk


Een op zich niet onmooie vrouw kan zomaar verworden tot een kerstbal met draden, een foute botoxartieste, een mislukte oliebol of een verkleurde Chihuahua met strik. Dat zijn de associaties die ik heb bij een veelal potsierlijke kerstjurk. Ooit een vrouw gezien met een kerstjurk waarbij je dacht, “wauw, wat een lekker ding opeens?” Meestal is er bij mij de plaatsvervangende schaamte “Had toch gewoon je spijkerbroek aangehouden en het haar los en niet op stok omhoog” denk ik dan.

Kerstjurken doen me denken aan de dingen die ik niet wil: geen licht om krant te lezen, niet met mijn vozige vingers eraan mogen zitten, je moeten gedragen omdat er mensen bij zijn, geld dat is weggegleden zonder veel toegevoegde waarde, geen voetbal, gezellig moeten doen, geen stamppot met worst en geen . . . van nog veel meer leuke dingen.

Een jaarlijks terugkerende ellende dus. Vrouwlief begon zaterdag weer over de Kerst. Als snel komt het gesprek op de kleding. Ik probeer dat al jaren tevergeefs te ontwijken. Mijn mooiste kerstvieringen waren doorgaans die twee met lichte griep thuis in de pyama. In al die jaren heb ik me zelf twee of drie keer laten verleiden tot een aankoop van iets, zoals een zwart flanellen colbert. Ik ben er niet trots op.

Afgelopen zaterdag waren we in de stad. Ze zocht in de rekken. Vaak hangt er van het soort wat ik dan Lee Towers kleding noem. Dat is het soort snel ontvlambaar en uitwaaierend nylon, dat gasten van een hotelbrand jaren terug in met de feestdagen in Antwerpen (waar Lee Towers bij was) bijna fataal werd.

Ze had gelukkig snel wat niet al te opzichtigs gevonden dat ook nog een 30 euro goedkoper was. Ik sprak de verkoopster erop aan. “Mevrouw, doen meer vrouwen dat, speciaal iets voor de Kerst kopen?` De verkoopster keek me neerbuigend vertederend aan “Ja meneer, heel veel, eigenlijk doen alle vrouwen dat”.

De winkelmevrouw stelde me gerust. “Meneer, dit kan ze ook naar het werk aan”. Mijn vrouw knikte er instemmend bij. Ik was blij. Ik kom er goed mee weg dit jaar, naar het zich nu laat aanzien.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op De kerstjurk

  1. Die strik hoeft voor mij niet. Voor de rest prima jurk toch?

    • renescheffer zegt:

      Natuurlijk zijn er veel ergere jurken, maar via Google afbeeldingen waren er geen echt hele erge te vinden. Verder ben ik erg bang voor dit soort licht ontvlambare kunststoffen met al die kaarsen.

  2. Inderdaad een verkeerd uitgepakte kerstbal.
    Op de vraag “Mevrouw, doen meer vrouwen dat, speciaal iets voor de Kerst kopen?`

    kan ik je al dan niet gerustellend antwoorden:
    “Alleen vrouwen die denken dat alle vrouwen dat doen.”

  3. renescheffer zegt:

    Ina
    Oei dat is een lastige. Ik snap hem wel.
    Van een jaar geleden bij VK Bloggerscabaret kan ik me overigens wel herinneren dat je een mooie jurk aan had.

  4. Geen jurk. Daar heb ik er niet zoveel van. Ik geloof dat het een driekwart zwarte broek was met een paars/lila chinees jasje. Ik koop zelf heel weinig kleren en doe eeuwig met wat ik al heb.
    Er was een periode dat het vanwege mijn functies wel moest voldoen aan een beeld dat men van je verwacht. Maar ook toen koos ik voornamelijk voor broeken met een colbert.

  5. laila zegt:

    Een heerlijke moppercolumn.

  6. Jij kwam daar nog goed weg.

    Ik zie het meestal zelf wel bij het passen in de paskamer. De jurk die in het rek heel leuk leek, maakt van mij een tent met bloemen. Dan liever een spijkerbroek. Ik heb gelukkig nog één leuk rokje voor de winter als panty’s draagbaar zijn (zomers ga ik dood in die dingen)

  7. Aad Verbaast zegt:

    == Een op zich niet onmooie vrouw == goede start van dit blog! 😉
    Er gaat een hele nieuwe wereld voor me open. Geheel onbekend met dit fenomeen..

  8. Marjelle zegt:

    Ik doe niet aan kerst (het liefste wil ik weg en dan in januari terugkomen) laat staan aan kerstjurken, het woord alleen al. 😉

    • renescheffer zegt:

      Ik was eens op Tweede Kerstdag in Parijs.
      Viel ook niet tegen. Veel winkels open en leven op straat. Dat twee dagen de winkels potdicht zijn, maakt me altijd somber. Ik ben altijd blij als het weer vakantiebeurs is, rond 10 januari. Teken dat alles weer normaal is.

  9. rockade zegt:

    ik hang mijn kerstjurk altijd in de boom
    tussen het besneeuwde huisje en het vogeltje zonder snavel.

  10. ik wil die winkelmevrouw wel tegenkomen in haar kerstoutfit

Geef een reactie

