Dan liever weer gewoon de Roe!


Vroeger was het helemaal fout, hoor ik van veel moderne mensen. De kinderen werd ten onrechte angst aangejaagd, verkondigen ze. De Sint was een moralist en zwarte Piet was een strenge man die kinderen klappen met de roe gaf als ze stout waren. Helemaal het toppunt was het feit dat Sinterklaas zomaar een heel stout kind mee kon nemen in de zak, helemaal naar Spanje. Afhankelijk van het gezelschap en mijn energielevel ga ik daarin mee of ga ik er vol tegen in. Wat is er immers mis met enige moralisering en is het echt nu zo erg dat kinderen weten dat goed gedrag wordt beloond en slecht gedrag niet? Is opvoeden niet anders dan dat? En zijn niet zo ongeveer alle wereldgodsdiensten en andere levensbeschouwingen op dat uitgangspunt gebaseerd?

Nee dan nu. Al twee dagen word ik geconfronteerd met een huilend kind, zo rond 17.40 uur. Weken zijn we thuis al bezig met Sinterklaasliedjes en een verlanglijstje, we zingen liedjes en kopen wortel voor het paard. We hebben de Sint toegezongen bij zijn inkomst. We letten ook op nepsinterklazen die zich af en toe vertonen.

En dan dat Sinterklaasjournaal. De ene dag is het paard zoek en de andere dag is er weer wat anders. Dat allemaal met als gevolg “dat pakjesavond misschien niet kan doorgaan” .

We moeten het allemaal heel leuk vinden. Ik vind dat dus niet leuk. Het is eng en beangstigend. Het is ook volstrekt fout. In mijn jeugd had je als kind nog enig handelingsperspectief. Kinderen hebben al heel snel een besef van goed en fout gedrag. Je kon een klap (je) met de roe voorkomen door lief en braaf te zijn. Meestal deden we dat ook.

Maar bij dat gedoe over zoekgeraakte boeken en paarden? Wat moet je daar als kind tegenover stellen? Goed gedrag heeft geen effect. De door de TV voorgeschotelde doembeelden bieden het kind geen enkel handelingsperspectief. Hoe kun je als individueel kind voorkomen dat pakjesavond wordt afgelast. Dat kan dus niet. Het is een grote boze droom, een angstbeeld van de pakjesavond zonder kado’s. of je nu als kind lief of stout bent maakt dan niets uit. Het is iets bozigs dat op alle kinderen slaat. Een paar minuten later komt Dieuwertje wel weer in beeld en probeert al die duizenden huilende kinderen weer gerust te stellen. Maar was dat nu allemaal wel nodig?

Vroeger was alles zo slecht nog niet. Doe mij maar gewoon de ouderwetse Sint en Piet met de zak en de roe voor de stoute kinderen. En ik besef nog meer dat ik moet stoppen met moderne mensen napraten. Er wordt al teveel onzin verteld en nagepraat.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Dan liever weer gewoon de Roe!

  1. zo mag ik het graag horen Rene, mazzel heeft je dochter

  2. joost tibosch sr zegt:

    Ben zelf tig jaren Sinterklaas geweest. Heb de tijd nog mee gemaakt dat kinderen echt bang waren voor mijn pieten. De laatste decennia heb ik ook gemerkt dat de allerkleinsten met name bang waren voor die rare blanke man met die grote baard. Was enorm blij dat de pieten steeds leuker werden gevonden en loste op mijn manier de schrik voor die blanke man wel op. Zag laatst tekeningen van een Sint die zelf met geweld kinderen onder het oog van bedremmelde ouders in de zak stopte en dacht..god wat ben ik blij, dat nu niemand meer zo’n tekeningen zal maken. Wat de Sint op TV betreft denk ik wel, eens je moet het nou ook weer niet te spannend gaan maken, omdat je perse programma’s moet vullen!

    • renescheffer zegt:

      Precies…dat is het. Vulling van de de TV op de vele zenders met verschillende Sinterklazen. Een beetje bang zijn vond ik vroeger eigenlijk helemaal niet erg. Maar voor hetzelfde geld is mijn persoonlijkheid toen ietwat misvormd geraakt en heeft het geleid tot mijn braafheidssyndroom.

Geef een reactie

