`Nog maar net begonnen`


Ik las deze mooie phrase in het AD. Het bleef nogal bij me hangen. Het betrof een prachtig interview met de schrijver A.F.Th. van der Heijden. Hij blikt terug op de periode na het overlijden van zijn zoon in 2010 door een tragisch ongeluk, waarover hij het boek TONIO heeft geschreven. Hij heeft mooie literatuurprijzen ontvangen en schrijft al 33 jaar. Toch geeft hij aan dat hij het idee heeft dat zijn belangrijkste werk nog moet komen. Hij zegt `Ik heb steeds de indruk dat ik nog maar net begonnen ben`.

Hoe herkenbaar zijn deze woorden. Vele blogs en columns heb ik geschreven. De mooiste moeten nog komen. Er zit in mij de hoop van verdere vooruitgang van mijn schrijfkwaliteiten en van bredere verspreiding. Zou ik ooit in een krant worden gepubliceerd? Zou ik ooit mogen debuteren met een reeks columns, al is het alleen maar in het maandelijkse vakblad voor de metaalindustrie?

Het is ook niet voor niets dat ik vaak droom dat ik klas 2 van de HEAO zit. Het lukt me maar niet om verder te komen, om over te gaan naar klas 3. Ik heb in die dromen wel het idee dat ik het aankan, maar het is zoveel om te leren dat ik steeds de moed verlies. In mijn droom besef ik steeds dat het eigenlijk. Ik dool eindeloos door halflege gebouwen op zoek naar tentamenlokalen, kom te laat, of geef foute antwoorden in de gevallen dat ik wel op tijd ben. In die dromen ben ik een ietwat wanhopige 20 jarige, terwijl ik in 1979 het diploma gewoon heb gehaald.

Ook in mijn carrière heb ik het “nog maar net begonnen” gevoel. Wanneer men in bijvoorbeeld Binnenlands Bestuur mensen vraagt om zich aan te melden voor de verkiezing “jonge ambtenaar van het jaar 2012” heb ik nog steeds de neiging me aan te melden. Hevig teleurgesteld lees ik dan dat je na 1978 moet zijn geboren. Net als ik voor mezelf al 25 jaar de optie open houd om na te starten met twee jaar verkiezingsfolders rondbrengen en vergaderingen bijwonen om daarna de stap naar een politieke of bestuurlijke carrière te maken.

Alles is in mijn gevoel nog maar net begonnen. Het mathematische gegeven dat ik in april 54 wordt en nog ruim 10 of 12 werkbare jaren heb te gaan, leidt niet tot een andere houding. Ook heb ik het idee dat er op zolder nog ergens een plunjezak moet liggen, waarvoor ik in 1979 heb getekend toen ik deze meenam naar huis, voor het geval ik ooit wordt opgeroepen om het land te verdedigen. Nog maar net soldaat af, zeg maar.

Het gevoel nog een puber te zijn, dat heb ik vooral nog op het schoolplein. Nieuwe groepen, nieuwe leerkrachten en nieuwe ouders. De moeite me er een houding te geven. Het gesukkel en de angst niet de juiste dingen te zeggen of te doen. Een zelfbeeld dat volstrekt niet past dat anderen van mij zullen hebben. Die mij zien als een zelfverzekerde opa die zijn kleindochter naar school begeleidt.

Van der Heijden stelt in het artikel ook “misschien is het een drogreden om je tot de laatste snik aan te gang te houden”. En zo is het ook, dunkt me. Een drogreden gegeven door de natuur om te voorkomen dat mensen na de helft van hun leven zo rond hun 40 ste, alleen nog maar in volstrekte lethargie het tweede deel van het leven ondergaan en vegeteren en daardoor een hinderpaal zijn om de menselijke soort in stand te houden.

Voor latere jaren stel ik nog steeds wat zaken uit. Ik voel me nog zo jong dat ik aan bepaalde zaken nog niet begin, zoals het opnieuw oppakken van de vissport, het lezen van biografieën of een studie Italiaans of filosofie.

De busreis naar het Vierwoudstedenmeerr en het Zwarte Woud zet ik zelfs veel verder vooruit. Daar wil ik de eerste 20 jaar nog niet aan denken, hoewel ik nu al wel stiekem verlang naar dat blauwe water en die groene heuvels en valleien met grazende koeien en knapperige lichtbruine dunne schnitzels met natuurzuiver bier met een wittige schuimkraag zonder luchtbellen.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

12 reacties op `Nog maar net begonnen`

  1. de stripman zegt:

    Niet te lang uitstellen, hoor. Straks kan het niet meer…;o)

    Ik herken je gevoel trouwens wel, maar heb zelf ook altijd sterk het gevoel gehad dat je nu van de dingen moet genieten, want morgen kan je wereld er wel heel anders uit zien.

    In mijn geval klopt dat nog ook, want door gezondheidsproblemen kan ik allerlei dingen niet meer die vroeger wel konden. En ik ben maar wat blij dat ik in de tijd daarvoor van alles gedaan en uitgeprobeerd heb…;o)

  2. renescheffer zegt:

    Het stuk heeft meerdere dimensies. Inderdaad zit er iets in van uitgestelde uitvoering van verlangens, waar je inderdaad mee uit moet kijken. Maar het ook een beschrijving van een kennelijk aanwezig natuurfenomeen, dat er voor zorgt dat je je niet continue bewust bent van ouderdom, tijdsverloop en eindigheid.

  3. Cor Uitham zegt:

    Ik lees dit stuk met genoegen en ook met herkenning, maar wel vanuit een heel ander perspectief Rene( ik nader bijvoorbeeld een beetje het eind van de rit hoewel…….!

  4. Op een bepaalde leeftijd moet je toch weten wat je echt wilt. Bij mij begint het nu te dagen (42).

  5. laila zegt:

    Aardig stuk.
    Focussen René; is een cursus mindfulness niks voor jou?:-)

    nb het interview met de vrouw van Van der Heyden in OPZIJ is ook de moeite waard.

    • renescheffer zegt:

      Laila
      Thanks
      Ik weet dat dat een middel is, focussen. Maar zit er bij mijn hersenstructuur niet echt in.
      De Opzij niet echt bij de hand….maar ik kom tegenwoordig vaak in de bibliotheek om tijdschriften te lezen of te lenen.

  6. assyke zegt:

    las hem vroeger graag
    vooral de tandeloze tijd reeks

    dat van zijn zoon heb ik niet meegekregen
    afschuwelijk…

  7. assyke zegt:

    in het licht van het overlijden van zijn zoon
    wel een opmerkelijke keuze

  8. rokus2000 zegt:

    Ik ben bang dat ik veel herken in wat je schrijft. Ik voel me er regelmatig wat ongemakkelijk onder. Die cursus ‘mindfulness’, het focussen, waar Laila het over heeft… Ben bang dat die in Italië niet voorhanden is. 😉

  9. Theo Balvers zegt:

    Met een inhaalactie bezig om blogs van favorieten te lezen. Heb weer genoten…

Geef een reactie

