Vrouwen met een zwoele eendenstem


Waarom vindt een mens iets mooi. Is dat te herleiden naar een keuze op basis van objectieve maatstaven? Ik weet het niet. Het kan een afwijking zijn, een voorkeur, een smaak, iets van de rechterhersenhelft?. Wat ik wel weet is dat ik toch al een jaar of 35 een voorliefde heb voor vrouwen met een zangstem die is te omschrijven als ietwat zwoel en met een snikje. Als er dan ook een zekere hoogte wordt bereikt en er een nasale beperking is, heb je al snel een eendenstem. Maar alleen met een eendenstem redden ze het niet. Het moet wat mij betreft ook een lied zijn dat is te omschrijven als larmoyant, traag of dramatisch.

Het komt niet vaak voor maar soms heb ik opeens behoefte aan al die zangeressen bij elkaar. Daarom heb ik ze op een rijtje gezet zodat ik (en nu dus mijn lezers ook) ze altijd bij de hand heb.

Duffy is de eend der eenden. Ze zingt het nummer ENDLESSLY. Ook bekend van haar zijn Well Well Well en Warwick Avenue. Maar in Endlessly komen traagheid en eendenstem prachtig bij elkaar. Bij sommige gelegenheden probeer ik het nog wel eens te imiteren, met wisselend succes.

Lana Del Rey
Een paar dagen geleden heb ik LANA DEL REY ontdekt. Op de radio hoorde ik het heerlijk trage en larmoyante lied VIDEO GAMES. En wat een portret die Lana, een verschrikkelijk treurig voorkomen met Botox lippen en dan een heerlijk zwoele kreunende eendenstem, veel donkerder, kreunender en heser als DUFFY. Van haar voorkomen moet ze het niet hebben. Dat doet me denken aan de dames die op de stoeprand staan aan de wat verder gelegen stukken trottoir van de strip in Las Vegas.
Luister en huiver!

Tammy Waynette met DIVORCE vertegenwoordigt weer een heel ander genre. Maar dan die stem die zo huilt met lichte heesheid en soms een snikje. Kitsch? Wellicht. Maar toch bijzonder genoeg om in mijn rijtje te mogen.

Tenslotte is er Stevie Nicks. Aan haar heb ik mijn eerste “hese voorkeur” herinnering. Bij de platen van Fleetwood Mac eind jaren ’70 sloeg ik de nummers waar de andere zangers, Christine MACVIE, zong altijd over.

Dit was weer eens een ander en wat banaler blog na eerdere wat diepzinniger uitwijdingen naar de Kersttoespraak van de Koningin en Ouder zijn & jong voelen.

Ik hoop dat u van de mooie vrouwenstemmen heb genoten.

TOEGIFT. . . . Adele. Hoort ook in dit rijtje thuis

Na het recente overlijden ook Whitney Houston toegevoegd. Haar stem is geen eendenstem zoals bij Duffy. Maar er zit wel wat heesheid en een snik in en daarom kan het in dit blog.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op Vrouwen met een zwoele eendenstem

  1. lebonton zegt:

    ja, de stem van een eend. het is een bepaalde zangtechniek, genaamd ‘twang’

  2. Kikker stem heeft ook wel iets. Neus-keel-borst stemmen, je hoort ze overal. Uit de buik spreken kunnen alleen de beste zangeressen. Probeer het maar eens…

    Gr R

  3. Reine jRagolo zegt:

    Prachtige stemmen.
    Het flitst even door me heen dat de woerd haar geregeld met de keel
    onder water duwt maar ik trek deze onzalige gedachte dan ook direct weer in.

  4. Theo Balvers zegt:

    Hoe bedenk je het.
    Een waar genoegen: het lezen, kijken en beluisteren.
    Ik heb nog altijd de stem van Simone Signoret in mijn oren zitten…

  5. Margreet Bal zegt:

    dank je! heerlijk om de zondag mee te beginnen, vooral Lana Del Ray, zo mooi.

Geef een reactie

