Vrouwen en vis


Het heeft even geduurd, maar toen ik een halfuurtje bezig was met het schilderen van een stuk hout aan de woning schoot het opeens in mijn hoofd.

Ik ben niet iemand van het werken met de handen. Ik stel dat uit, besteed het uit en doe het in principe niet. Vooral de zware mannedingen zoals betegelen, boren, schilderen, schuttingen neerzetten staan me tegen. Mensen die dat wel (veel) doen bekijk ik met enig dedain. Eenzelfde dedain als waarmee ik een getatoeëerde persoon bekijk. Alleen het ontbreken van intellectuele bagage kan tot dat soort uitwassen leiden, denk ik dan. Tegen al die dwangmatige klussers zou ik stiekem willen zeggen. “Lees gewoon eens de zaterdagkranten (als u die hebt), is dat niet veel leuker?”

Maar dit weekend moest ik er helaas zelf even aan geloven. De zonnewering was kapot en is van de muur gehaald en er komt over enkele weken een nieuwe. Maar het houtwerk lag nu bloot op de plek waar het ding bevestigd zat. Een te kleine klus om de schilder te laten komen.

Schuren, schoonmaken, grondverf op de ene dag (40 min). Weer schuren en schoonmaken en verven de tweede dag (40 min.). Ik zag er tegen op en het onthield me van de voorpret die ik normaal in de weekendochtenden heb.

Dit duurde tot het moment dat het meeste achter de rug was en ik het kon gaan afschilderen. Die handeling, met een langzaam bewegende hand en sturende vingers brachten me tot de conclusie dat schilderen eigenlijk helemaal niet zo erg is en ook niet typisch een mannending. Als vanzelf moest ik denken aan vis en vrouwen. De fysieke omgang daarmee vraagt eigenlijk dezelfde fijngevoeligheid, gevoel voor ritme en ruimte en precisie. Net zoals je een net op de huid gebakken stuk zeebaars ook niet steeds omdraait of te lang doorbakt, zo ga je een net geschilderd stuk niet na 3 min nog eens overdoen. In fysieke omgang met zowel vis als met vrouwen heb ik me pas de laatste jaren wat meer bekwaamd, bedacht ik me vandaag op de ladder… Nu dus ook met de schilderkwast.

Ondertussen schilderde ik enkele iets grote en kleinere oppervlakten en ook enkele inkepingen in het hout die extra kwetsbaar zijn. Ik was tevreden over het resultaat en mijn vrouw ook.

Toen ik eenmaal klaar was snapte ik waar de frase “een veeg geven” vandaan komt.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Vrouwen en vis

  1. renescheffer zegt:

    heer van de Kletersteeg,
    In dit geval bedoel ik het als twee volstrekt verschillende entiteiten, die op slechte 1 punt een gezamenlijkheid hebben. Te weten de noodzaak om fysiek gevoelvol en zorgvuldig te behandelen

  2. Xander zegt:

    Aha…in dat geval bedoelt u ‘ la poisonnière ‘ , het giftige viswijf.

  3. Nou gaan we het weten dacht ik bij de titel. Hmm ik weet nog niks. Maar dat stukje zeebaars ziet er verrekte lekker uit. Eigen foto?

    Van schilderen weet ik weining, alleen dat echtgenoot er een goede boterham uit haalt. Hij zit in de research voor verf. Voor een goed intellectueel gesprek over de verf kun je bij hem terecht.

  4. sprakeloosid zegt:

    Hadden ze op het werk gezegd dat je te vrouwelijk werd en dat ‘hoe heet dat kledingmerk ook al weer’ desigual je penopauze wel heel erg benadrukt………leuk compensatie-stukje.

    • renescheffer zegt:

      Ach het was gewoon een zomers niemendalletje, wat vunzig ook. Maar wel heel erg reëel. De gedachten kwamen precies zo op tijdens het schilderen en zo heb ik ze opgschreven. En dat de vis duur betaald wordt, weet ik maar al te goed.

  5. sprakeloosid zegt:

    maar soms wordt de vis duur betaald

Geef een reactie

