Vraagt dochter Rozanne (7): “Wat doet de PvdA voor de kinderen?”


Vandaag in de auto naar school begon dochter Rozanne van ruim 7 jaar over de verkiezingen. “Wat is de PeevandeAA?” vroeg ze. Want zei ze ”Ik heb gezien dat jij een poster op het zolderraam hebt geplakt en mama vindt dat niet leuk”
Nou, zei ik “De PvdA zorgt ervoor dat hele rijke mensen niet nog rijker worden en wil dat alle mensen, arm en rijk, gelijke kansen hebben en dat mensen niet heeeel erg arm worden”

“Maar wat doen ze dan voor de kinderen?” Vroeg ze. Mijn antwoord: “Eigenlijk willen alle partijen wel het beste voor de kinderen, maar de PeevandeAAA wil dat alle kinderen naar een goede school gaan, ook kinderen waarvan de papa en mama niet zo rijk zijn”.

Zo daar ben ik even vanaf dacht ik.

Vanavond begon ze weer toen ik in de tuin zat. Maar nu hing mama uit het slaapkamerraam net voor haar avondslaapje. Rozanne herhaalde het gesprek van vanmorgen en vroeg aan mij “Maar wat doet die meneer Ruttte dan, wat doet die voor de kinderen?” Ik zei “Nou die wil geen slechte dingen voor de kinderen, maar hij helpt vooral de papa’s en mama’s die al veel geld hebben”

Toen begon mijn vrouw zich ermee te bemoeien. “Rutte wil de bezuinigingen op kinderopvang terugdraaien en dat is goed.” Ik: “Ja voor de mensen met meer dan 80.000 euro per jaar, de PvdA is in het algemeen voor betaalbare kinderopvang”. Nou zei mijn vrouw “De PvdA heeft helemaal geen standpunten over de kinderopvang”. Ik (heb het niet nagelezen maar bij wijze van bluf): “Wel waar, lees het programma er maar op na.”

Mijn vrouw riep: “Die partij van je papa is een ambtenarenpartij en een partij voor luiaards” en zei ze “bovendien is Rutte een knappe man”.

Ik zag al aan het gezicht van Rozanne dat mama gewonnen had. In de meeste gevallen kiest ze in ruzieachtige situaties voor mama, door de perceptie dat mama door haar stemgeluid en houding en mijn neiging “het dan maar zo te laten, maar er het mijne van te denken” (met de achterliggende gedachte….ach als ze ouder is) het wel bij het recht eind zal hebben.

Ik riep uit wanhoop nog “Ja maar de opa van je vriendin Charlotte (Hans Kartman) is ook voor de PvdA en dat is een wijze man”.

Gelukkig stelde ze haar laatste vraag “En welke partij is dan het beste voor de dieren?”

Allebei riepen we eendrachtig en opgelucht “De partij voor de Dieren!”

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in politiek, Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Vraagt dochter Rozanne (7): “Wat doet de PvdA voor de kinderen?”

  1. Gut, en ik zag je nog wel voor vol aan; stem je toch op pvda…..
    de partij die de rijken nog rijker makt en kuddes marokkanen hierheen haalt…
    Tja, dat valt tegen…

  2. galmiers zegt:

    Hans Kartman is au fond ook wel een knappe man.

  3. fr@nsmuthert zegt:

    komisch

  4. Johan zegt:

    Partij voor de Dieren stemmen om de lieve vrede thuis te bewaren! Scoor je meteen ook goed bij Rozanne :-).

  5. renescheffer zegt:

    Precies en toen was de verhitte discussie direct afgelopen en konden weer over tot de orde van de dag.

Geef een reactie

