Over mijn ome Gert uit Renkum – voetbal, duiven en meer


Op de foto sta ik met mijn ome Gert, Gerrit Scheffer, uit Renkum.
Op zich is dat al bijzonder, want toen alle neefjes en nichtjes Scheffer jong waren was ome Gert meestal weg. Het lawaai, de luiers, dat was niets voor hem. Hij had zijn eigen pleziertjes, feestjes met wat glazen jenever, langs het voetbalveld of op de ijsbaan, want hij was een verdienstelijk schaatser. Een jaar of 20-30 geleden was hij even de bete noire van een deel van de familie. Zijn scheiding werd bekend tijdens de wedstrijd Nederland Cyprus 8-0 in november 1987 (met bomincident). De tantes kwamen die avond met de snelheid waarop de doelpunten vielen ons huis binnen, om de ontsteltenis te uiten.

Inmiddels is hij onlangs 77 geworden en hij ziet er nog goed uit. Mannen onder elkaar geven elkaar ook geen kado. “My presence is your present”, we lachten wat om die vrouwen die zonodig elkaar moeten overladen met onnodige en dure kado’s. Hij is ook gezond en heeft een stevige haardos, glimmende ogen en een bruin gelaat. Het kan een gevolg zijn van zijn verblijf in Zweden in 1945, toen hij als magere en ietwat bleke jongeman werd “uitgezonden” om aan te sterken. Tegenwoordig kom ik er steeds vaker. Meestal als ik in mijn geboortedorp Renkum ben en mijn 82 jarige moeder bezoek.

Voetbal
Zolang ik hem ken (bewust vanaf 1964) is het een voetbalman, langs de lijn bij Wageningen en op zaterdag bij Redichem. Hij kon zich lekker opwinden en wist ook altijd alle details rondom de club via zijn brede sociale netwerk, onder andere via de bobo’s, die net als hij op het Landbouwinstituut in Wageningen werkten. In de jaren ’80 ontpopte hij zich nog als de ontdekker van de voetballer Cees Lok, zijn buurjongen, die op zijn voorspraak bij Wageningen terecht kwam. Dit jaar nam ik hem nog mee naar een wedstrijd van Vitesse tegen AZ (2-2), waar hij van genoot, zij het met mate (als Wageningen supporter).

Duiven
Zolang ik weet houdt hij postduiven. Ik heb voor die sport nooit heel veel aandacht gehad. Het zegt mij niet veel. Maar het enthousiasme van ome Gert straalt ervan af en dat maakt het mooi. Als ik ome Gert in zijn duivenhok zie krijg ik bijna het zelfde vertederende gevoel dat me overkomt als dochter Rozanne vrolijknaar K3 luistert. Enkele jaren geleden heeft hij al eens een half varken gewonnen, nu regelmatig een vleespakket en gisteren was hij kampioene bij de “jonge duiven”. Hij had vanmorgen alle tijd, de duiven waren gisteren al binnengekomen en hij was binnen een van zijn zoons aan het bellen toen ik me in de kussens van de loungebank in de tuin in het vandaag zonnige Renkum had genesteld. Op dat moment dacht ik “laat ik eens een blog aan hem besteden, zal hij leuk vinden”.

Vrouwen
Zijn zwakke (of sterke) punt, was dat. Dat is bekend, ook bij zijn huidige vrouw. Ze lachen er samen om net als ik. Nu is hij rustiger. Ome Gert ziet in mijn een “broeder in het kwaad”. In mijn geval minder door mijn daden maar meer vanwege mijn glinsterogen wanneer het over dat onderwerp gaat. Verdere details laat ik achterwege waardoor dit kopje korter blijft dan het eigenlijk zou hebben verdiend.

Werk
Ome Gert heeft altijd gewerkt bij het Landbouwinstituut in Wageningen, maar met mate. Ook heeft hij er altijd voor gezorgd dat hij met plezier werkte. Niet goedschiks dan maar kwaadschiks. In dat opzicht is hij een voorbeeld voor me. Hoe bijzonder iemands baan ook is, de waarde van het werkzame bestaan zit wat mij betreft toch vooral in hetgeen je in die tijd voor anderen kan betekenen en in welke mate je ertoe in staat bent om de balans werk-plezier goed te houden.

Sociaal
Zijn eigen plezier stond heel lang en heel vaak voorop maar nu is hij in de omstandigheid dat veel van zijn familieleden kwakkelen of hebben gekwakkeld met de gezondheid. Voor onze 3 jaar geleden overleden Tante Truus was hij de laatste jaren een steun en toeverlaat zoals hij dat nu is voor de zus van zijn vrouw na haar auto-ongeluk en ook voor anderen. “Wie had dat ooit gedacht van die rare Gert” hoor ik hem de laatste tijd vaak vol trots en plezier roepen.

Op onderdelen lijk ik op ome Gert. Dol op veelvuldige maar korte en gezellige contacten en gevoelig voor positieve aandacht en schouderklopjes bij de duivenvereniging of de tennisclub (hij tennist nog steeds). Bij deze dus een schouderklopje voor hem. Iets wat ze of Twitter een “ff” noemen.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Over mijn ome Gert uit Renkum – voetbal, duiven en meer

  1. Leon zegt:

    Mooi portret! Met liefde en humor geschreven. De paragraaf over die vrouwen moet er toch een keertje uit, hoor. Doe het maar.

  2. Leon zegt:

    Technische opmerking: jouw site laadt heel erg langzaam, maak je je fotootjes niet te zwaar? Is maar een vraagje. Maar het surft dus erg lastig hier.

  3. renescheffer zegt:

    Leon
    Thanks. Zie dat de site nu weer goed laadt

  4. Ton zegt:

    De meisjesnaam van mijn moeder is ook Scheffer. De ooms van jouw ome Gert waren bijna allemaal duivenmelker. Mijn opa (Jan Scheffer tuinder en vroeg overleden) woonde op de Kerkstraat. Heb hem niet gekend, wel ome Rinus ook duivenmelker. Hij woonde op de Groenendaalseweg en had rond 1970 een sigarettenwinkel.
    Ton Homan

    • renescheffer zegt:

      Leuk om te horen. Ome Marinus heb ik nog wel gekend. Woonde aan de Dorpsstraat. Was een broer van mijn opa. De rest zegt me niet veel. Winkel aan Groendaalseweg kan ik me vaag herinneren, net als een bakker en snackbar daar…

Geef een reactie

