Deelpleinmoeders


Zouden ze zelf weten dat ze bestaan? Ik denk het niet. Het woord alleen al zullen ze niet kennen omdat het (nog) niet bestaat. Voor mij zijn ze echter een dagelijks terugkerend gegeven. Mijn dag begint ermee, na het eerste wazige 60 minuten durende ochtendritueel. Een jaar of 4 geleden, op mijn vijftigste kreeg ik voor het eerst te maken met het fenomeen “schoolpleinmoeders”. In alle soorten en maten, knappe, gewone, lelijke, aardige, jongere, spraakzame, sjieke, ordinaire, stille en ook bitcherige. Van de laatste, die ik onlangs zag fietsen kwam dat opeens weer omhoog. Ik weet nog wat ze zei over onze toen net 4 jarige Rozanne “Ow is zij nieuw in de klas? Al een week? Wat raar, normaal vertelt mijn dochter als er een nieuw kindje in de klas is, nu niet, heeft kennelijk niet veel indruk gemaakt”.

schoolplein1In de jaren erna raak je gewend aan de moeders. Al die omschreven vluchtig geobserveerde eigenschappen maken ze tot een persoon. Degene die een echte Yvette leek, blijkt een Linda en uiteindelijk wen je eraan. Met de een spreek je wat meer dan de ander. Met de een over werk, de andere over vakantie, weer een andere over haar relatie, over de kinderen en soms een combinatie. Het was een schokje toen Rozanne van groep 1 naar 2 ging. De moeders die bij de kinderen van de oude groep 2 hoorden waren opeens weg en stonden op het andere plein bij groep 3. Ook begon zich af te tekenen dat de moeders in de iets hogere klassen, het kind snel naar binnen sturen en niet meer zoals voorheen 5 minuten in de klas bleven hangen.

Nu is alles nog veel erger. Er zijn veel moeders met 2 of 3 kinderen. De meesten met een kind in groep 4 hebben ook nu inmiddels een kind in een van de groepen 0 tot en met 3 en soms hoger. Ja en vooral die kleintjes hebben extra aandacht nodig. De 4e klassers redden zich wel.

Hurry 03Ze vliegen voorbij. Je ziet ze aankomen, maar rennen snel door. He er valt me iets op. Nieuwe laarzen? “Zeg die laarzen….nieuw? Staat goed bij je h….”. Ze lacht half en rent voorbij “kom op doorlopen” gilt ze tegen haar jongste dochter.

De volgende komt rustig aanwandelen. Zou ze al een nieuw baan hebben?
“Ze die tip die ik je vorige week….? Opeens zet ze een spurt in. “Kom hier jij kleine boef, luisteren!” en weg is ze onder het uitroepen van “Ik spreek je nog…”

Het is bijna kwart voor 08.45 uur om 09.00 uur heb ik een vergadering. Nog nahijgend herpakken de moeders zich en lopen naar de fiets of auto. Ja dan…. hebben sommigen alle tijd, soms met de tennis- of joggingkleding al aan. “Zeg hoe is het eigenlijk met jou?”

Het is al een paar maanden aan de gang en ik ben nu langzaam in de acceptatiefase geraakt. Ik laat ze maar rennen en vliegen. Heel belangrijk is het ook niet. Voor welk deel van afname van mijn levensgeluk dit fenomeen verantwoordelijk is weet ik niet. Het zal niet veel meer dan 1 % zijn, dunkt me. Ik weet dat het niet is om mij te ontvluchten. Er zijn er inmiddels een stuk of 5 tot 8 waarmee ik -als ik ze op een andere plek als het schoolplein tegenkom- een praatje kan maken over van alles en nog wat, kan liken of facebook, wordfeud kan spelen.

Volgend jaar september wordt weer alles anders. Dochterlief gaat dan naar een andere ingang met een ander plein voor de groepen 5 plussers. Benieuwd wat ik daar weer aantref.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Deelpleinmoeders

  1. Ben je nog steeds een van de weinige vaders? Of maken die nog minder indruk 🙂

Geef een reactie

