Mijn puberteit en opgroeien – met de mooiste jaren ’70 muziek


De jaren ’70 begonnnen toen ik 12 jaar was. Het zijn precies de jaren die je muziekvoorkeur bepalen en waarin de indrukken het heftigst zijn. Het begon voor mij toen ik eind augustus 1970 in klas 1 van het Christelijk Streeklyceum in Ede terechtkwam. Als basisschoolleerling kwam ik niet verder dan het kijken naar de serie met The Monkees, als had ik al wel gehoord van The Beatles. Daarna werd ik ook voor het eerst echt geconfronteerd met popmuziek.

1970
Uit dat jaar qua muziek twee min of meer uitersten. Het mooie DU van Peter Maffay blijft nog steeds mooi. Verder een nummer van de LP Meddle van Pink Floyd. Onze muziekleraar liet dit aan ons 12/13 jarigen horen als voorbeeld van kwalitatieve popmuziek en op mij maakte het direct indruk.

http://www.youtube.com/watch?v=gewiBN5kdls

1971
Ik kwam in 2 VWO. Ik begin me al wat groter te voelen. Kreeg voor het eerst belangstelling voor meisjes. Thea J. uit Bennekom vond ik heel spannend, hoewel het ergens toch een brave meid was. Waarom ik “toch” schrijf verbaast me eigenlijk, nu ik het nalees. Op een klassenfeestje werd Imagine van John Lennon gedraaid, wat geschuifel. Veel verder dan handje vasthouden en een wangkus kwam het niet. In die tijd bestond mijn vrije tijdsbesteding uit korfbal bij DKOD en ik ging elke 2 weken naar de Wageningse Berg.

Rond die tijd had Earth & Fire een hit met Storm & Thunder. Ik vond het prachtig en nu nog. Dreiging, harmonie met een zekere larmoyantie en dan ook nog eens Jerney Kaagman die in haar strak leren pak deed denken aan The Catwoman uit Batman, mijn eerste onbewuste seksueel getinte herinnering rond 1968.

1972

Ik was teruggegaan van 2 VWO naar 3 HAVO en zat in een klas met alleen maar kinderen uit Barneveld en Lunteren. Dat zou goed voor mij zijn, dacht men. We kregen de eerste schoolconcerten. Thuis had ik een pick up en een cassetterecorder. Mijn eerste LP was van Focus. Met de medeleerlingen ging ik goed om, veel klassenfeestjes. Voor een meisje in de klas schreef ik een gedicht. Het waren de regels van “Oh prachtvolle gloed dezer eeuw” gezongen door Sjef van Oekel. Ze was onder de indruk, dacht dat ik het zelf had geschreven en ze was even verliefd. Ik niet echt op haar, ze zat voor mij. Ik was toen al gemakzuchtig.


Van dat jaar herinner ik me ook een mooi nummer van de Golden Earring.
,

1973

Ik was een echte puber. Stil en nukkig en vond al het rare mooi. Het was de tijd van De Fred Hache Show en later de Van Oekels Discohoek. Op school ging ik naar 4 HAVO en had ik moeite met wiskunde. Ik haalde dat jaar een zware onvoldoende en bleef zitten. Het kabinet Biesheuvel was tot grote ellende van mijn ouders gevallen en ik vond het heerlijk dat de PvdA aan de macht kwam. Geleide grondpolitiek en vermogensaanwasdeling zag ik als een manier om de scherpe kantjes van het kapitalisme af te halen. Aan het eind van het jaar ging ik met ouders en zus naar de familie in Zuid Afrika. Een indrukwekkende ervaring, al liet ik dat niet zo blijken. Ik herinner me verder dat ik thuis het mooie Daniel van Elton John op de radio hoorde, rond Pasen was het.

Verder was ik nogal onder de indruk van Roxy Music. Het nummer “Do the Strand” barst van de energie en dreiging en heeft ook iets speels. Ook nu nog in 2013 heeft het voldoende tempo om te kunnen boeien.

1974

In veel opzichten een topjaar. FC Wageningen promoveerde naar de Eredivisie. Ik had een seizoenkaart voor 25 gulden. Mijn korfbalclub DKOD speelde in de hoofdklasse en zelf was ik redelijk talentvol en speelde ik in de junioren. Op school had ik het goed naar de zin. Ik had mijn eerste vakantiebaantje bij de papierfabriek Parenco en in de zomer was er het WK waar ik helemaal indook. Verder kon ik me in die tijd al zelf goed vermaken met lezen en vissen. Wageningen speelde ook nog eens in de halve finale van de KNVB beker tegen ADO en verloor in Utrecht met 2-0. Inmiddels was ik verliefd op Ellen van de H. uit Wolfheze. Ik fietste met haar mee en ging een keer met haar naar de film en belde haar op met zilveren kwartjes. Wat gefoezel op de achterbank, maar ze vond me niet leuk genoeg. Prachtige ogen had ze die loensden. Ik hou van loensogen. Ik smelt ervan.

De muziek? Ik zwalkte tussen de meer highbrow symphorock maar had ook wel wat met de Glamrock. Van beide een voorbeeld.

Van Yes het mooie “And You and I” van de LP Close tot the edge. Yes, in de jaren ’90 heb ik ze nog een keer live gezien in Utrecht/Vredenburg.

Hieronder de inmiddels volstrekt fout gebleken Gary Glitter (seksueel gedoe met minderjarigen in Azie) met het nummer I love, you love. Marc Bolan, Suzie Quatro, The Sparks, The Rubettes en The Sweet laat ik zitten

1975

Ook de tweede keer 4 HAVO ging qua wiskunde moeizaam. Ik moest herexamen doen en slaagde maar net en kon naar 5 HAVO. Ik ging nog steeds met ouders en zus op vakantie en deze keer naar Zwitserland, Ringenberg Goldswil. Ik begon in de zomer aan het eindexamenjaar 5 Havo. Qua symphorock kickte ik inmiddels ook op Genesis. Van het album “The Lamb lies down on broadway” het nummer “The Lamia” met toen nog Peter Gabriel.


Verder nog een hit uit die tijd, nr 1 in Engeland. Bij ons iets minder bekend. Het unieke Space Oddity van David Bowie . In die tijd zei het me niet heel veel. Later wel. In 2004 was ik nog in en voor 2/3 gevulde Arena bij diezelfde David Bowie.

1976

Met veel moeite haalde ik het HAVO 5 diploma na een herexamen. Pas in september mocht ik naar de HEAO Arnhem. Ik studeerde serieus, woonde thuis en mijn sociale leven speelde zich voor een deel thuis af in Renkum, waar in die tijd een jongerencafe was. Inmiddels korfbalde ik in DKOD2 op een vrij hoog niveau. Ik begon hard te lopen en had rijlessen. Mijn vader moest met een hartinfarct naar het ziekenhuis. Dat maakte behoorlijk indruk. Op de HEAO waren leuke schoolfeesten. Ik kocht af en toe het muziekblad OOR en was redelijk op de hoogte van de ontwikkelingen en trends.

De muziek? Blondie had een hit met Denise Denise en dat was een leuk nummer.

Verder The Steve Miller Band met Rockin me

1977

Dat jaar was ik overgegaan naar 2HEAO tot plezier van mijn ouders die nogal trots waren. De helft viel na het eerste jaar uit. Ik voelde dat ik Renkum wat ontgroeide. Het korfballen kwam op een iets lager pitje. Ik studeerde serieus en had veel leuke contacten en feestjes op de HEAO. Ik kwam in een vacuum. De HAVO vrienden waren uit het zicht. In het dorp ging ik alleen om met wat korfbalvrienden en een vriendin had ik niet. Toch was ik wel gelukkig.

Muziek? Qua hits was het een overgangsperiode. Glamrock en Symphorock was net over het hoogtepunt. Elvis Costello kwam opzetten en dat sprak me wel aan. Ook Supertramp had in die jaren enkel mooie nummers.

1978

Ik ging over naar 3 HEAO en had verkering gekregen met de zus van een medestudent op de HEAO. De weekenden was ik onder de pannen met mijn vriendin. Ik studeerde en korfbalde op een lager niveau. Sociale contacten verwaarloosde ik. Ik was in die tijd zelfs wat rechts. Ik liep stage bij de hypotheekbank van de ABN/AMRO, droeg een lange jas en stemde eenmalig VVD. Nederland speelde de WK finale tegen Argentinie. Met muziek was ik iets minder bezig. Toch twee nummers uit die tijd. ELO met Telefhone Line

Verder was er veel disco en nietszeggende muziek.

1979

Ik studeerde met glans af op de HEAO. Mijn scriptie ging over “Stakingsrecht voor ambtenaren”, een voorbode voor mijn nu nog steeds durende ambtenaarschap. Ik was in 3 HEAO burgerlijk en ietwat saai. Ik moest in dienst en kwam terecht bij de Verbindingsdienst in Ede, waarna ik naar Tongeren werd geplaatst. De diensttijd was een heerlijke periode met veel niets doen, veel zien (in Belgie, Tongeren) en veel leuke sociale contacten.

Muziek? Doom, depressie, Ska en Punk kondigden zich al aan. The Clash, Sex Pistols, Madness e.a. In 1979 was er nog The Cure met het Album Seventeen Seconds.

In 1980 kwam ik te werken bij de gemeente Zeist, ging ook in Zeist wonen en mijn leven kenmerkte zich tot 1988 tot een vorm van braaf en zeker niet vervelend burgerdom, zonder al te veel frivoliteiten. Na 1988 werd ik sociaal actiever en gaf ik meer ruimte aan mijn wat ontaarde hobbies (voatbalwedstrijden in heel Europa), vakanties, politiek en later ook columns schrijven.

Eerdere muziekblogs die ik schreef

Inmiddels heb ik al twee eerdere Verzamelblogs met muziek gemaakt. Een blog over de muziek voor mijn uitvaart op
Lijstje van mijn favoriete uitvaartmuziek

Verder een blog met mijn favoriete wat “eendachtige” vrouwenstemmen. Vrouwen met eendenstem

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Mijn puberteit en opgroeien – met de mooiste jaren ’70 muziek

  1. zelfstandigjournalistantwerpen zegt:

    Eigenlijk vind ik Elton John een beetje vreemde eend in deze bijt …

  2. reinejragolo zegt:

    Heb ik dan nog begin 1980 met je gedineerd in de Elias Beekmankazerne?

  3. bartisdenaam zegt:

    Leuk blog, met die verbinding tussen herinneringen en de muziek waar je graag naar luisterde.
    Bij mijzelf lag dat net wat eerder, ik viel toen ik tien was met mijn neus in de boter, met de sixties, en de opkomst van de Beatles, Stones, Kinks en de Who…

  4. sprakeloosid zegt:

    Daar waar jij ongeveer eindigt, begint mijn muzikale leven. Was in het begin voor mij de sfeer rondom Saterday Night Fever nog actueel, in 1978 was de ‘driedaagse’ op de lagere school met Blondie als de absolute hit. De eerste klas herinner ik met hèt nummer van Meatloaf en 10cc. De Cure was natuurlijk een prachtig begin van mijn volwassenwording op muziek gebied. Leuk Blog

  5. renescheffer zegt:

    Je bent dus gewoon 8 jaar jonger. Gelukkig geen 12 of 14 jaar jonger, want dan was je groot geworden in de non music era 1986 met wham, Gloria Estefan en de vroege Madonna.

  6. Harold zegt:

    Ha Rene,

    Bowie maar vooral The Cure zijn super.The Forest draai ik zeer regelmatig!

  7. Th Balvers zegt:

    De teksten gelezen. Niet geheel onbekend vanuit de VKBlogperiode. Ik lees dit graag. Mooi opgebouwd.

  8. Burro zegt:

    Geboeid gelezen. Veel herkenning. Vooral van YES was ik en ben ik groot fan. Schijnt een afwijking te zijn , volgens vrienden. Was zelf van ’75-5.. Dus inderdaad overeenkomsten.

Geef een reactie

