“Zeikwijven” in Zeist


Vanmiddag was het weer eens zover Ik stond bij een vestiging van Blokker. Ik moest in de pauze even wat kleins kopen. Er waren twee kassadames. Twee dames, klanten, van ergens tussen de 48 en 58 schuifelden rond de kassa.

De eerste

Ze heeft ongeveer 2,5 minuten staan lispelen met een verkoopster over iets wat in een display stond. “Zou ik die kunnen…?” Ze praatte heel zachtjes, alsof ze een ziekte aan haar stem had of bezig was condooms te kopen. Er zaten ook batterijen bij. Bijna allemaal nam ze ze even in de hand, “Wat denkt u mevrouw?” Over en weer werd gelispeld. Ik zag dat het een deftige dame was. Met grijs goed gekamd haar en een kekke bril. Goed gekleed was ze ook. Zij en verkoopster waren in een lang lispelgesprek. De dame hing helemaal over de balie en was gebiologeerd door de aanstaande aankoop. Haar mond hing wat open en haar bril zakte wat naar beneden op haar neus. Uiteindelijk ging ze betalen, nadat ze de verkoopster bijna 3 minuten heeft beziggehouden. Ze ging pinnen. Ik zag het pingedrag. Dat was 1 euro. Ik had totaal geen behoefte te weten wat ze kocht maar verbaasde me wel. Zoveel aandacht en zoveel gedoe voor een ding van 1 euro!

De tweede

afrekenenZe vroeg de kassadame hulp bij een iets groter apparaat in de etalage. Ok, dat moet kunnen. Na 3 minuten uitleg kwam het niet al te grote apparaat, ik dacht een waterkoker. Maar toen begin het. Mevrouw stalde haar hele hebben en houwen uit op de balie. Ze kon zien of heeft kunnen zien dat er twee mensen achter haar stonden. Tas op de balie. Handschoenen uit, portemonnaie vast op de balie gelegd, alsof ze wilde zeggen “Wacht maar. Ik ben noch lang niet klaar” . Het apparaat werd ingepakt en er kon betaald worden, maar mevrouw maakte nog geen aanstalten om haar portemonnaie te pakken. Neen ze ging nog wat aanvullende vragen stellen. “Uh, die folder. Is het het apparaat precies dezelfde van in de folder?”. De kassadame wist niet veel. Maar dan de prijs, “Is die prijs de originele of is het….?:
“Nou ja, ik denk dat ik hem toch maar neem”. Kassadame: “Dat is dan 19,95”. U kunt er altijd mee terugkomen. De dame maakt nog steeds geen aanstalten. “Ach, ik kijk het even aan en dan denk ik dat…” Met trage bewegingen ging ze in haar portemonnaie zoeken. Na 12 seconden kwam er een pasje uit. Er werd gepind. Dat was klaar en het apparaat stond klaar. “Wilt u er een zak om?” “Uh ja doet u maar”. Het apparaat werd in de zak gedaan en de rekening ook. Of wilt u de rekening liever in uw portemonnaie? “Ja graag, ik heb hem liever in de portemonnaie”. Vervolgens begint er een ritueel van 45 seconden van tas inpakken, handschoenen aan, portemonnaie in de tas. Ik stond een halve meter achter haar en normaal doe je dan een stap terug zodat ze zich kan omdraaien en weglopen. Ik had er geen zin in en ze liep bijna tegen me aan. Ze moest maar eens voelen dat er al die tijd een meneer achter haar stond, vond ik.

Hoe dit te duiden?

Beide dames hadden iets onaangedaans over zich. De hele middag heb ik nagedacht over de oorzaak en herkomst van dit gedrag. Het kan natuurlijk zijn dat ze een vorm van geestesziekte/stoornis hebben met pillen die leiden tot vertraging in handelen en denken.

Mogelijk zijn het restanten van de Zeister volksaard die zich kenmerkt door een zeker regentisme dat heerste rond 1900, maar dat zich in de moderne tijd heeft omgevormd tot een soort van “ingetogen deftigheid”. Zo zagen de dames er ook uit. Deftig maar niet ordi en vanuit een ingebakken besef van dat zij toch van oudsher bij een elite horen, waarbij het werkvolk, lees de kassadames voornamelijk dienstbaar moeten zijn.

Misschien waren het wel dames die in de jaren ’80 ’90 en ’00 allerlei cursussen hebben gedaan. Assertiviteitscursussen, mindfullness, yoga, gestalt en weet ik niet wat. Het soort dames dat zich daaraan overgeeft staat in het algemeen niet bekend vanwege het “rekening houden met anderen”.

Toch vreemd. Ze waren van mijn generatie en bij mezelf zit als van nature ingebakken dat je weliswaar je eigen tempo kunt bepalen maar dat je er ook vooral voor zorgt dat je anderen nooit onnodig hindert of laat wachten.

De twee beschreven dames lijken exemplarisch voor een veel grotere groep waar ik ook op stuit op de markt en in andere winkels.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op “Zeikwijven” in Zeist

  1. sprakeloosid zegt:

    Herkenbaar Rene, ik heb zomaar het vermoeden dat het de Zeister Volksaard betreft. Mijn vergelijk heb ik bij de AH in Oosterbeek en Malden op zaterdagochtend en dan is het soort exemplaren vanaf veertig, heel soms jonger, rijkelijk aanwezig…..heel irritant, zo irritant dat ik je zou aanraden de aanhalingstekens maar weg te halen.

  2. fulpsvalstar zegt:

    Je kan zulke mensen overal tegenkomen, ik stond deze week nog in een lange rij bij de kassa van AH Lunteren, terwijl een zeer forse mevroi uitgebreid met de kassière Lunterse zaken stond te bespreken en wel bijna tien minuten lang.

  3. renescheffer zegt:

    AH een verhaal apart. Pas stond een verkoopster die niet in dienst was spullen af te rekenen. Ze kletste honderduit met haar collega achter de kassa. Kostte me 2 min. Extra. Was heel boos en kijk het mens nooit meer aan ook niet als ze weer achter de kassa zit.

  4. Misschien een speciale koopmorgen organiseren voor dit soort mensen waar ze lekker in alle rust kunnen nadenken over hun aankoop. En natuurlijk niet boos worden als ze bij de PIN-kassa toch met alleen contant aankomen…

  5. Burro zegt:

    Met welk een gelatenheid lijk je dit alles te ondergaan. Ik zou echt ontploffen.

Geef een reactie

