Maar op Facebook heb ik wél een leuk leven!


Ik zag ze in de hal van ons kantoor voorover gebogen staan. Ze keek naar me omhoog op een wat vermoeide manier en groette me vriendelijk, dat wel. Ze zag er bijna net zo uit als op de foto’s op Facebook en Twitter. Op zich helemaal niet verkeerd, maar toch net iets anders. Ik keek haar net iets langer dan een fractie van een seconde aan. Ik wilde eigenlijk wat zeggen, maar hield me in. Kennelijk zag ze de processen in mijn hoofd. En toen zei ze “Maar op Facebook heb ik wél een leuk leven”!

feestjeIk voelde me ietwat betrapt maar zeker niet schuldig. Op Facebook heeft ze ook een leuk leven. Vakanties, leuk gezin, vriendinnen, liefhebbende man, uitstapjes. Ik lees en kijk daarbij mee. Ik vond haar reactie een vorm van wel heel erg humoristische zelfspot. De zin liet me ook niet meer los in de weken erna. Voor hoeveel andere mensen zou dat wel niet kunnen gelden? Dat ze op Facebook een leuk leven hebben. In ieder geval “framen” velen zichzelf op Facebook als persoon die er toe doet en die in een positieve flow zit. Goede vrienden, leuke activiteiten etc. Een enkeling laat veel strijd en woede zien, maar dan vaak gelijk weer in te extreme vorm.

Vorige week sprak ik een andere collega. “Jij hebt een wild weekend gehad”, zei ik. Nou zei ze “meestal zit ik achter de geraniums”. Nu klaarde ik daarbij zelf dan wel weer wat op maar dat is meer omdat ik de perversie heb dat ik een vrouw achter de geraniums interessanter vind dan een vrouw die in het weekend naar dansfeesten gaat. Maar dat liet ik maar even zo

Soms wordt het me allemaal teveel, al die vriendinnenuitjes, al die glazen rosé, het gelach, de bubbles, die perfect geslaagde aankopen, al die interessante sociale activiteiten en leuke dansfeesten. Ik wil de momenten van eenzaamheid zien en lezen, de verveling, likdoorns, apathie, mislukte vakanties en geruzie met vriendinnen, saaie vergaderingen, hazenslaapjes, het stil afdruipen na een “geslaagd feest”.

En dan kunnen zeggen “Ach, in het echte leven valt het nog wel mee”.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Maar op Facebook heb ik wél een leuk leven!

  1. Ik heb een familie lid wiens blog een leven vol kommer en kwel vermoeden. Waarvan ik weet dat de werkelijkheid een stuk beter is. Ik lees het blog alleen maar om ‘relatief’ op de hoogte te blijven. Ik vind het niet echt leuk om te lezen hoe hij zich wentelt in zijn vermeende slachtoffer zijn.

  2. renescheffer zegt:

    Ach soms kan het ook een spel zijn. Maar ja bij familie kijk je er wat makkelijker doorheen.

Geef een reactie

