Bijna opgepakt door de politie – over zwarte kaarten


Ik voel er niets voor me tevoren vast te leggen. Naar de sigarenboer, een clubcard en een kaartje kopen? En dan is het eenmaal zover en dan ben je ziek of je hebt geen zin. Dat zal mij niet overkomen. Een keer of 4 per jaar ga ik naar een voetbalwedstrijd en altijd zonder kaartje. Meestal is er wel een kaartje “Van de vrachtwagen gevallen” Voor muziekconcerten doe ik hetzelfde, al is dat al weer 3 jaar geleden.

Vorig jaar ging ik naar een wedstrijd van Vitesse, waar ik zomaar aan de kassa een kaartje van 17 euro kon kopen. Bij NEC-Twente ging het september vorig jaar iets lastiger. Ik had geen clubcard en kon geen kaarten kopen, werd me verteld. Het duurde niet lang of een ander vertrouwde mijn brave gezicht en ik mocht met zijn clubcard een kaartje kopen. De verkoper achter de kassa zei nog dreigend “als die meneer wat fouts doet, bent U verantwoordelijk”.

Twee recente avonturen

Vrijdag 19 april 2013 Ajax-Heerenveen

Ik besloot pas om 16 uur in de middag dat ik er wel heen wilde. Het is ook maar 30 minuten met de trein. Ik was ook al even niet bij Ajax geweest en wilde nog wel een keer wat voetballers zien die gaan vertrekken zoals De Jong, Eriksen, Djuricic. Er zou allicht een kaartje te koop zijn. Het was druk in de trein. In de Ziggo dome was ook een concert van Pink. Daar zou ik ook heen kunnen. In het voorprogramma was een niet onaardige indyband “Walk the moon”. Bij het Arena station zag ik 6 Denen, ze zochten kaarten. Ik verwees ze naar de kassa’s, daar wordt nog wel eens wat verkocht. Daar aangekomen stonden 10 “zware jongens” te bellen en te loeren. De bekende zwarthandelaren. Twee Oostenrijkers zochten net als ik kaarten. Ondertussen was het een komen en gaan van mensen met een bestelbewijs die hun kaarten kwamen halen. Verkoop was er niet echt.

ajax
De zwarthandelaren gaven aan dat er weinig aanbod was. Ze waren steeds aan het bellen. Toen kwam er een mannetje en die had twee kaarten voor de Oostenrijkers voor 62,60 per stuk die hij van een maatje in de rij had gekregen. Wel lange zijde laag maar richting cornervlag. Een andere zwarthandelaar zou voor mij een kaartje voor maximaal 35 euro regelen, niet zijnde F side. Hij bleef lang weg. Het was al 19.55 uur en toen kwam er een nette zakenman. “Kaartje over, iemand?” Ik was er snel bij en hij liet me een pasje zien “vak 101” stond erop. “Ik ben Hans, aangenaam en een certificaathouder” Hij vroeg een bijdrage van 25 euro. We waren net op tijd en een prachtige plaats, de beste die ik ooit gehad heb. Midden Midden en laag (zie foto) De wedstrijd was niet onaardig. De uitslag 1-1 voor de Amsterdammers zeer teleurstellend.

Utrecht-Ajax. eind december 2012

Vrouw en dochter gingen naar de bioscoop en ik naar Utrecht. Ik hoopte een kaartje te vinden. Eerst bij de genodigden en eregasten, niets. Toen bij de kassa’s. ook niets. Dan maar naar de fanschop/caravan. Daar zag ik twee andere vragers en geen aanbieders. Op een gegeven moment werd er snel een kaartje verkocht. Toen werd het stil. Het was nog tien minuten te gaan. Toen zag ik een Marokkaanse meneer met zijn zoontje rondlopen. Hij hield twee kaartjes vast en keek me aan. “kaartje te koop?” vroeg ik. “Ja” zei hij en hij liet me 1 kaartje zien. Net toen ik wilde vragen hoeveel hij er voor wilde hebben kwam er een hoofdsuppoost aangerend. Hij blies op een fluit en riep “assistentie bij fanshop”. Ondertussen bekeek hij de kaarten en zei dat niemand nog met deze kaarten het stadion in kwam. De Marokkaanse meneer niet en ik ook niet. Ik vond het wat kinderachtig want wat is er nu erg. Misschien heeft die meneer en zijn zoontje wel een andere afspraak en zijn ze verhinderd. Nogmaals riep de suppoost “Zwarthandel, politieassistentie graag!”. “Ik moet hier weg” bedacht ik me. Kan ik het me veroorloven om met mijn functie in de politieregisters te komen? Weliswaar voor een “delict” waarvan me nog nooit iemand heeft kunnen vertellen wat nu precies “de verboden handeling” is. Is het geen privaatrechtelijk geschil?

???t

Ik vond het zielig voor de meneer. Hij is van huis gegaan met het idee met een paar tientjes thuis te komen en nu heeft hij niets en ook geen wedstrijd. Ik zocht snel 20 euro uit mijn zak en gaf dat aan hem “koop er maar wat leuks voor, voor de familie” en weg was ik.

Ondertussen zag ik een opening achter een hek. Daar stond nota bene een Armeense familie van goeden huize zo te zien. Ook geen kaarten. Ik keek 5 minuten mee, maakte een foto door de spijlen en pikte iets van de sfeer op. Tegen 13.00 uur was ik thuis. Snel Eredivisie live aan. Het was een matige wedstrijd. 0-0 en een zeer zwak Utrecht.

Dan ben je bijna 55 en dan dit soort dingen? Ja, toch wel. Want ik vertik het om juist op mijn leeftijd me vast te leggen en voor een kaartje eerst naar een winkel te gaan.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Bijna opgepakt door de politie – over zwarte kaarten

  1. Beus.51 zegt:

    Beetje een borderliner gedrag. Spanning en sensatie.
    4 x per jaar ‘zucht’. Balanceren op de lijn van de border.
    Leuk stukkie.

  2. gaccia zegt:

    Wat mannen niet allemaal doen voor de bal. Een man met een ticketje voor het stadion is als een kind. Hij vindt in het kaartje zijn geluk alsof iemand het daar tevoren ingestopt heeft.

Geef een reactie

