Koningslied? Is meerderheid van VVD, CDA, SP en GL


De mooiste hoorde ik van een collega om een uur of 14.00. Ze zei tegen een collega bij het koffiezetapparaat “Als je nu weet waar de Nederlanders naar kijken op TV en wat ze lezen dan kan ik me niet voorstellen dat de meerderheid neerkijkt op het Koningslied”. Dat was precies de gedachte die ik voor mezelf aan het formuleren was. Al die artiesten en al die klanken vormen datgene waarvoor we (gemiddeld) doorgaans het meest ontvankelijk zijn.

Het lichte drama van Borsato, de Italiaanse smartlap, de Ierse harmonieinvloeden, het trotse voetbalgezang (Nederland oh Nederland). Het is om in kiezerstermen te blijven een beetje CDA (harmonie), wat VVD (feesten), licht SP (volks) en GL (Multi culti). Toch meer dan 75 zetels, een meerderheid dus en dat klopt met een enquête die vandaag gehouden is. Daarbij was 60% voor.

Wat me ook stoort is het elite denken. Het lied is niet afgemaakt door de pers maar door de deelnemers aan de Sociale media, waarbij iedereen elkaar napraat en gek maakt. Dat is toch een zekere voorhoede. Beatrix is in zekere zin een elite koningin, met haar voorliefde voor goede smaak, kunst en vooral beeldhouwwerken. WA is meer een gewone man en daarbij hoort een gewoon lied.

wa
Of ik dat rappen mooi vind? Nee niet echt. Toch ben ik aan de soort rap van Alie B en in mindere mate dat van Guus Pardoel wel gewend. Het hoort er gewoon bij. Het multi culti stuk geeft bevolkingsgroepen het idee dat niet alleen de Kaaskoppen de goede smaak bepalen. Je ziet het rappen op de “gewone mensen” TV van RTL 4 showprogramma’s. Dus het kan

En dan mijn dochter. Ik zie ze zaterdagavond nog trots bij ons in de straat lopen. Stevige tred, bal in de hand. Met mij op weg naar het trapveldje. Vol trots en fierheid zong ze luid “Ik zal vechten als een leeuw.”. Het galmde door de straat. Ze is al bezig met vrijdag 26 april. Ontbijt en spelletjes op school. Ik kreeg er tranen van in de ogen. En dan de domper. “Het lied gaat niet door”, meldde ik haar. Dat kan dus gewoon niet bij een teer kinderhartje. Gelukkig kon ik haar vandaag om 18.00 uur toeroepen. “Het Koningslied gaat wel door!”

Tenslotte het gezeur over de tekst, dat is echt gezever. Wanneer je een aantal bekende wereldberoemde songs gaat ontleden dan is te zien dat ook het Engels erg is verbasterd, afgekort, bargoens, dialect etc.

Het lied is een vertegenwoordiging van de grootste gemene deler. Van de gemiddelde kiezer, de gemiddelde lease rijder, de buffettoerist die naar Turkije gaat. Daar op hakken kan maar dan hak je op het gemiddelde NL volk, Dat mag en daar is soms reden toe (bij de verkiezingen). Maar nu is er een feestje en dan zeg ik “laat lekker gaan”.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Koningslied? Is meerderheid van VVD, CDA, SP en GL

  1. sprakeloosid zegt:

    Waarom praten de tegenstanders elkaar na, en de voorstanders zijn een gezellige mix van onverenigbare partijen? Common sense kan ook wel eens tegen de gevestigde cultelite zijn van de school van Joop van de Ende. Dit lied is niet uitgepolderd, dus gaat schade opleveren, wat ik brom. Even was ik trots op NL door wijs te besluiten, nu niet meer……

    • renescheffer zegt:

      Meestal ben ik het met je eens. Nu niet. Ik vind dit een acceptabel lied voor de massa en daar gaat het op 30/4 om.

      • sprakeloosid zegt:

        Hoezo elitair? Wie bepaald wat de massa leuk vindt? Papagaaiende sociale mediafreaks, Joop van de Ende of René Scheffer? Is juist (moreel) leiderschap niet het grote gebrek in Nederland, we mogen wansmaak niet meer benoemen omdat we angst hebben voor het Pownewsdicatoriale gesternte?

      • renescheffer zegt:

        Overschat mijn rol niet. Ik ben beschouwer. Voel me niet specifiek behoren tot volk dan wel elite. Maar hier zag ik iets ontstaan dat me tegen de borst stuitte. In de eerste afwijzing van het lied (dwdd, sociale media) zag ik een zodanige kracht dat “gewone mensen” het niet meer mooi mochten vinden. En dan kom ik in opstand.

  2. joost tibosch sr zegt:

    Met een Joop van den Ende en zeker met een Frits Spits heb ik als cultuur- en taalgevoelige Nederlander met mijn 40% medestanders niet zo’n moeite met dat lied. En kan ook best zo’n lied meeneuriën zonder die malle woorden te gebruiken. Op die manier voel ik me ook niet zo erg vervelend elitair. Waarom zou je eigenlijk ook als zgn. elite een feest moeten gaan zitten bederven? Omdat dat zo elitair leuk zou wezen?

  3. berternste zegt:

    Hoe spontaan is alle oranje‘gekte’? Hier hoe een Vlaamse journaliste in Nederland er tegenaan kijkt. Ze heeft gelijk dat het nogal centraal wordt aangestuurd.

    Over het lied heb ik geen mening vanwege het simpele feit dat ik het niet heb gehoord, hetgeen ik overigens niet betreur.

  4. fulpsvalstar zegt:

    Wie -zoals ik- het deuntje niet mooi vindt luistert toch gewoon niet, waarom je aan zoiets ergeren?
    Ieder diertje z’n pleziertje.

Geef een reactie

