Klarendal en Veluwezoom / Oud Wageningen – Vitesse


TribuneDe kriebels

De dag begon op 13 september al goed. Tijdens mijn rol in een sollicitatiecommissie stuitte ik op iemand die in Wageningen was geboren. Hij had daar nog in de betaalde jeugd gespeeld. Het ijs was daardoor snel gebroken. Het zou een mooie avond worden, voelde ik om 16.30 uur onderweg van Zeist naar Wageningen. Voor het eerst in 21 jaar weer op de Berg. Hoe vaak ben ik er langs de boszijde wel niet langs gereden, op weg naar mijn geboorteplaats Renkum. Nooit durfde ik uit te stappen, vanwege onderhoudsmensen, een gesloten hek, de hondenclub dan wel de bewoners van de opstallen.

De Wageningse Berg zou aardig volstromen om het voetbalevenement met literair sausje bij te wonen, verwachtte ik. Hoogtepunt was een wedstrijd tussen oud Vitesse en oud Wageningen. Ik ging er alleen heen, in de wetenschap dat ballen op de bergik me er toch wel zou kunnen vermaken. Er zouden naast de wedstrijd columns worden voorgelezen, er zou een quiz zijn, een voorwedstrijd en er waren wat kramen. Dit alles onder de verzamelnaam “BallenopdeBerg”. Zenuwachtig parkeerde ik de auto. De voetbalmars en “Ajajaj die Caballero” gonsden door mijn hoofd. Bijna een zelfde gevoel als vroeger om vijf voor twee, wanneer ik snel de Berg op fietste.

De vrouwen
Dat was het eerste dat me eenmaal op De Berg opviel. De oud spelers die er rondliepen hadden de leeftijd tussen de 42 en 65 jaar. De vrouwspersonen die ik eromheen zag lopen, leken tussen de 35 en 55 jaar. De meesten goed gebruind (Curaçao- dan wel een zonnestudio). Niet gebruinde voetbalvrouwen zijn immers zeldzaam, zelfs al zijn ze 55. Ik heb ze gewoon niet gezien. Waren dat nu de vrouwen waar ik 25 jaar geleden stiekem weleens naar keek, toen ze op de rijen twee en drie van de eretribune zaten? Ter plaatse schoot ik weer terug in mijn verlegenheid die ik 25 jaar geleden nog had. Ik durfde niet te vragen “van wie bent u”. Stel je ook voor dat het geen vrouw van een speler was maar een ongetrouwde zus, die zich op mij zou werpen. Omdat ik moeilijk “neen” kan zeggen had dat tot nare situaties kunnen leiden. Al snel weer legde ik mijn focus naar het voetbal.

vandebanxs5Van Halst en Abe van der Ban

In de catacomben liep ik Jan van Halst tegen het lijf. Ik stelde me voor als Zeistenaar (net als hij van origine) en refereerde aan de periode dat hij als 19 jarige huurling van Utrecht bij Wageningen kwam te spelen. Een schoffelaar op het middenveld met heel af en toe iets van voetbalinzicht, schetste ik hem. Niets wees op een latere mooie voetbalcarrière. Zelf had hij op dat moment ook niet dat idee, antwoordde hij. Ondertussen zag ik Eddy Poelman met microfoon. De ook aanwezige bekende cultfiguur Abe van der Ban (Haarlem) heb ik niet opgemerkt omdat hij er erg anders uitziet dan toen, ondanks nog wel dezelfde snor.

gert en ikOme Gert

Zou ik mijn ome Gerrit Scheffer van 78 bellen? Eerst wilde ik kijken of het wat voor hem zou zijn. Ik zag de oud spelers binnendruppelen. Er was bier, het liep aardig vol. Toen ik hem om 17.30 uur belde reageerde hij enthousiast. Rond 18.30 uur was hij er, zoals afgesproken voor de oude kantine. Ome Gert was een rassupporter. Meer nog dan ik. Hij is ook degene die Cees Lok (toen als 17 jarige spits) via Redichem en SKV heeft aanbevolen bij Wageningen. Hij werd als snel aangesproken door een ander “U hebt een bekende kop”, zei de man. De man kwam uit Wageningen en had nog in de jeugd gespeeld en werd ooit getraind door Maarten Vink. Vervolgens schoot de een na de andere anekdote langs de lijn. Ik mocht de escapades in het leven van ome Gert vertellen. Nu is hij 78 en heeft hij longproblemen. Hij ging na afloop snel weg, nog even naar de tennis- of duivenclub. Ome Gert genoot ervan. Na afloop stapte hij op de grensrechter af. Daar tennis ik weleens meer, zei hij. Meer over mijn ook op: https://renescheffer.wordpress.com/2012/09/02/over-mijn-ome-gert-uit-renkum-voetbal-duiven-en-meer/

De spelers – Klarendal en Veluwezoom

Inmiddels had ik de oud spelers van Vitesse zien staan. Ze hadden (met enkele uitzonderingen zoals o.a. Frans Thijsen en Chris de Vries) andere koppen met een andere uitstraling dan die van Wageningen. Leper, gemener, zelfs met een gemiddelde leeftijd van 50. Vaak een oorbel of een tatoeage. Ze waren ook kaal, maar dan een andere kaalheid, een gemaakte kaalheid.

wageningen vitesse
Ze straalden uit “ach, ze durven toch niet tegen ons” net als 30 jaar geleden. Die van Wageningen hadden bijna allemaal nog (grijs) haar, een gewone kaalheid en soms een buikje.

gerdo-met-johan-cruijffSommige spelers waren herkenbaar, zoals Gerdo Hazelhekke, in 1973 topscorer van de Eerste divisie (op de foto met Johan Cruijff, topscorer van de Eredivisie). Het zelfde loopje, dezelfde blik en nog redelijk afgetraind. De terriër Marcel Broeks zag er uit als een fitte veteraan van 53. Het is nauwelijks te geloven dat hij Wageningen in 1968 (!) tegen AGOVV naar de eerste Divisie schoot. Anderen zoals de vrolijke Piki Meurs en Rini Blok waren onherkenbaar. De libero van der Klift was vroeger een mager scharminkel. Nu een gedistingeerde heer met hoornen bril en wit haar. De wedstrijd eindigde in 1-1. Vitesse was sterker, mede door enkele spelers die nog maar net zijn gestopt, zoals Mark van Hintum en Roberto Straal. De scheidsrechter voelde het aan en floot snel na de 1-1 van Wageningen af.

De kantine – Richard Buddingrichard budding

Na afloop bleef ik even in de kantine. Er was muziek en een quiz. We kregen daarvoor witte en groene petjes. Ik stond vlak naast Richard Budding (qua capaciteiten, de beste Wageningen voetballer ooit) en zijn gezelschap. Hij speelde niet mee. Hij leek in eerste instantie onaangedaan en laconiek maar ik zag toch dat hij genoot van het gebeuren. Misschien zal door zijn hoofd zijn geschoten dat hij bij een andere ambitie tot minimaal 30 interlands had kunnen komen. Ik hoorde later dat hij zijn “voetballeven” achter zich heeft gelaten. In de jaren ’80 was ik een bewonderaar. Hij had de bal altijd aan een touwtje.

kantinequizErgens aan het begin van de quiz werd zomaar spontaan door iedereen spontaan het “Groen Wit is onze glorie” uit volle borst gezongen. Het hoogtepunt van de avond, wat mij betreft. Er liepen bloggers en columnisten rond zoals Sjoerd Mossou en Willem Vissers. Maar ook andere, voor mij onbekenden van allerlei voetbalblog-gemeenschappen met een hang naar het pure voetbal, staantribunes en “zondag om halfdrie”, waren er. Ze hebben dit mede georganiseerd. Iedereen was hen dankbaar.
Net als ik wat schuchtere figuren, beter met de pen dan de mond, al is dat bij mij later iets bijgetrokken.

Uiteindelijk concludeerde ik dat ik een buitenstaander ben. Geen Wageninger, geen harde kern, geen kantinebezoeker. Geen lid van de Vrienden van de Wageningse Berg. Wel zie ik mezelf door eerdere blogs als een chroniqueur van delen van de geschiedenis van Wageningen zoals

Ajax Wageningen 2-4 https://renescheffer.wordpress.com/2010/03/22/ajax-wageningen-2-4/

Bij het overlijden van Kees Quint https://renescheffer.wordpress.com/2009/04/08/kees-quint-overleden-erehaag-op-de-wageningse-berg/

Haarlem-Wageningen 1975 (enige doelpunt van Johan Derksen) https://renescheffer.wordpress.com/2010/10/06/johan-derksen-scoort-tegen-wageningen-31-maart-1975/

Na 21.00 droop ik -toch wel tevreden- af.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Megablog, Uncategorized, voetbal en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Klarendal en Veluwezoom / Oud Wageningen – Vitesse

  1. Th Balvers zegt:

    Heel goed je hier weer te treffen. Verzorgd van vorm en inhoud. En wat heb ik dit graag gelezen en bekeken. Het is een documentaire. Opgeslagen.

    • renescheffer zegt:

      Thanks Theo
      Ben nu aan het proberen op wordpress een voetbalblog te maken voor mijn oude en nieuwe voetbalblogs. Moet weer eens wat serieuzer gaan schrijven dan mijn Facebook miniatuurtjes van 10 tot 20 regels.

  2. J zegt:

    Rake typeringen, vooral over de ‘looks’ vd vitesse (ja, kleine letter) spelers.

  3. bjrn blme zegt:

    I.m so glad that you send me a Picture of Gerrit and you on an footboll place somwhere in Holland. I.m tried too send Gerrit a mail but it will not arriewed ro him. May i di something wrong. I thood tray egin. Toot sinns.Bjrn.

    • renescheffer zegt:

      Voor hen die dit niet snappen…..mijn oom Gert is in 40-45 in Zweden opgevangen. Het gastgezin was hem na 1980 uit het oog verloren en heeft via mijn blog en tags oom Gert weer op kunnen sporen.

  4. sprakeloosid zegt:

    Abe van der Ban, al zou je hem niet kennen als voetballer, het laatje van mijn geheugen ging open toen ik het voetbalplaatje zag, die had ik ook.

  5. mooie verhalen over al die Wageningenspelers die ik ook als jongen (jaren zestig en zeventig) op de staantribune (gras) van de Berg van nabij zag schitteren. Jammer dat je Charly van de Weerd en Epi Drost niet hebt zien spelen (?), zij waren de besten van Wageningen. Al vindt Gerdo dat niet zo leuk om te lezen en te horen

Geef een reactie

