De Wangaai of Wang aai


Vorige week donderdag zat ik in een vergadering, een vrij serieuze. Met mensen (80% vrouw) van andere gemeenten, politie en Openbaar Ministerie. We kennen elkaar in meer of mindere mate goed. Een van de vrouwelijke aanwezigen kwam erg enthousiast binnen en begint met het begroeten. “Het lijkt wel of je iedereen wil gaan zoenen” zegt een ander lachend. Dat was nu weer net niet de bedoeling, bleek.

Vervolgens vertel ik over de wang aai. De aai of streling over de wang die ik sinds een jaar of 15 regelmatig gebruik. Het is een zachte korte aai met de buitenkant van de hand. Die aai zou hier ook gekund hebben. Ik zie de aai over de wang als een mooie tussenvorm tussen het geven van een hand en zoenen. Een hand is soms net te afstandelijk, zeker bij een verjaardag of de jaarwisseling. Een zoen of drie zoenen is soms weer wat te klef of te dichtbij. Ik vertel erover en men vindt het wel wat en ik doe het een keer voor.

Een aai over de wang is vooral ook praktisch. Hoevaak komt het niet voor dat je iemand treft die zit en dan vanwege een zoen moet opstaan. Vooral bij tantes, oudere tantes en oudtantes heb je dat. Ik zie het voor me, veelal op een verjaardag, in een kring op rij. Naar de kapper geweest, haar in de krul, halsketting recht en een glas advocaat in de hand. Vaak ook nog een bril op. Wat een beproeving is het voor beiden om dan te zoenen. Een korte streling over de wang is dan veel beter. Je kunt het nog combineren met een tikje op de schouder en/of een knipoog onder het uitspreken van “in plaats van zoenen”. 

Ook bij mijn zus werkt dit beter. Ik zie haar om de zoveel weken, maar steeds dat gezoen is zo overdreven. “Het is toch mijn zus” denk ik dan, “vroeger speelden we nog samen”. Bij mijn moeder, die dement is, werkt het ook beter. Zoenen? Dan moet ik ver voorover de rolstoel in buigen en mijn hoofd in de richting van mijn moeder duwen. Die ziet dan een bos half kaal haar en een bril op haar afkomen. In die twee of drie seconden is ze misschien al weer kwijt wie het is. Dan is het beter zichtcontact te hebben en te houden en de wang te aaien. Mijn vrouw vindt het minder. Ze ziet de wangaai als een vorm van luiheid en zegt soms ook “ik ben je tante niet”.

Ik zou zeggen, probeer het een die wangaai of wang aai! Vooral bij tantes.

IMG_3436.JPG

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Afbeelding | Dit bericht werd geplaatst in Megablog, Nederlands en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

