“Lingerie kent geen dialect” – over Heerlen


Wat voor mijn vrouw en dochter een gezellig uitstapje is naar het winkelcentrum van een middelgrote stad met als toetje de KFC is voor mij een ware sociaal-culturele rollercoaster. 

Nooit eerder ben ik er geweest. Ik ken Heerlen van het journaal en de kranten. Door de grensligging, drugstoerisme en dito criminaliteit en sociaal-economische achterstand (sluiting mijnen) waan ik Heerlen als een poel van verderf en verzamelplaats van gedepriveerden. Dat alles nog eens extra geaccentueerd door de tragische neergang van Roda JC. Ellende in het kwadraat dus.

  

DRIE HEERLENAREN
  • In mijn kring van bekenden heb ik maar liefst 3 Heerlenaren. Twee van hen zijn het zuiden ontsnapt en hebben zich boven de rivieren gevestigd, een ander vooral beroepsmatig. Ze begeven zich in de top van ‘onderzoek’ en ‘gemeentelijk management’ en bij hen krijg ik altijd het gevoel “Het kan dus, ook als Heerlenaar”
BIJ DE ANWB
  • Zo vanuit de parkeergarage stapte ik de ANWB winkel in. We zijn er voor  de kortingsvouchers voor het Gaia dierenpark. Mij valt op  op dat de Limburgs sprekende personeelsleden een jonge en vriendelijk uitstraling hebben. Ik draal wat rond en toen Lucia even elders aan het kijken was, spreek ik plots een van hen aan. Ik vertel dat ik uit Midden Nederland kom en vraag “of het echt niet erg is in Heerlen’ en ‘jullie zijn zo vriendelijk en vrolijk, valt het hier dan toch mee?” De jongeman luistert geamuseerd en vertelt dat de drugsproblematiek rond het station al weer een jaar of 8 achter de rug is. Gelukkig maar. Blij en gelukkig zijn in Heerlen, kan dus.
DE LINGERIE AFDELING bij V&D
  • Qua vrouwelijk schoon valt het nog even tegen. Een enkeling spot ik achter de kassa of tussen de rekken. Allemaal praten ze met Limburgs accent. In deze Oostelijke regio met een veel iech en aich. Nog steeds met een bevooroordeelde blik zie ik alles aan. Opeens ben ik ter hoogte van de lingerie van Hunkemoller. Rare gedachten schieten in mijn hoofd. Ik zie al die peignoirs, slipjes en andere ondermode en dat ziet er net zo uit als ‘Bij ons in het Westen”. Op zich niet vreemd natuurlijk. Toch verbaas ik me in eerste instantie, tot ik mezelf geruststel met de gedachte dat lingerie geen dialect kent en waardevrij is. Een voorbeeld voor mij.
VERDER IN HEERLEN
  • Het stationsgebied is gemoderniseerd en veel veiliger. De gemeente en de politie leverde hier een megaklus. Er is het Corio Winkelcentrum zonder leegstand, wat aardige pleinen. Veel winkels ook, een theater, evenementen.  Heerlen is gezegend met haar ligging tegen het heuvellandschap in de nabijheid van Aachen. Twee kilometer ten noorden is er de grootste meubelboulevard van West Europa met een moderne KFC, het hoofddoel van Rozanne, die verder geen notie heeft van wat er in mijn hoofd afspeelt. Heerlen heeft vele bekendheden voortgebracht, Euro commissaris Frans Timmermans, Marijke Hellwegen, minister van defensie Hennis Plasschaert, Pierre Vincken en Jaap van der Scheur om maar enkelen te noemen. Verder is er een heuse rondweg. Kom daar in het wat deftig/nuffige Zeist maar eens om..
Ik ben onder de indruk en wil vanuit het openstaande raam de passanten bijna toeschreeuwen… ‘Excuses, ich bien een Heerlenaar!’.
Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Quote | Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

