“Jij neemt geen gratis NRC mee!”


Zaterdag loop ik bij de AH Emmaplein in Zeist. Ik loop met een gratis NRC onder de arm. Ik heb een leuke discussie gehad met de twee jongelui, colporteurs voor de NRC. Ik vertelde ze dat mijn vrouw het meestal maar niets vindt als ik om een  gratis krant leur. Ze is bang dat ik een abonnement neem, denk ik. De jongelui zijn vriendelijk en vrolijk. Ik krijg gewoon de krant mee,  nadat vertel welke kranten ik al lees, het AD en de Volkskrant.

Bij het weglopen zie ik een “ouder echtpaar” (tragisch genoeg van mijn leeftijd) en de vrouw sist tegen haar man “Jij pakt geen NRC”. Dit voorval krijg ik niet meer uit mijn hoofd. Waarom zegt die vrouw dat? 

In de middag ben ik met vrouw en dochter en Logee weer op het Emmaplein. Ik zie de NRC jongelui nog staan. Dochter Rozanne vindt het wel leuk om met mij een fotosessie te maken. De  krantenuitdelers vinden het wel grappig. 

  

Ik vertel hen  van het echtpaar in de morgen. De jongelui vinden dit niet vreemd. Het is in hun ervaring immers altijd de man die de krant wil en de vrouw die dat doorgaans succesvol weet te verhinderen. Ik blijf met de vraag zitten “Waarom?”. Waarom zijn juist vrouwen zo?

 

  • Is het de angst voor een proefabonnement, weer een extra kostenpost?Is het de angst dat de man nog meer zijn “eigen ding” gaat doen in het weekend met bankhangen voetbal kijken en geen aandacht heeft voor haar? (Niet functioneel want na een “nee” zal die aandacht toch al minder positief zijn).
  • Is het de jaloezie op het feit dat de man zich laat ompraten door een jongedame van in de 20, en nooit naar haar luistert?
  • Is het het verslavende gevoel van de vrouw om haar “haar wil op te leggen”?
  • Is het wat anders?
Ik weet het niet, maar het blijft raar. De vrolijke jongelui gaan graag op de foto. De jongedame geeft haar naam. Ze vindt het wel cool om getagd te worden in het “liveblog van een selfieking uit Zeist” op mijn Facebookpagina. En kijk eens wat een vriendelijke vrolijkheid. Deze jongelui verdienen geen bot “nee”. De jongedame studeert klinische psychologie en de jongen Rechten. Door er even irl en via de sociale  te zoemen krijgen ze “een gezicht”. Ik denk aan mijn dochter. Over 10 jaar staat ze misschien ook zo met kranten te leuren. Het idee dat mensen haar negeren, onaardig zijn maakt me nu al verdrietig.
    En dames, als manlief een krant wil aanpakken? Laat hem gewoon..
    Over renescheffer

    Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
    Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

    Geef een reactie

