“Schoolpleinmoeders…”


Schoolpleinmoeder kijkt voor zich uit om 12.25 uur.

Ik:  U bent er al vroeg. Ook een kind in de bovenbouw? Ik zie u hier nooit.

Schoolpleinmoeder:  Ja, in groep 6. Normaal sta ik niet vaak op het plein. Ik zet ze net op tijd af of ze komt naar mijn auto. Ik ben echt niet mensenschuw, maar dat geklep….heb ik niets mee.

Ik:  Vandaar, de meeste moeders ken ik nu van gezicht en van de rest ook. Ik weet nog in groep 1. Toen leken me het allemaal exotische Prinsessen, was dit niet gewend, best spannend. Ik stond al 10 minuten te vroeg op het schoolplein. Nu weet ik wel beter, ze hebben allemaal wat, burn out, in scheiding, vervelende kinderen, praatziek of contactarm. Het zijn niet allemaal Katjas Schuurmans, zoals in Divorce en zelfs daar was wat mee. Of….ze sturen opa’s en oma’s. Soms amper ouder dan ik. Wat dan leuk is, zeggen “Bent u de tante van….en de zus van…” Je ziet ze dan smelten!

  
Schoolpleinmoeder: Hm, charmeur. Ik bemoei me niet zo met hier. Heb genoeg aan mezelf, werk, vriendinnen, familie. Ik heb wel een keer meegelopen met de Avondvierdaagse. Soms voel ik me schuldig. Maar ze vragen me ook nooit voor iets, zelfs niet voor luizenkammen. Niet dat ik dat zou doen, maar al vroegen ze het maar…

Ik: Kan zijn dat ik u toen gezien heb, bij de Avondvierdaagse. Ik dacht toen nog, zeker een nieuwe…dat was 2 jaar geleden bij groep 4. 

Schoolpleinmoeder: Ja nu doe ik het niet meer. Bij de oudere groep zitten teveel etterbakken. Kan ik niet managen. Mijn man wel. Nu ik even nadenk, bent u niet die vader…? Ik bedoel was uh of bent u niet de vader van dat leuke meisje in groep 1 toen, Rosanne. Ik weet nog, hoe moet ik dat zeggen, uh dat sommige moeders toen in groep 1 smoesden dat u zo oud was, uh bent. Een kind in groep 1 met een vader van achter in de 50…. Sorry dat ik het zo zeg. 

Ik:  Klopt. Ik zag er ook zo uit, was wat dikker en minder sportief. Maar ik zat er niet mee. 

Schoolpleinmoeder: Ik zou u nu niet meer dan 52 geven….

DE BEL GAAT

Schoolpleinmoeder: Ik geloof dat die van mij elders gaat spelen. Ik heb mijn badpak al aan, zou met een vriendin gaan zwemmen, maar dat gaat helaas niet door.

Ik: Die van mij speelt graag thuis, vind ik wel gezellig. Wacht, even naar haar toe….
Ik: Ze speelt elders. Ik dus een “vrije middag”. Komt zelden voor. Zeg, uh, “zullen we ergens koffie drinken” zou ik zeggen als we in de stad waren. Maar we zijn in Zeist west. Dus, ja ik….vind het dan ook weer jammer het gesprek af te breken. Later voortzetten kan ook niet, want u komt nooit op het schoolplein.Anders even bij mij thuis, vlakbij Brugakker.

Schoolpleinmoeder: Uh, ja, maar, is wel raar. Ik bedoel….maakt mij niets uit hoor. Heb verder even niemand thuis om verantwoording af te leggen. Mij man heeft een time out van twee maanden. Hij “kon er even niet meer tegen” met mij in een huis, hij had frisse lucht nodig. Zit nu in een caravan in Putten, tussen de Polen. 

Ik: Heb het ook even rustig, mijn vrouw heeft tot zondag een congres in Wenen. Trouwens, dat ge U, zeg maar je. Volg mij maar met de auto. Ik sta daar, die zwarte. Maak je maar geen zorgen, er gebeuren geen rare dingen. Ik ben veel te bekend in Zeist, door mijn werk bij de gemeente en mijn “populariteit” (ahum) op Facebook en Twitter.

THUIS

Schoolpleinmoeder: Ik had ook wat raars toen mijn dochter net geboren was. Loop ik door de wijk en wordt ik aangesproken door een arrogant portret op de hoek, die zegt “weet u wat ik gehoord heb, in dat huis wat verder schijnt een kind geboren te zijn! Al wat oudere mensen….” Ik heb maar niet gezegd dat ik die moeder was….Mooi huis trouwens!
Ik: Kijk de tuin. Wacht even. Ik zal de kattenkooi open doen, stoot je hoofd niet!

Schoolpleinmoeder: Je vindt het niet erg dat ik even in de tuin rond loop?

Ik: Neen, ik zet even wat klaar voor de lunch. Ik heb van gisteren nog een mooie koude salade met wat vis, abrikoos, koude pasta en gegrilde groenten.

Schoolpleinmoeder, 30 min later: Rare vraag, je moet hier een prachtig uitzicht hebben. Maar uh, mag ik straks even vanuit het zolderraam kijken. Het is 31 graden, niet erg als ik gewoon in mijn badpak zit? Ik loop vast even door de kattenkooi naar binnen. Ik weet het toilet wel te vinden, ik ken iemand van school met een zelfde huis.

OP ZOLDER

Schoolpleinmoeder: Wat een mooi uitzicht! Is deze kamer wel eens in gebruik?

Ik: Op dinsdag zitten de katten er, vanwege de werkster. Het bed zit vol met kattenhaar. Soms zijn er logees. En het kwam ook regelmatig voor, nu wat minder, dat ik naar zolder moest vluchten. Ze heeft nogal een “pittig karakter”.

Schoolpleinmoeder: Ik ben dol op katten. Maar mijn man is er allergisch voor, kattenhaar. Ik niet hoor….

Wordt niet vervolgd.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

