“U bent gemeenteambtenaar!”


U bent gemeenteambtenaar!
“Tu e funcionario communale, signora”.

Een vriendelijke bescheiden dame is het, die vorige week zaterdag ons appartement toont en uitleg geeft. Het appartement heeft haar naam. Michela Ferrari. Ze is aardig, bescheiden, zelfs licht verlegen, maar heeft alles wel goed voor elkaar. Hoe oud zou ze zijn? Tijdloos voorkomen. Goed verzorgd, goed figuur, strakke huid, maar niet “hip”. Niets mis mee. Lucia de Spirt denkt 38. Ik ook.

Gisteren was ze er weer. Vriendelijker en ontspannender nog. We nemen de zaken door, betalen. Ze loopt mee naar de auto om ons uit te zwaaien. Ik vraag wat over de verhuur van haar appartement. In de winter is er geen verhuur. “Te druk want ik heb ook nog mijn werk in Trento”. 

Ik kijk haar nog eens aan. Trento is is ideaal stadje, provinciehoofdstad. Prachtig gelegen, een ideale biotoop. En zij? Haar hele voorkomen is beschaafd, fraai, maar wat tijdloos. Die moet een beschaafde baan hebben in een beschaafde omgeving, zoals Trento is. Ik bluf wat, maar weet het bijna zeker

  

“Tu e functionario Communale a Trento!?” Ze reageert lachend “si si” “io e functionario communale”. Ik “io anche!” (ik ook). Dan gaan we verder in het Engels. What kind of work you do? Vraagt ze. “Public safety” zeg ik. “And you” vraag ik. “Taxation” zegt ze. 

Ze kijkt me lachend en met grote ogen aan. “How do hou know, you did read it somewhere?” Dat laatste is niet het geval. Op internet was ik nog niets van haar tegengekomen, behalve het huis. Het valt me op dat ze slank is, niet groot, erg slank, zonder dat vrouwelijke vormen verdwijnen. In die zin heb ik enige twijfel. Bij ons op het gemeentehuis is het “een tikkeltje meer volume” (niet veel).

Dan moet ik het maar zeggen ……

“You, uh, look good, are handsome. But not Too. Normal handsome. No blond blonded hair or tattoos. No long white artificial nails. And your clothes, they are very ok, but happily enough not too ravissant. When i look at you and judge your physical and mental being, you must be an educated and intelligant person, you speak Englisch well and therefore ik can imagine you work at the townhall!”

Nogmaals lacht ze en vraagt “did you realy didn’t read it somewhere?” Ik leg haar uit dat ik er een gevoel voor heb. Ik kijk Lucia aan en die knikt bevestigend. “I am very sensible in these things. I have a sixt sense for judging whether someone is functionario communale or not.

Ze vind het allemaal wel grappig. Even overweeg ik een selfie met haar te maken. Maar ik besluit dat mijn relatieve indiscretie voor deze bescheiden dame voldoende is geweest.
Later wanneer ik haar naam koppel aan municipio Trento zie ik haar functie. “CapoUffizi Canone e Tariffe” Ze blijkt 44 en heeft gestudeerd in de richting van Sociologie en Rechten staat allemaal op haar CV. In Nederland zou ze hoofd belastingen zijn.  

Nog steeds, een dag later, vervult het me met trots. Dat ik aanvoelde dat Michela gemeenteambtenaar moest zijn.

Nb

Because of the indisponability of photo’s from Michela on internet i used a google pic.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

