“Jammer, maar helaas”


Ik zie ze van verre aankomen. De vrolijke stewardess van Jetairfly. Blond, begin 20, erg rode lippen. Maar vooral vrolijk en dominant, voor niemand bang. Ik zat op de plaats naast het gangpad en door mijn brede schouders toucheerde ik op de route Las Palmas-Brussel regelmatig onwillekeurig haar billen en dijen. Ook van de anderen. Veel te jong die meiden, maar ik betrapte me erop dat ik het ook wel weer leuk vond. Raar, want ik heb niets met vrouwen van onder de 35, in die zin.

De blonde met rode lippen, Dana heet ze, vent met kranten. Ze kosten 1,50€. Wij zitten op rij 32 achterin en ze komt van voren. “Le Soir, iemand Le Soir?” “Le Soir, niemand Le Soir?”. Niemand keek op, voor het merendeel Vlamingen. Niemand wilde die krant. Ik vond het wat zielig, de Walloniers zijn toch al zo vaak de underdog. Er werd gevraagd naar “Het Laatste Nieuws”. Maar die was uitverkocht. De Vlamingen konden het niet geloven. 

  
En toen zei ze het met haar vrolijke zonnegezicht “Jammer, maar helaas”. Ik voelde een schok door mijn lijf gaan, een prettige. Een jonge Belgische die zegt “Jammer, maar helaas”. Een uitdrukking die in de jaren ’70 door niemand minder dan Wim T Schippers is gelanceerd. Een probeersel, een absurde uitspraak, gedaan door Barend Servet, Fred Hache of Sjef van Oekel. Een uitspraak die zich ondanks haar onmogelijk toch vast genesteld heeft in de Nederlandse taal. 

Want het kan niet eens, taalkundig. Jammer, dat gaat naar beneden, is negatief. Maar dan komt “maar”. Maar suggereert een andere richting. Een alsnog positieve wending. Zoiets als “Jammer, maar morgen is het beter” of “Jammer, maar je hebt toch een kleine prijs”.

Maar na “Jammer” en “Maar” volgt het woord “Helaas”. Dat slaat taalkundig echt nergens op. Want na het woord “maar” past dit niet. Het is een ontregelende “vondst” van Wim T Schippers. Het ontregelen, wat ik toen zo leuk vond, en nu nog, reeds. En dat absurde wordt nu uitgesproken door een jonge Vlaamse. 40 jaar na dato. Zou ze het zelf allemaal wel weten die Dana? Ik denk van niet. Maar bij deze.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

