“U bent Ambtenaar”


“Meneer Scheffer, u bent ambtenaar!”

Hoe vaak probeer ik niet anderen in een hokje te stoppen, zijn of haar beroep te raden op basis van uiterlijke kenmerken en uitstraling en spraak. Vakantiehuisverhuurders, schoolpleinmoeders, voorbijgangers, volleybalmoeders, waterpoloërs etc. Ik ben altijd nieuwsgierig naar iemands sociale omgeving en beroep en heb er een zekere kunde in verkregen, dat te raden. “Framen”, dat doe ik graag. 

Maar nu was ik zelf de klos. Om 11.00 uur belt de tandarts, of beter gezegd de mondhygiënist. Ik ben iets te laat en ga ter hoogte van “Lokaal Victoria” rennen en 6 minuten later ben ik er. Ik lig op de stoel, de mondhygiënist zegt “Werkt u in Zeist?” Ik bevestig dat. Hij vervolgt “U bent ambtenaar, ik weet niet hoe ik het zie of weet, maar u bent ambtenaar”. Ik beaam het en vertel desgevraagd dat ik bij de gemeente Zeist werk en wat ik daar doe.

“Uh, maar hoe ziet u dat dan?” vraag ik. Hij: “Ik voel dat aan”. Ik kijk naar mezelf en snap het. Zwarte streepjesbroek met 3 vlekken, non descript overhemd met licht ruitje en streepjasje van LIV. Dan ook nog zo’n voorheen hippe maar nu volstrekte mainstream blauwe bril. Misschien speelt ook de omstandigheid dat ik me om 11.00 uur kan vrijmaken een rol, maar “Het nieuwe Werken” is toch ook doorgedrongen tot de commerciële sector.
  

Aan de andere kant ben ik ook blij dat ik in de categorie “ambtenaar” wordt ingedeeld. Was het vroeger overheidsdienaar/formalist/kommaneuker, nu anno 2015 staat “de ambtenaar” toch meer voor “wijs, betrokken, beschaafd, geschoold, objectief’, behorend bij het weldenkende deel der natie. Maar daarnaast ook wel een beetje “qua uiterlijk risicomijdend en ietwat doorsnee, onbezorgd, hier en daar een vlek op de broek en een net iets foute combinatie”.

Ik ben tevreden, ik pas graag in dat profiel. Stel dat de mondhygiënist had gezegd “u bent bijstandstrekker” of u bent “bankier” of u bent “accountmanager van een bedrijf met een onnuttig product” of “raadslid van een foute partij”. 

De korte schrik van de juiste inschatting door de mondhygiënist ben ik allang voorbij. 

“Proud to be Ambtenaar”!

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op “U bent Ambtenaar”

  1. Ambtenaren zijn de derdemacht in NL geworden; zijn de gevaarlijkste vijanden van laagste inkomens en non actieven.

    • renescheffer zegt:

      Ambtenaren bedenkenk/adviseren en voeren uit. In die zin hebben ambtenaren macht. Zo hebben ze ook mede vormggegeven aan onze welvaartsstaat met sociale voorzieningen, goed onderwijs en goede (gezondheids)zorg

      • Dat is tot stand gekomen ONDANKS de ambtenaren; die alleen uitblinken in overbodigheid, nutteloosheid en extreme kosten.Met name welvaartstaat en sociale voorzieningen, zoals die ooit waren, zijn gemaakt door de primaire sector.

        De ambtenaren hebben ervoor gezorgd dat de welvaartstaat niet meer bestaat; 1,6 million armen, 800.000 spookburgers en groeiend. De sociale voorzieningen zijn voor ambtenaren sterk omhoog gegaan na 1985 en voor de massa systematig afgebroken.
        Ooit op redelijk niveau; nu is het op niveau van derde wereld land.
        Onderwijs: in 1940 was 6% van studenten uit arbeidersklasse; begin jaren 80 iets minder.
        De nivo’s van opleidingen is te laag; het system van groeponderwijs afgrijselijk slecht.
        Daarna is meer een meer sinds 2000 scholing voor middenklasse en hoger toegankelijk.

        Kijk eens hoeveel volkomen overbodige ambtenaren er b.v. op defensive zitten met een luxe auto van de zaak; kijk eens naar 30.000 ambtenaren van de europese commissie die 33 E per uur kosten en total NIETS doen.

        Satistisch zijn er 20–40% ambtenaren teveel, zijn de secudaire voorzieningen v voor ambtenaren veel en veel te hoog; de basisinkomens te hoog en prestatieniveau te lag

        Maar iets opgebouwd? nee, niet bepaald.

        Nu de economie slecht gaat voor de laagste inkomens,misbruiken ambtenaren hun macht in contact met sociaal zwakkeren, vaker en vaker.
        Fraude door ambtenaren, valse verklaringen, vriendjespolitiek, niet toekennen van rechten aan bevolking, is orde van de dag

  2. In poliiek NL is 92% van de politici afkomstig uit de ambtenarij; vandaar de superslechte prestaties en enorme bevoordeling van ambtenaren.

    Reden: als na 4 jaar zou blijken dat ze zelfs daar niet voor deugen, hebben ze recht op hun oude baantje.
    Iemand uit industrie of handel is al zijn contacten kwijt na 4 jaar, en is dan afgeschreven.

    Er was ook altijd een vooroordeel dat ambtenaren minder zouden verdienen.
    Dat is waar, maar ze krijgen meer.
    Als een jongen van 18 van Mavo gaat werken in industrie en een ander op b.v. gemeentehuis; hebben ze ongeveer hetzelfde inkomen.
    Maar als ze 40 zijn, heft de man op het gemeentehuis meer dan het dubbele van de man in de industrie.
    Daarnaast: pensioen betaald, betere aanvullende voorzieningen.

    Zo kreeg ik ooit 23 cent/km kilometre vergoedfing; waarvan 10 cent belast werd als inkomen.
    Alleen de benzene kostte mij toen 24 cent.
    Ambtenaren hadden toen belasting vrij 45 cent; bij de NAM kregen ze km vergoeding op basis van de auto die ze redden; belasting vrij. 65 cent was gewoon.

    Ziekenfonds
    Tandarts was leuk; niks vullen trekken. Wortelontsteking: niks anti biotica; trekken. Enprm pijnlijk.
    Psychotherapie? NIET voor verplicht verzekerden; psychologen warden niet verged; kilo valium was goedkoper.
    Ziektewet: controleurs waren automaten die alleen konden zeggen: morgen werk
    Degenen die denken dat medische zorg nu nog wat voorstelt: slaap lekker door,

    Er zijn 30% ambtenaren teveel.
    Bewijs: kijk naar 1980; hoeveel ambtenaren per million inwoners.
    Daarna kwamen de computers
    Trek dus van dat aantal 30% af; dan heb je het aantal wat mag. Vergelijk met wat is,

    Functioneren: zie minesterie van defensive.
    Kunnen nog geen simpe;l koopcontract opstellen voor vliegtuig, boot, helicopter, geweer, catering.tanks.
    Kijk naar het onvergeeflijke geblunder in Srebenica en in Somalie.

    Jawel; de soldaten in Afghanistan krijgen voedsel via een zwitserse cateraar; 100 euro per dag per person..

    • renescheffer zegt:

      U schiet te ver door om mij tot een serieuze reactie te verleiden. Bovendien was mijn column bedoeld als grappig met een knipoog naar mijn ambtenaarschap, niet meer en niet minder.

Geef een reactie

