Dingeren


Even Dingeren?

En zo kan het voorkomen dat vriend C. een bijdrage heeft geleverd aan verrijking van de Nederlandse taal. Onze gastheer zit net als wij nog in pyama. Het is rond 12.00 uur. Net als ik, zegt C. altijd wat hij gaat doen. Hij is klaarblijkelijk van plan zich boven te gaan wassen, scheren, plassen etc. Ik snap dat hij geen zin heeft om ons deelgenoot te maken van deze lange opsomming. Toch wil hij aangeven dat hij even naar boven is voor dit soort zaken.

Hij wijst met zijn vinger omhoog richting trap en zegt “Even Dingeren” en iedereen snapt wat hij bedoelt. Maar toch kijkt mijn vrouw Lucia me wat uitdagend aan. Tja zeg ik, “Tis een man en dan kan dat andere niet”. Het is Sinterklaastijd en dan is mijn brein nu eenmaal in de rijmstand. Ook de anderen doen wat lacherig.
  

Ik denk al weer verder, serieuzer. Inmiddels ben ik aan mijn hardlooprondje over Zuid Beveland bezig. Ik denk verder. Al meer woorden heb ik entree geboden in de Nederlandse taal, zoals preventief plassen (zie Google), foezelmoment (zie Google) en erodiet (zie op Google met toevoeging Scheffer).

Het woord “Dingeren” kan gebruikt woorden voor een handeling dan wel handelingen, waarvoor veel explicietere en vulgairder woorden zijn. Ik houd niet van te grote explicietheid. Expliciet is soms extreem en lokt extreme tegenreacties uit. Ik ben niet van de extremen, ik ben voor mooie, verhullende en vage bulkwoorden, die anderen en jezelf ruimte laten. 

Zo is daar nu dus Dingeren. Welkom in de Nederlandse taal!

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Dingeren, Erotiek, Literatuur, Nederlands. Bookmark de permalink .

Een reactie op Dingeren

  1. Joske zegt:

    haha dingeren. geweldig woord

Geef een reactie

