Vol van Vis


Bijna wekelijks kom ik op zaterdag bij de vishandel Gebroeders van Diermen op de Zeister markt. Ik kijk wat er ligt en wat de prijzen zijn. Is er poon, is er heek? Red snapper wellicht. Verder zit in mijn wekelijkse of tweewekelijkse zoekprofiel: schar, tonijn, zalm, zeebaars en dorade en sinds kort ook zwaardvis. Soms wordt het daarbij ook nog inktvis tubes, om thuis gesneden gebakken te worden. En bij mijn nieuwe “topper” a la scoglio, ook mosselen en gamba’s.

Ik word er altijd hebberig en onrustig van. Vandaag ook weer. Omdat we gisteren in Restaurant First hele mooie half rauwe en rode tonijn hadden, wilde ik dat weer, vooral ook om mijn vrouw  te behagen.

Ik kan minutenlang kijken naar vis. Mooie kleuren, schubben, gladde harmonische lijven. Tegen een van de mensen van Gebroeders Van Diermen zei ik nog “Ach, je hebt vrouwen- en hoerenlopers, vrouwengluurders etc. Ik ben een verse vis gluurder, kan er heel lang verlekkerd naar kijken, zelfs zonder iets te kopen”. De dame naast me kijkt licht verbaasd, maar lijkt ook niet echt verstoord. Ondertussen word ik nog als Facebookvolger door Van Diermen jr. herkend en nu is hij of zijn broer Sven Van Diermen zelfs een van mijn FB vrienden en heb ik daarmee entree in die bijzondere Spakenburgse wereld van Koelewijns, Van Diermens en De Graafs. Eenmaal weer verder met wat tonijn en zwaardvis in de tas schieten allerlei gedachten en veronderstellingen in mijn hoofd.
  

Stel dat ik een goede en goedbetaalde manager in de marktsector zou zijn, die resultaat- en competentie gestuurd leiding geeft? Iemand die 185.000€ per jaar verdient? En stel dat ik in die positie zo weinig tijd en andere gerichtheid zou hebben dat ik me niet wilde of kon verdiepen in de wondere wereld van de zeevis en dat ik qua vis niet verder zou komen dan reeds gebakken lekkerbek of Kibbeling? 

Zo ben ik niet. Ik ben een gewone adviseur bij de overheid. Ik heb geen leidinggevende kwaliteiten, heb niets met resultaatgerichtheid (is zo erg 2009) en competentiegericht werken? Het zal wel. 

Maar als het dan om vis draait heb ik al die kunde en competenties opeens wel. Ik kan qua vis met een duidelijk zoekprofiel wekelijks resultaatgericht aantrekkelijke en juiste keuzes maken en de diverse vissoorten daarna ook nog goed bereiden. Ik ben blij met mijn gerichtheid op- en enige kennis van zeevis. “Liever een ontspannen visgluurder dan een gestresste bedrijfsbestuurder” vind ik.

Of zou het ene het andere misschien toch niet uitsluiten? 

Het wordt te ingewikkeld en ik bedenk me opeens dat ik op het gebied van “zoetwatervis” nog wat achter loop en heel wat in te halen heb. Wellicht daarover later meer.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

