Mijn dochter Rozanne (10)


ALS BABY

Anders dan veel andere vaders was ik een echte baby vader. Gezellig Teletubbies kijken. Met plezier wakker worden om 03.00 uur en om 03.15 uur weer slapen. Ik vond het om 07.30 uur weer heerlijk te zien hoe ze wakker werd. Nu nog trouwens. De fles geven vond ik gewoon gezellig en leuk inclusief de boertjes op mijn schoude en ook luiers verschonen stond me niet tegen. Ze sliep en werd wakker op de minuut. Ik kon zo in 2006 thuis ooit een vergadering met externen hebben tussen 13.05 en precies 15.00 uur, omdat ik wist dat dit haar slaaptijden waren. Toen ze anderhalf of twee was ontglipte ze me in een fractie van een seconde op de commode. Ze kwam goed terecht. Een baby is ook (vooral voor mij) makkelijk in een restaurant of op bezoek “oh, het is al 19.15 uur, we moeten nu echt naar huis”

PEUTER EN KLEUTER

Ook als peuter en kleuter was Rozanne Scheffer een makkelijk en ideaal kind. Nooit wild, nooit dingen kapot maken, nooit krijsen. Altijd gezellig spelen, brabbelen, zingen en spelletjes doen. Ze kon zich goed alleen vermaken maar ook met andere kinderen spelen. Op school en bij de BSO zijn ze altijd tevreden geweest. 

Voor het slapen gaan verhaaltjes vertellen of voorlezen. Het liefst verzon ik ze zelf, zoals “K3 op Gran Canaria” of “Mega Mindy in de dierentuin”. Uit die tijd stammen ook veel leuke filmpjes die op YouTube staan en waar ze bijvoorbeeld “in de maneschijn” zingt. In de vakantie verveelt ze zich niet, ook niet als er geen andere kinderen zijn. Ze is gewend in restaurants te eten. 

  

Ze lijkt op haar vader en haar moeder. Ze is geen specifiek vader of moederskind en is een mooie combinatie van ons. Toen ze op 7 of 8 jarige leeftijd hoorde dat ze ook in fysieke zin een combinatie van ons was heeft ze een minuut zitten krijsen van ongeloof en schrik.

Van haar moeder Lucia de Spirt heeft ze:

Wat banale humor, voorliefde voor computerspellen en weirde films, zoals hungergames, liefheid en ongeveinsde hulpvaardigheid. 

Van mij heeft ze:

Rare fantasieën, zelfreflectie/levenswijsheid, acteren, belangstelling voor eten.

Is er dan niets op haar aan te merken? Weinig. Misschien is ze soms een kwartier per dag even humeurig en onredelijk. Zelfs daar kan ik niet boos over zijn. Ik zie het maar als een bevestiging van haar female nature.

NU?

Ze is nu een bijna puber, in maart wordt ze 11. Ze komt met de huissleutel soms alleen van school naar huis of samen met Eva, een van haar vriendinnen. Ook qua vriendinnen en vrienden heeft ze wel wat van mij. Allemaal leuk, maar ze heeft ook haar eigen tijd en ruimte nodig. Op sommige dingen loopt ze ver voor op andere kinderen, haar muziekkeuze bijvoorbeeld. Haar Coldplay en One Direction periode is zelfs al weer voorbij. Ze kijkt naar Hungergames en gaat mee naar James Bond films. 

Maar ze is wel wat lui (gemaakt). Ze laat haar brood smeren, haar schooltas inpakken, haar limonade inschenken en haar kleren klaarleggen. Doet ze eens wat zelf in de keuken, zoals chips pakken en limonade inschenken, dan is de zak gescheurd en zijn er overal druppels en staat de koelkast open. 

Zelfs de tandarts is erg tevreden. Op de verwijzing naar de orthodontist lazen we gisteren “Rozanne is een zeer makkelijk te behandelen kind”. Ook voor de twee poezen is Rozanne de favoriet. Voor de oma’s, opa, tantes, oom, neefje en nichtje en andere vrienden en kennissen is Rozanne sociaal/aardig.

Soms zit ze wat erg lang achter de PC of Ipad. In ons heeft ze wat dit betreft ongeloofwaardige opvoeders. We laten haar veel boeken lezen, maar die heeft ze ontzettend snel uit. Ze heeft heel erg veel geduld en kan me in alle rust FIFA 16 uitleggen.

GOEDGEKEURD?

Was weer even geleden dat ik over Rozanne schreef, vooral op het niet meer bestaande Volkskrant blog. Daarom maar weer eens een update. Die moest overigens wel eerst door haar worden goedgekeurd door haar en dat is net gebeurd.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Mijn dochter Rozanne (10)

  1. lidy zegt:

    Volgens mij ben je een fijne vader voor je dochter, René. Dat het altijd zo mag blijven.

Geef een reactie

