Het scheve tandje


Op oudejaarsavond had ik weer een zo’n moment. Ik kreeg op die avond met veel anderen een werkmail van een dame vanuit mijn zakelijke netwerk. “Ik heb geen werk meer ivm bezuiniging bij de instelling, waar je mee samenwerkte en nu zoek ik werk.” Tja, jammer. Maar wat ermee te doen?

Dan is het toch net dat scheve tandje dat bij mij de doorslag geeft. Zal ik ze dan toch maar? “Ok, ik voeg je toe aan mijn LinkedIn account”, mailde ik haar. Zonder dat scheve tandje was de dame in kwestie gewoon een zakelijk contact en ze heeft ook nog eens een vrij zakelijke, gedecideerde instelling, iets dat bij mij niet per definitie op nummer 1 staat, integendeel. Maar ik herinner me bij die twee vergaderingen dat ik haar ontmoette haar wat ingehouden lach, met die ietwat scheve tand. Ik sprak er later nog over met mijn baas. Tis best een zakelijke tante, maar dat tandje…..

Patricia Arquette (op de foto) van de serie MEDIUM is er ook zo een. Vroeger volgde ik die serie. Ze ligt in die serie vaak in bed te piekeren, heeft wel eens ruzie met haar man, maar door die scheve tand lijkt het net alsof die ruzie en dat gepieker met minder heftigheid gepaard gaat en ook weer snel voorbij is.

  

Waarom trekt mij een iets scheve tand? Ik heb daarover nagedacht. Ik denk dat het ontwapent. Een volstrekt recht gebit schept afstand. Dat is zakelijk, perfect. Het scheve tandje heeft ook iets van “klein defect”. Het is niet perfect. Het evolutionaire signaal dat het scheve tandje uitzendt is “Ik ben als vrouw net niet geschikt genoeg om aantrekkelijk gevonden telwoorden door de mannelijke toppers, miss World word ik niet, maar voor de categorie eronder ben ik wel zu haben”.

Is het allemaal heel belangrijk? Dat niet. Toch denk ik dat er legio kinderen rondlopen, die er anders niet in deze vorm zouden zijn geweest, als hun vader niet net vanwege die ontwapende “scheve tanden lach” voor hun moeder was gevallen.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

