D’r Letste Koempel


Ja, zo voel ik me dan ook echt even. Als een mijnwerker, een hardwerkende, een van de laatste die de mijnen heeft verlaten in Zuid Limburg en verwoed Roda JC supporter bovendien. Versleten, 50 zijn en er als 70 uitzien.  Dat ik niets in me heb dat er op lijkt, doet dan even niets af aan dat gevoel.

De laatste jaren passeren we tijdens de mei vakantie regelmatig het stadion van Roda JC. Ik bewonder die prachtige veel te grote en haast Oost Europese Lichtmasten en het massieve stadion met dichte hoek, aan de rand van Kerkrade. Twee keer kreeg ik er buikpijn van. Toen ze op degraderen stonden en vorig jaar in de Jupiler League. En de mensen hebben het hier in deze regio al zo moeilijk, denk ik dan. Dit jaar handhaven ze zich, tot mijn vreugde. Ik moest er gisteren even naar toe, nadat we bij de naastgelegen AH XXL waren geweest. Even naar de fanshop, even bij iemand van Roda mijn blijdschap tonen voor het handhaven van het eredivisieschap. Misschien loop ik Pierre Vermeulen tegen het lijf of een andere voormalige coryfee. Uiteindelijk sprak ik kort de receptioniste om mijn opluchting te uiten.

RODA JC – MIJN DIENSTIJD

In mijn diensttijd, 1979-1980, ben ik er voor het laatst geweest. Het was bij een competitiewedstrijd tegen Ajax op het oude Kaalheide op de staantribune met mijn Voerendaalse dienstmaat Peter Lemmens. Het werd toen 2-1. We waren gelegerd in Tongeren en na de wedstrijd sliepen we bij hem en zijn ouders en zus. Die nacht was er op onze kazerne in Tongeren een alarmerings- en ontruimingsoefening. We waren er niet en werden gemist. “Of we homo’s waren” was de plichtmatige vraag toen ze hoorden dat ik bij soldaat Lemmens geslapen had. Hoewel beide geen macho straalden we allebei wel voorliefde uit voor vrouwelijk schoon en de vraag bleef dan ook niet lang hangen.

KAMELEON

Wat ik gisteren bij Roda had, heb ik bijna overal waar ik in een stadion kom. In Bernabeu voel ik me een laat tapas etende Madrileen van goede komaf. In het stadion van Rayo Vallecano voel ik me opeens een lower class Hero. Tijdens de EC 2 finale PSG tegen Barcelona in 1998 in De Kuip bevond ik me met een zwart kaartje tussen de Parijzenaars en zong mee “Alllez, Allez, Allez PSG”. Meerdere keren in Genua voelde ik me een Pesto etende en Gavi drinkende Ligurier. Ik heb dat bij RKC, waar ik me een bescheiden Langstraat bewoner voel, bij NAC, NEC, Vitesse, overal waar ik kom en ben geweest. Bij Schalke 04, Lens (ook mijnwerkers clubs) Lille en Espanyol. Ja ook bij Skala Kaloni, bij Farense, KV Mechelen en Estoril. Zelfs bij de grote drie in Nederland, Ajax, Feijenoord en PSV heb ik het in bepaalde mate. 

Wat het is weet ik niet en hoe het psychologisch te duiden is? Misschien past het bij mijn afkeer om onderdeel te zijn van een vaste hechte groep. Ik ben meer een individualist. Het twee uur supporter zijn biedt dan even een kortstondig groepsgevoel, waar ik kennelijk soms even behoefte aan heb. Maar ik zit er niet in gevangen, ik kan er dan snel weer van weg.

WAGENINGEN

Bij FC Wageningen had ik dat kortstondige extatische gevoel niet, daar kwam ik vandaan (Renkum), daar zat het onder de huid en voelde het als vanzelf. 

Nu denk ik weleens aan FC Almere. Ik fantaseer soms over een bezoek aan de club, het stadionnetje daar, tussen de 829 toeschouwers. Zal ik me dan direct een polderbewoner, een Halve Amsterdammer voelen?  Ik weet het niet. Ik betwijfel het maar sluit niets uit. Een nieuwe uitdaging in mijn leven wellicht om het eens te proberen. Wat is het. 34 minuten rijden….

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

