Heb ik echt een PVDA hoofd?


Enige twijfel gisteravond. Zal ik naar een vergadering gaan van de PvdA afdeling Zeist of thuisblijven en kijken naar de documentaire over Frans Timmermans dan wel VI. Of ga ik mijn al enige tijd uitgestelde reportage voor het Zeister Magazine maken over de Badmintonclub t’Slot Zeist.
 

Ik kies uiteindelijk voor Badmintonclub ’t Slot. Ik moet me dan niet voor 20.10 uur laten zien in de sporthal. Om 20.00 uur begint namelijk in dezelfde sporthal/zalencentrum Koppeling de vergadering van de afdeling Zeist van de PvdA. Ik schuif daarom langzaam en quasi stiekem de hal/bar ruimte in en heb al gezien dat de PvdA vergadering begonnen is. Gelukkig maar, kust veilig. De barman van MeanderOmnium (waarvan het wel heel vreemd zou zijn als hij zou weten dat ik PvdA lid ben) loopt echter direct naar me toe “Direct links meneer, daar zitten ze, de PvdA vergadering”.

 

“Ja maar, ik ben dan wel van de PvdA en heel grappig dat u dat denkt, maar ik moet vanavond voor het Zeister Magazine een reportage maken over Badminton en ga naar de sporthal!” Het schiet zo door mijn hoofd. Heb ik nu echt een PvdA voorkomen? Kennelijk wel. Ruim 50 plus, blank en een combi van vlot/morsig. Maar het wordt nog erger. Iemand zei me vandaag dat ik met dat norse hoofd en dat leren jasje wat op Thomas von der Dunk lijk.

 

Net voor ik de trap op loop schiet fractie-assistent Hans Goorhuis opeens om de hoek. Hij kent me en probeert me nog op een hem kenmerkende vriendelijke manier bij de PvdA naar binnen te loodsen. “Andere keer weer” zeg ik.

 

Bij het Badminton was het nog even reuze gezellig. Tot mijn grote verrassing kom ik daar mijn buurman WJ tegen en iets later nog schoolpleinmoeder Wendy van B, tevens echtgenote van de bekende Zeister hardloper Remco van B. Voldoende opgehaald daar om een mooie sfeerreportage te maken.

 

En de PvdA dan? Volgende keer weer. Ik blijf lid en stemmer. De PvdA zit in het voor mij juiste politieke spectrum. Ok, iets te politiek correct geweest in de jaren 80 en 90 en ze hebben zich laten meezuigen in anti JSF geneuzel. Maar de PvdA heeft wel bij uitstek aan de wieg gestaan van de huidige “sociale welvaartstaat” die haar weerga in de wereld niet kent. Ook nu waakt de PvdA nog steeds voor de balans in de polen extreem rechts/links en volks/elitair. In die zin zie ik de PvdA nog het beste in staat om alle algemene maatschappelijke belangen te dienen, veel meer dan het slechts opkomen van een deelbelang (leeftijd, geloof, rijkdom, uitkeringen, milieu etc.).    

 

En al die boze mensen dan die zich onbegrepen voelen, die de verbinding met “de politiek” hebben verloren? Is het niet gewoon zo dat ze zelf geen zin meer hebben om na te denken over algemene maatschappelijke belangen en hun houding en stem bewust inzetten om degenen die zich nog wel inzetten voor dat algemeen belang weg te zetten als elite en establishment?

 

Dat er een aantal boos is (arm/werkloos, slechte huisvesting), dat snap ik. Maar die “boze mensen” houding in deze massaliteit, ook onder de middenklasse, is absurd. Verwacht van mij dan ook geen apaiserende woorden voor hen die het verder goed gaat en -ondanks het goede door hen ontvangen onderwijs- op rare snuiters menen te moeten gaan stemmen en daardoor angst zaaien bij de weldenkenden en een gevaar zijn voor de toekomst van onze jeugd.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

