Hoe ver je kunt afglijden …door Pokemon.


“In de Pokekliniek

Meneer Scheffer, hoe is het zo gekomen. U zit hier nu 48 uur in onze kliniek, in een vrijwillig kader, dat dan weer wel. Maar vertel eens…..

Scheffer: 

Ik liep twee maanden achter mijn Pokemon spelende vrouw Lucia de Spirt en dochter aan. Ze hebben een Iphone en ik niet. Bovendien houd ik niet van spelletjes. Het begon bij hen begin juli in Frankrijk. Ik ging met ze naar winkelcentra, eenmaal in Nederland naar Het Slot. Ik reed met ze door Vollenhove, ging met ze naar de Oude Gracht. Ik was taxichauffeur, facilitator, ik speelde geen Pokemon. Op een moment waren vrouw en dochter een weekend in Zeeland. Ik was allleen thuis. Uit balorigheid downloadde ik het spel op 2 september. Op honderd meter afstand, vlakbij het huis van Linda W. is een pokestop, bij het bankje naast de speeltuin. Al snel kwam haar zoon Sten (een vriendje van mijn dochter) kijken en helpen. Ook Saskia P.  en haar zoon kwamen voorbij. Op zondag zat ik al op level 7.

Op het werk ondervond u problemen, begrepen we?

Scheffer:

In toenemende mate, ja. In het begin niet. Toen speelden er wel 30 collega’s Pokemon. Nu nog maar 6 of 7 en 3 of 4 stiekem. Ik pak bij het opstarten van de PC pokestops mee, vooral op verdieping 1, bij de sanseferias gaat dat goed, twee stops. Als ik naar huis ga, zit ik even in de Publiekshal om de daar vaak aanwezige 2 of 3 Pokemons te vangen. We hebben een transparante kantoorrinrichting, iedereen ziet alles.

In vergaderingen kan ik me soms niet beheersen. Ik weet dat ik tijdens een overleg met de burgemeester een Ratata swipete. Niemand die het ziet. Maar een collega zag het in mijn grote dikke brilleglazen en besprak het met Personeelszaken.

Er zijn ook collega’s die twijfelen aan mijn professionele werkhouding en uitstraling. Ik zou door Pokemon te weinig gefocused zijn. Dat is bullshit! Ik moet juist niet gefocused zijn. Mijn sterkte, mijn unique selling point is juist dat ik nooit gefocused ben en allerlei verschillende wezenljke en onwezenlijke signalen opvang, deze duidt en met elkaar in verbinding breng en zo tot een samenhangend advies/visie kom.

En thuis, meneer Scheffer?

Scheffer:

Het gaat ten koste van het lezen van de krant en Wordfeud. Vaak doen we tussen 19 en 20 uur een rondje Vollenhove. Maar dat zie ik als positief, we wandelen langs de Slotvijvers. We gaan er eerder uit. We zijn twee keer in Kijkduin geweest. We overwegen een weekend hotel Atlanta, aldaar. Hooguit is er wat jaloezie. Omdat ik op kantoor Pokestops kan pakken.

En in bed, uh… dat soort dingen?

Scheffer:

Ik doe soms raar. Ik droom over Pokemons. Op Gran Ganaria werd ik wakker met dwanggedachten over een “Hitmonlee”, een Pokemon die ik amper kende. 10 minuten later bij de koffie ving ik er een. Mijn vrouw vindt me ondanks lichte gewichtsafname een slome Drowzee. Ja, dan weet je het wel. Pas bazelde ik in de nacht over de Pokemon Jinx, een heks. “Heks, Heks, Eucalipta!” riep ik met hese slaapdronken stem. Ik kon direct naar zolder.

Hoe komt u hier terecht?

Scheffer:

Ik draafde door. Bij een gemeenteraadsvergadering stoof ik naar binnen en plakte bij de raadsleden Pokemonplaatjes op de zetel, de Pokemons waarvan ik vond dat ze bij hen pasten.

Op het schoolplein van mijn dochter sprak ik groep 7 en 8 kinderen aan over de Pokemons. Dat is tot daaraantoe. Maar ik ging ook schoolpleinmoeders lastig vallen. “Je mag mijn Pokemons zien, als ik jouw Pokemons mag zien”. Omdat ik nogal lang ben moet ik dan voorover buigen. Met mijn neus boven het decollotee. Dat ging vaak goed en de meesten waren gewillig. Maar die ene, die beldde de politie.

Wat vindt u er zelf van?

Scheffer:

Het is niet eerlijk! Iedereen heeft een Iphone. Dan valt het niet op als je ze vangt. Maar ik heb een Nokia van kantoor met Android. Daar past de Pokemon Go App niet op. ik loop met mjn grote IPad door de stad, swipe op mijn IPad, iedereen ziet het! 

Ik moet afkicken, dat wel. Ik ga het ook doen, denk ik. Maar ik wil nog wel een paar keer naar buiten. Tot 30 november krijg je dubbele XP en Stardust en dat wil je niet missen, toch?

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

