Fietsen in Berlijn. Gewoon een hype of nepnieuws?


Je leest het en hoort het overal. “Fietsen in Berlijn is leuk, is cool, is hip. Fietsen is de beste manier om de stad Berlijn te ontdekken” Nu vind ik grote steden toch al geen oorden om op voorhand aan een fiets te denken. Dan denk ik eerder aan het opgaan in de bevolking met bus, metro en taxi en verder veel lopen. Maar goed, Berlijn is misschien anders, dacht ik voor vertrek, zonder overigens het plan te hebben daadwerkelijk de fiets te gebruiken.

Door al het gepositiveer over fietsen heb ik inmiddels een bepaald beeld van Berlijn gevormd. Dat beeld is simpel. Groen, ruim, grote afstanden tussen de bezienwaardigheden en een net aan geheel vrij liggende duidelijk aangegeven fietspaden. 

Klopte dat beeld? Neen, volstrekt niet. De bezienwaardigheden liggen grotendeels in een gebied van 3,5 bij 3,5 km. Zeg maar van Kurfurstendamm Kadewe/Tiergarten tot Alexanderplatz en van Brandenburger Tor tot Checkpoint Charlie. Wat extremen uitgezonderd, zoals Schloss Charlottenburg en het oude vliegveld Schonefeld. Ik kan me ook wel weer voorstellen dat het aardig fietsen is richting Wannsee of wat verder zelfs Potsdam. 

Maar in het Centrum? Niet doen!

Want wat trof ik aan in het gebied waar 95% van de toeristen vertoeft?

Een wirwar van drukke 4 en 6 baanswegen, wegwerkzaamheden, gelardeerd met stoplichten en aan de rechterzijde banen voor bus en taxi, waar de argeloze fietsers zich noodgedwongen tussen bevindt en regelmatig wordt weggeblazen door voortrazende dubbeldekkers. Soms gaat het “fietspad” opeens over in het trottoir. De fietsers schieten dan dwars door groepen voetgangers en gaan rakelings langs argeloos uitstappende bus reizigers. Van een opgejaagde verandert de fietser dan in een hinderlijke jager. 

Vanwaar dan toch die positieve hype over het fietsen in Berlijn?

A. Het kan PR zijn van het Berlijnse Toeristenburo en de gemeente Berlijn die er belang bij hebben dat een nieuwe groep (zeg maar groene, milieuvriendelijke) toeristen wordt aangetrokken. 

B. Het kan ook aan de toerist zelf liggen, die in het geval van Berlijn “anders wil zijn”, beter wil zijn, zich als een “gutmensch”, als milieuvriendelijk wil neerzetten. 

C. Mogelijk geldt hier ook dat het commerciële aanbod de vraag schept. Er zijn heel veel fietsverhuurbedrijven en vooral ook “guided cycletours”

Zelf ben ik van de generatie en de opvoeding dat je jezelf vooral niet onnodig in gevaar moet brengen. Bungyjumpers komen in mijn familie niet voor. Ook heb ik geleerd anderen niet onnodig in gevaar te brengen of tot last te zijn. Daarom zeg ik tegen de Berlijn toeristen….denk na, loop niet achter elke hype aan en doe niet perse wat anderen doen en vermijdt in ieder geval de fiets in Berlijn Centrum.

Mijn advies:

Koop gewoon OV kaarten bij de BVG. Die van ons was voor 5 dagen en 2 volwassenen en maximaal 6 kinderen (tot14) voor €72 en daarnaast op bijna alle musea 25% korting. In ons geval was dat bij de musea al 40€ voordeel. Met de buslijnen 100 en 200 kom je langs bijna alle bezienswaardigheden (vanuit Schoneberg ook M85 en 48 naar centrum). Metro is uitstekend, maar dan zie je vaak niets. Bijkomend voordeel bij OV Berlijn: geen poortjes, geen hekjes, geen kaartknippers, gewoon in en uitstappen.

Advertenties

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s