Ik een genderneutraal huisvrouwtje?


Nu ben ik steeds meer “het huisvrouwtje” thuis.

De keuken is mijn domein, ik kook, ik doe meestal altijd de boodschappen. Ik let op de kleintjes, jaag op aanbiedingen, sta (stond) op het schoolplein. Mannelijke dingen als klusjes en “de boekhouding en bankzaken” laat ik aan anderen over, dat laatste (met andere dingen) aan Lucia de Spirt. Ik rijd in het kleine tweede al bijna 9 jaar oude “huisvrouwenautootje”, de Peugeot 107. Lucia in de grote auto.

Los van deze dingen heb ik ook nog eens “last” van lichte borstvorming en heb ik als kind nooit in bomen geklommen en echt gestoeid. Als er al eens iets van ruzie was deed ik wel mijn ding, maar wilde me niet in het gevecht of schijngevecht storten. 

Ondanks het feit dat ik niet op mannen val, zijn er dus voldoende elementen die mij blij zouden moeten maken met een meer genderneutrale aanduiding.

Maar nee. Het slaat bij mij nog niet aan. Al met al blijf ik wel een “meneer”. Ik wordt zo aangesproken op straat en door jongere collega’s. “Meneer Scheffer”. Ik koester het. Ben trots als ik als een meneer wordt gezien. Zie het als een bevestiging van “mijn man zijn” ondanks de duidelijke afwezigheid van machodingen in en om ijn persoon.

Los daarvan krijg ik ernstige uitslag van allerlei moderne dingen uit de blanke “weldenkende” hoek binnen het conglomeraat “Zweden, Utrecht, Groen Links, Amsterdam”. Politieke correctheid die in de praktijk ontaard in vervreemding, afstand en navelstaarderij en uiteindelijk ook anderssoortig asociaal gedrag. Ik noem alleen maar het gedrag van al die “witte moderne milieuvriendelijke fietsers in de stad” de meest gevaarlijke en asociale verkeersdeelnemers. Houden met niemand rekening. En die sturen hun kinderen ook maar al te graag naar de Montessori of Jenaplanschool, waar geen Marokkaan te vinden is. “Nee, wij kiezen bewust voor deze onderwijsvorm” zeggen ze dan. Ja, ja…

Maar laat ik niet de beroerdste zijn. 

Ik zit in een rustige wat grijs groene tuinomgeving. En dan is er opeens deze roze plant. Die alle aandacht op zich eist en haar omgeving de loef afsteekt. Het voelt alsof het grijs en groen er onder lijdt en haar eigenheid en schoonheid wordt miskend. En bovendien…misschien wil deze geranium wel niet roze zijn.

Dat moeten we niet willen. Daarom maar in een kleurneutrale setting geplaatst. Ben ik toch nog een beetje modern/progressief.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

