Het bericht waarvan je wist dat het zou komen


Waar was u als (as.) #ABP ontvanger donderdagmiddag 24 november 2022? Zelf weet ik het nog precies. Ik rijd terug uit Bussum na tentamen surveillance werk via #Randstad bij het Goois Lyceum. Omdat ik een klas met “Langwerkers” had was ik wat later. Om de files bij Utrecht te vermijden reed ik via Baarn, Soestdijk en Den Dolder. Dat scheelde achteraf een kwartier. Rechtsaf bij Soestdijk. Ik heb het benzineverkooppunt ter hoogte van Lage Vuursche al in zicht.

Toen kwam het bericht. “De mensen bij de overheid en in onderwijs krijgen een verhoging van het ABP pensioen van bijna 12%”

Ik ben euforisch. Gewend ben ik aan de jaarlijkse verhogingen van 1 tot 2,75 % bij de gemeente Zeist. Altijd net iets minder dan in de meeste sectoren in de markt. Ik was er toch altijd blij mee en keek uit naar het volgende loonstrookje. Ja 50% gaat eraf. Maar met die paar tientjes was ik tevreden.

En dan nu dit. In mijn hoofd spelen allerlei rekensommetjes. Zou er nu echt maar 37% afgaan? Ik zie van alles voor me. Zalmen, weekendjes weg, chocola, de studiepot voor mijn dochter, de gaskraan.

Ik kan allerlei beschouwingen houden over de onvermijdelijkheid van deze verhoging na 12 jaar stilstand, cq de nullijn. Nu heerst vooralsnog nog steeds de euforie. Zelf had ik gerekend op 6 tot 8%. En nu nog de CAO onderhandelingen in de branche waar echtgenote werkt. Die ga ik volgen…..dat gaat richting 4 tot 6 %, want dat komt ook in de gezamenlijke portemonnaie.

O ja en die 10% AOW verhoging komt in 2025 ook nog mijn kant op. Neen geld maakt niet gelukkig. Gezondheid en (werk) plezier des te meer en dat is er ook nog steeds.

Over renescheffer

Twitteraar, blogger, Italie, Spanje, Vitesse, FC Wageningen, columnist, Vkblog. Zeister Magazine, Male model, PvdA, voetbal, reizen, ambtenaar, eten, politiek, Zeist.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie